تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آمریکا: احمدی‌نژاد نقشی ندارد

ایالات متحده، روز یک‌شنبه مجدداً بر قصد خود برای ادامه سیاست تعامل با تهران بر سر مسئله هسته‌ای تأکید کرد ولی نقش محمود احمدی‌نژاد در این تعامل را «کم‌اهمیت» دانست.

دیوید اکسِلراد، رایزن ارشد کاخ سفید در یک برنامه تلویزیونی شبکه ای‌بی‌سی گفت: «هر آن‌چه که آقای احمدی‌نژاد بگوید، همه می‌دانند که در ایران او نیست که در مورد سیاست خارجی و سیاست دفاعی تصمیم می‌گیرد.»

بر پایه ساختار حکومتی ایران، آیت‌الله خامنه‌ای تصمیم‌گیرنده نهایی در مورد سیاست‌های کشور است و کاخ سفید نیز تلویحاً اعلام کرده‌است که هدف اصلی سیاست تعامل ایالات متحده با ایران خود شخص رهبر است.

روز یک‌شنبه سوزان رایس، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل نیز در مصاحبه‌ای به شبکه سی‌بی‌اس گفت: «احمدی‌نژاد تصمیم‌گیرنده اصلی در مورد سیاست خارجی و امنیت ملی نیست بل‌که این تصمیم‌ها با رهبر است.»
وی افزود: «پیش از انتخابات هم همین‌گونه بود. اکنون نیز همین‌گونه است.»

سفیر آمریکا در سازمان ملل: ما منافع ملی خود را دنبال خواهیم کرد

سوزان رایس ادامه داد:
«و ما منافع ملی خود را دنبال خواهیم کرد، ما از تمامی عناصری که در دست داریم استفاده خواهیم کرد تا به اهدافی که بیشترین اهمیت را برایمان دارند برسیم. این اهداف همان‌طور که پیداست ممانعت از دستیابی ایران به جنگ‌افزار هسته‌ای، جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی منطقه‌ای و اطمینان از امنیت شرکا و هم‌پیمانانمان در منطقه و امنیت خود ایالات متحده است.»

این اظهارات مقامات آمریکایی در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله خامنه‌ای روز یک‌شنبه در سخنرانی شدیداللحنی مواضع مقام‌های آمریکایی و اروپایی در مورد مسائل داخلی ایران را «نجس» و اظهار نظرهای آن‌ها در این رابطه را «سخیف و نشانگر غفلت» نامید.

سخنان آقای اکسلراد و خانم رایس یک روز پس از تکرار اتهام محمود احمدی‌نژاد به ایالات متحده اظهار می‌شود.
آقای احمدی‌نژاد ایالات متحده را به «دخالت در امور داخلی ایران و رفتار بی‌ادبانه» متهم می‌کند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده روز جمعه سرکوب معترضان در ایران را «بیدادگرانه» نامید و هشدار داد که هر گونه گفت‌وگوی مستقیم با تهران «تحت تأثیر رخدادهای چند هفته اخیر قرار خواهد داشت.»

با این وجود آقای اوباما از قصد کشورش برای پی‌گیری مسئله گفت‌وگوی هسته‌ای با ایران خبر داد.

