تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
میرحسین موسوی پیشنهاد کرد:

«حکمیتی مستقل انتخابات را بررسی کند»

میرحسین موسوی به شورای نگهبان پیشنهاد کرد بررسی نتایج انتخابات را به حکمیتی «شرعی، قانونی و مستقل» واگذار کند.

موسوی در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان درخواست کرد که «اعتراض قانونی مردم، به حکمیتی که مورد اتفاق نامزدها و حمایت آن دسته از حضرات آیات و مراجع عظام تقلید که حل و فصل موضوع را پیگیری نموده‌اند، باشد ارجاع داده شود.»

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال بار دیگر بر ابطال انتخابات به عنوان «مناسب‌ترین راه برون‌رفت از معضل ایجاد شده و بازسازی اعتماد عمومی» تأکید کرد.

آقای موسوی گستره «تخلفات و تقلبات» دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را به حدی دانست که «منحصر کردن رسیدگی به بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌های رأی نمی‌تواند افکار عمومی را در خصوص نتایج اعلام شده اقناع نماید.»

وی در ادامه نامه خود نوشته است از آنجا که «بخش‌هایی از اعتراضات قانونی علاوه بر شخص وزیر کشور و عوامل و مجریان آن وزارتخانه، متوجه نحوه عملکرد تعدادی از اعضای خود شورای نگهبان و تخطی آن‌ها از ضوابط قانونی و نقض بی‌طرفی است، رسیدن به یک داوری منصفانه در این مورد اساساً نمی‌تواند در حیطه شورای نگهبان و به طریق اولی در حیطه هیأتی باشد که منتخب این شوراست.»

به نوشته موسوی، برخی از افراد هیأت منتخب شورای نگهبان، در انتخابات موضع «بی‌طرف» نداشته‌اند.

وی حجم «تخلفات و اقدامات مغایر قانون» را در چهار بخش؛ «فعالیت‌ها، تبلیغات انتخاباتی و اقدامات تا پیش از روز رأی گیری، عملیات اخذ رأی و شمارش آرا، جمع‌بندی و اعلام نتایج آرا و اقدامات پس از رأی‌گیری و اعلام نتایج آرا» تقسیم کرده است.

با انتشار این نامه مشخص شد که آقای موسوی همچون مهدی کروبی و محسن رضایی حاضر نیست که نماینده‌ای به این هیأت بفرستد

نخست وزیر پیشین ایران تصریح کرده است که بر این اساس «چاره‌ای جز ابطال انتخابات و برگزاری مجدد آن وجود ندارد.»

«استفاده وسیع از امکانات دولتی و منابع عمومی، عدم رعایت بی‌طرفی از جانب صدا و سیما، خرید رأی از طریق توزیع سود سهام عدالت و پرداخت‌های نقدی، عدم اطمینان از خالی بودن صندوق‌ها قبل از لاک و مهر، تقلب در رأی گیری و ایجاد رعب و وحشت برای رأی‌دهندگان» مواردی از «تخلفات انتخاباتی» مورد اشاره موسوی است.

«قطع سرویس پیام کوتاه در روز رأی‌گیری به عنوان ابزار پیش‌بینی شده برای نظارت بر شعب اخذ رأی، مداخله گسترده و غیرقانونی بخش‌هایی از نیروهای مسلح قبل و حین انتخابات و وجود بیش از ۱۷۰ حوزه اخذ رأی با میزان آرای مأخوذه بین ۹۵ تا ۱۴۰ درصد» نیز از دیگر موارد «تخلفات انتخاباتی» در نامه آقای موسوی است.

نامه آقای موسوی پس از آن منتشر می‌شود که شورای نگهبان از نامزد‌های معترض خواسته بود که نماینده‌ای جهت حضور در هیأت ویژه رسیدگی به نتایج انتخابات را تا امروز شنبه معرفی کنند.

با انتشار این نامه مشخص شد که آقای موسوی همچون مهدی کروبی و محسن رضایی حاضر نیست که نماینده‌ای به این هیأت بفرستد.