قدرت‌های غربی برنامه هسته‌ای ایران را تهدیدی برای منافع و امنیت خود به‌شمار می‌آورند. ایران بر «صلح‌آمیز» بودن این برنامه تأکید دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اين آمريكاييها هم دلشون خوشه ها...!حالا فكر ميكنن خامنه اي مياد به ساز اونها ميرقصه و باهاشون مذاكره مي كنه! چه خيال باطلي.
اولا خامنه اي هيچ موقع اينكارو نمي كنه زيراپذيرفتن اين كه خودش طرف مذاكره باشه به معني تاييد هيچكاره بودن و يا حد اكثر رييس دفتر بودنه احمدي هست و خوب دل خوشي از تاييد اين مساله نداره و همينطور شرايط جسماني خودش كه تو نماز علنا گفت من ناقصم
و همه ميدونن كه عقل سالم تو بدن سالمه
و اين كه به دلايل متعدد از ايران خارج نمي شود كه امكان مذاكره در يك كشور ثالث هم با او بدين طريق متصور نيست. بايد به آمريكاييها گفت
كه واقع بيني اين نيست كه شما در حال حاضر در قبال حكومت ايران داريد مطمئن باشيد
كه اين حكومت بدش نمي آيد تا صد سال ديگر شما را سر كار بگذارد و وقت بخرد تا كارش را انجام دهد و شمارا در مقابل يك عمل انجام شده بگذارد. آمريكا با اصرار به مذاكره با
حكومت جنايتكار ايران تنها وجهه خودش را در نزد آزاديخواهان ايراني كه اينروزها داغدار فرزندانشان كه توسط اين حكومت قتل عام شده اند هستند مكدر خواهد كرد. هادي غفاري چه خوب جلوي كروبي هيبت پوشالي عالي جناب خامنه اي رو رو كرد و گفت در مسئله انتخابات
خامنه اي ادعا مي كنه خيلي خوب دست اندر كاران برگذارش كردند آره جمعش خوب بود اما مرده شور تركيبش رو ببرند.

-- نكته ، Jun 29, 2009

Mardome Iran , ma be hich onvan nabayad omidi be keshvarhaye dige dashte bashim , Amrica va sayere keshvarhaye gharbi faghat be fekre sude khdesun hastan va be shahid shodane azizane ma faghat ye vakoneshe lafzi neshun midan , in khode ma hastim ke bayad ba dadane hazineye gazaf , azadi ro be dast biarim va az sharre in regime jenayatkar khalas beshim , ei kash rahbari midashtim ke hame ro mottahed kone , bozorgtarin kambud alaan vojude yek Rahbar va ijade hessse Shojaat dar mardome , dar balatarin had .
Mowaffagh bashi Iran aziz.

-- Hosein ، Jun 29, 2009

آره! ایران فقط انرزی هسته ای نداشته باشه! دیگه هر بلایی سر مردم ایران بیاد مهم نیست!! مشکل خودشونه! ما مداخله نمی کنیم!!
سران همه ی کشورها به فکر ملتشونن سران کشور ما به فکر ملت لبنان و فلسطین!