مهدی کروبی و محسن رضایی دو نامزد معترض به نتایج انتخابات هستند که طی دو روز گذشته شرط‌هایی برای معرفی نماینده به این شورا اعلام کرده بودند که به نظر می‌رسد هیچ یک از شروط آن‌ها مورد پذیرش واقع نشده است.

با شرکت نکردن نمایندگان سه نامزد معترض در این هیأت، پیش‌بینی می‌شود که اعضای معرفی شده آن پس از بازشماری ۱۰ درصد صندوق‌ها نتیجه بررسی‌های خود را طی روز‌های آینده در اختیار شورای نگهبان قرار دهند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگر شاه‌خامنه‌ای به این پیشنهاد تن در دهد، به معنی آنست که به نتیجه آن اطمینان کامل دارد و تنها می‌خواهد راه را برای عقب نشینی موسوی هموار کند. این حکمیت بدون نظارت سازمان‌های بین‌المللی یک نمایش بی‌معنی بیش نیست. نظام ایران ظرفیت بی‌طرفیش را ۳۰ سال پیش از دست داد و در این ۳۰ در گرداب فساد و تقلب بیشتر فرو رفت.  

-- بدون نام ، Jun 27, 2009

مردم دیگر فریب بازیگردانی این آقایان را نخواهند خورد...داغ جوانان وطن که با خون خود خیابانها را لاله گون کردند جاودانه بر دل ماست و ما این راه را تا سرنگونی رژیم دیکتاتوری ادامه خواهیم داد. این خروش میلیونی تازه آغاز راه است بسوی آزادی از بند حکومت دینی...سرافراز باد ایران!

-- دانشجوی پیکارجو ، Jun 27, 2009

Salute Mir Hussein !l

-- gangooloos ، Jun 27, 2009

Let’s not have our political prisoners get tortured to confess to anything which government wants.
Let them all together to confess to whatever the regime wants.
The nation knows the truth and these televised confession will be nothing more than a circus act. Especially when ALL do it.
نذاریم زندانیها مون شکنجه شوند برا اعتراف کردن به هر چیزی که رژیم می‌خواد.
بذار همشون با هم اعتراف کنند به هرچی‌ که رژیم می‌خواد.
ملت که میدونه همه چیزو و براش این اعترافات نمایشی بیش نیست...به خصوص اگه همه اعتراف کنند......

-- rama ، Jun 27, 2009

خجالت آور است که این روحانیت قرون وسطایی بر ما حکومت کند. شما را بخدا به همین عکس نگاه کنید! وحشتناک است!
وحشتناک! مردم ایران باید باید این حکومت را سرنگون کند. آن جمعیتی که من در خیابانهای تهران دیدم اگر از خانه بیرون آید بساط آخوندیسم را برای همیسه جمع خواهد کرد. برای اینکار یک بسیج عمومی لازم است. تمامی این کشتارها زهر چشم گرفتن است اگر همه با هم بخیابان بیاییم کار درست خواهد شد. تا کنون حکومت اضافه بر بسیجی های سرسپرده که در میان بسیجی های ملی تعدادشان کم است، حکومت از حزب الله لبنان و حماس فلسطین نیز استفاده کرده است. اگر واقعا مردم مصممانه به خیابان بیایند خامنه ای درمانده خواهد شد. باید اطمینان داشت که به اسراییل یا آمریکا پناهنده شود. زیرا هیچ کس در اسراییل‌دوست کردن، و آمریکایی کردن جامعه ی ایران به اندازه ی خامنه ای کار نکرده است و دست کم آمریکا و اسراییل این حق که هیچ این حقوق را به او خواهند داد!

-- بدون نام ، Jun 27, 2009

اخیرا به تورق تاریخ و جست و جو در آرشیو اخبار برای یافتن حرفهای برخی چهره های سیاسی ( و احتمالا نشان دادن مغایرت مواضع امروز آن چهره ها با حرفهای گذشته) پرداخته است. ایرنا در این زمینه به نقل قولهایی تاریخی از هاشمی رفسنجانی و موسوی پرداخته است.

وبلاگ ایرنای امروز در همین ارتباط به برگی از تاریخ و یکی از فرمایشات تاریخی مقام رهبری اشاره می کند و بررسی این را که آیا امروز همه چهره های سیاسی کشور به این حرف ایشان پایبند هستند یا نه ، به خوانندگان واگذار می کند.

مقام رهبری در سال ۶۰ در حوزه علمیه قم گفتند: شاه گناهش همین بود که می گفت آنچه من می گویم نه آنچه ملت می خواهد. امروز هر کسی این منش را تکرار کند کاری مطرود و محکوم را انجام داده است.

-- فریاد ، Jun 27, 2009

مردم دیگر فریب بازیگردانی این آقایان را نخواهند خورد...داغ جوانان وطن که با خون خود خیابانها را لاله گون کردند جاودانه بر دل ماست و ما این راه را تا سرنگونی رژیم دیکتاتوری ادامه خواهیم داد. این خروش میلیونی تازه آغاز راه است بسوی آزادی از بند حکومت دینی...سرافراز باد ایران!
-- دانشجوی پیکارجو ، Jun 27, 2009


-- بدون نام ، Jun 28, 2009

حکمیتی «شرعی، قانونی و مستقل»
---
چنین چیزی در ایران وجود نداره. پس موسوی هم عقب نشینی کرد و از ابطال به حکمیت رسید؟ خیلی بهش لطف کنند 500 هزارتا بهش رای اضافه کنند .

-- بابک ، Jun 28, 2009

برخورد قاطع نیروهای امنیتی با سارق یک صندوق سیار
مأموران هنگام حضور در این منزل با صحنه جالبی مواجه می‌شوند که فرد مذکور پرونده‌های درخواست مسکن مردم را که در آن کپی شناسنامه موجود بوده در کنار خود گذاشته و با درج نام و مشخصات و شماره سریال شناسنامه افراد مذکور، به نام آن‌ها تعرفه پر کرده و وارد صندوق سیار می‌کند
خبرنگار "آینده" از کرمان گزارش داد، اقدام یکی از مسئولان محلی در سرقت یک صندوق سیار در جیرفت، با برخورد قاطع نیروهای امنیتی با سارق همراه شده است.

بنابراین گزارش، در روز 22 خرداد و حماسه باشکوه حضور مردم در انتخابات، پس از ارسال گزارش‌هایی به مسئولان برگزاری انتخابات، مشخص می‌شود یکی از صندوق‌های سیار از دسترس خارج شده و مفقود گردیده است.

با اطلاع مقامات امنیتی و محلی و اقدام به موقع آنان، این صندوق سیار در منزل یکی از مسئولان مسکن این شهر کشف می‌شود. مأموران هنگام حضور در این منزل با صحنه جالبی مواجه می‌شوند که فرد مذکور پرونده‌های درخواست مسکن مردم را که در آن کپی شناسنامه موجود بوده در کنار خود گذاشته و با درج نام و مشخصات و شماره سریال شناسنامه افراد مذکور، به نام آن‌ها تعرفه پر کرده و وارد صندوق سیار می‌کند که مأموران با مواجهه با این صحنه، فرد مذکور را بازداشت می‌کنند.

با این وجود هنوز خبری از سرنوشت آرای این صندوق سیار در اختیار نیست و برخی مدعیند این صندوق ابطال نشده و آرای آن هم به نفع یکی از کاندیداها محاسبه شده است.

-- فرهاد ، Jun 28, 2009

جای تاسف است که "توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند "
چه کسی جوابگوی این همه خسارات جانی و مالی و خصوصا روحی که به مردم ایران شد
باید باشد.
فقط بخاطر تاجگذاری آقا مجتبی خامنه ای
این همه خون این همه برادر کشی
واقعا باید آقایان مسلمان تجدید نظری در رفتار و کرداشان کنند.

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)