-- سارا ، Jun 29, 2009

پیش از انتخابات همه کشورهای اروپایی مقابل احمدی نزاد بودند و او را نماینده فاشیسم اسلامی می دانستند کافی بود احمدی نزاد در یک مجمع بینالمللی صحبتی کند تا همه سران کشورها ی ناتو و... جنجال کنند پس از کودتا همه ساکت شدند و انگشت های اشاره را از سوی احمدی نزاد بر گرداندند . اولین کشوری که نسبت به انتخاب احمدی نزاد عکس العمل نشان داد اسرائیل بود حضور احمدی نزاد در منطقه برای آمریکا و اسرائیل و کشور های ناتو برگ برنده به حساب می آید جناح ا حمدی نزاد امنیت خاور میانه را تهدید میکند و این حضور آمریکا در عراق و افغانستان را دراز مدت تر و تثبیت میکند خیلی جالب است 1 ماه پیش وقتی خانم رکسانا صابری در زندان بود آمریکا و همه حامیان حقوق بشر از این ماجرا چه استفاده های تبلیغاتی که نبردند امروز که هزارهانفر بی دلیل زندانی اند و جوانهای بیگناه میمیرند همه ادعا میکنند موسوی یا احمدی نزاد هیچ تفاوتی ندارند و....حقوق بشر به کجا می رود اکنون همه رسانهای غربی فقط اعلام میکنند که موسوی یا احمدی نزاد هیچ تفاوتی ندارند.انگار نه انگار که در این میان مردم در فشارند و....
قصد دفاع از موسوی را ندارم ولی اطلاعاتی که به مردم خارج از ایران داده میشود همه پیرو این ایدوئولوزی وتفکراست که موسوی همان روش احمدی نزاد را دارد انگار مردم ایران احمقند و دوست دارند زیر تیر بمیرند . جناح چپ هم در بسیاری موارد با احمدی نزاد است چون او را ضد اسرائیل و راسیسم میداند غافل از انکه جناح احمدی نزاد با اصول فاشیسم پیش میرود و هیچ تفاوتی با تند روهای دنیا ندارد . وظیفه ماست که اعلام کنیم جناح احمدی چه تفاوتهایی با جناح اصلاح طلب دارد وظیفه ماست که توضیح دهیم که چرا جوانانمان بد را به بدترین ترجیح میدهندو جانشان را به خطر می اندازند . چرا هیچ کدام از روزنامه ها و.... ماجرای حضور سربازان لبنانی را درتهران و ایران و ارتباط جناح احمدی نزاد را با تروریستهای حزب اللاه را اعلام نمی کنند.چرا یش از این همه رسانه ها ی خارجی احمدی نزاد را عامل جنگ طلبی میدانستند ولی حالا فقط نظام را زیر سوال میبرند حضور احمدی نزاد به نفع کشورهای اروپایی است و واضح نکردن شرایط ایران عمر جمهوری اسلامی را بیشتر میکند.انگار مردم ایران آگاه تر از همه عمل میکنند. توجه داشته باشید که سال 57 پس از تلاش همه جناحها برای رسیدن به دموکراسی در ایران این سرویس جاسوسی و مخفی فرانسه بود که خمینی را سوار بر هواپیمای کرد و جمهوری اسلامی را به مردم هدیه داد امروز هم مسلما هیچ کشور اروپایی یا آمریکا موافق حضور دموکراسی در ایران نیست. نجات دهنده ماییم نه کشورهای دیگر

-- دوست ، Jun 29, 2009

به نظر من آمریکایی ها از این نگرانند که ایران به دنبال بهانه ای برای شروع جنگ هسته ای با این کشور باشد پس بهانه به دست آنها نمی دهند چرا که به احتمال زیاد در طی این چند سال فعالیت هسته ای حتما به نتیجه هایی دست یافته اند و پافشاری احمدی نژاد برای بدست آوردن سمت ریاست جمهوری به هر قیمت نیز به دلیل تکمیل این پروژه ناتمام و انتقام از دشمنان دیرینه خود آمریکا و اسرائیل می باشد این تنفر را می توان از لحن و حرکات رهبر و او کاملا فهمید.آمریکا به دنبال این است که موقعیت هسته ای ایران را سنجیده و بعد تصمیم گیری کند و بهترین راه برای این امر نزدیک شدن به آنهاست. دشمنت را خوب بشناس حتما شکستش خواهی داد.

-- بدون نام ، Jun 29, 2009

با "دوست" رفیق هستم چون کاملاً درست میگه!
فعلاً که با مردوندن مایکل جکسون، تمام خبرگزاریهای دنیا فقط دارن خبرای مربوط به اونو پخش میکنن، حتی اگه تکراری باشه و اخبار ایران و خیلی جاهای دیگه رفته تو حاشیه! اصولاً هر وقت اوضاع تو آمریکا بحرانی میشه، یا یه بلوند معروف و محبوب باید بمیره، یا یه آدم خیلی معروف دیگه بلکه بشه اذهان مردم رو از مسیر اصلی منحرف کرد: مرلین مونرو در زمان کندی؛ آنا نیکول اسمیت در اواخر دوران بوش پسر که گند کار جمهوریخواهان به شدت در اومده بود و حالا هم که فاراه فاست و مایکل جکسون با هم! ممکنه بگید ولی مایکل جکسون که یک سیاه سفید شده بود! آره، ولی بچه هاش و یکی از زنهای سابقش بلوند هستن!

-- رفیق دوست ، Jun 29, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)