تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

نگرانی از «شکنجه» بازداشت‌شدگان اخیر

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که گزارشات متعددی از شکنجه بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر ایران دریافت کرده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر، در روز جهانی مبارزه با شکنجه، از جامعه جهانی درخواست کرده که همه توان خود را برای شکستن سکوت در باره زندانیان عقیدتی اوین بکار گیرند.

در بیانیه گزارشگران بدون مرز آمده است: «امروز زندان اوین همچون استادیوم ورزشی سانتیاگو شیلی بعد از کودتای ١٩٧٥ پینوشه، به زندانی خونین که خودسری در آن حکومت می‌کند تبدیل شده است.»

بنا به بیانیه‌ای که امروز منتشر شده، نمایندگان سعید مرتضوی، دادستان انقلاب تهران با برخی از روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی رفتار «خشونت‌آمیز» دارند.

گزارشگران بدون مرز با هشدار نسبت به وضعیت زندانیان بند ٢٠٩، از مقامات مسئول درخواست کرده اجازه بازدید نمایندگان رسانه‌های مستقل و سازمان‌های مدافع حقوق بشر را از این زندان و این بند صادر کنند.

این بیانیه همچنین به بی‌خبری خانواده‌ها از وضعیت بازداشت‌شدگان اعتراض کرده است.

گزارشگران بدون مرز از جامعه جهانی درخواست کرده که همه توان خود را برای شکستن سکوت در باره زندانیان عقیدتی اوین بکار گیرند

در این بیانیه آمده است: «هر روز خانواده‌های زندانیان در برابر زندان صف می‌کشند، تا خبری از عزیزان خود بدست آوردند و این جستجوی ناامیدانه در سراسر کشور تکرار می‌شود.»

گزارشگران بدون مرز می‌گوید که به تازگی از دستگیری مهدی زابلی، عکاس و خبرنگار روزنامه همشهری در تاریخ ٣٠ خرداد ماه مطلع شده است. این خبرنگار که از ناحیه سر زخمی شده بود، از بیمارستان به زندان اوین منتقل شده است.

این بیاینه همچنین از آزادی امان‌الله شجاعی و ماشاالله حیدرزاده، دو روزنامه‌نگار بوشهری در تاریخ چهارم تیر ماه خبر داده است.

گزارشگران بدون مرز اعلام کرده که جمهوری اسلامی ایران امروز با ٣٣ روزنامه‌نگار زندانی، بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان است.


نگرانی از تحت فشاربودن بازداشت‌شدگان

«مجموعه فعالان حقوق بشر»، نیز در اطلاعیه‌ای «تحت فشار گذاردن و شکنجه بازداشت‌شدگان به قصد اخذ اقاریر غیرواقعی» را از مهم‌ترین نگرانی‌های مدافعان حقوق بشر اعلام کرده‌است.

در این بیانیه آمده‌است: «صدها بازداشت شده روزهای اخیر که از سرنوشت اکثریت مطلق آنان اطلاعی در دست نیست در شرایطی به سر می‌برند که بدیهی‌ترین حقوق آنان از سوی دستگاه قضایی و امنیتی نادیده گرفته شده‌است.»

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران می‌گوید که گزارش‌های رسیده به این مجموعه حاکی از «سناریوی دستگاه امنیتی برای اخذ اعترافات رسانه‌ای از شهروندان معترض بازداشت شده مبنی بر اغتشاش‌گری» است.

بنا به این گزارش‌ها، فعالان برجسته سیاسی زندانی نیز برای اعتراف به «برنامه‌ریزی اغتشاشات» تحت فشار هستند.

این بیانیه که در روز جهانی مبارزه با شکنجه صادر شده، «اقرارگیری فرمایشی و تحت شکنجه» را بی‌اثر دانسته و آن را محکوم کرده‌است.

مجموعه فعالان حقوق بشر از قوه قضائیه درخواست کرده‌است در خصوص عدم بدرفتاری با بازداشت‌شدگان اخیر و رعایت حقوق و کرامت انسانی آن‌ها تضمین دهد.

در پی ناآرامی‌های اخیر ایران بیش از ۱۱۰۰ نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، دانشجویان، فعالان حقوق بشر و شهروندان معترض به نتایج انتخابات بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

In fatmeh kanom Rajabi, taazir kone Evin bod. Sedaiash keili ashenast. anha az koda godrat bishtari mikastand keh zarbeh ra bar zendanie binava mohkamtar bezanand. amma kob rosva shod., ....

-- neda ، Jun 28, 2009

سوکمندانه آنها که خودشان امروز شکنجه و زندانی می شوند و زن و فرزندانشان دور زندانهای ایران پرسه می زنند و دنبال عزیزانشان می گردند همانهایی هستند که جنایات حکومت را سی سال با سکوت خود تایید و حمایت کردند. البته من به عنوان سیلی خورده ی از این انقلاب که از همان آغاز به آدمکشی ای روی آورد که امروز سی ساله است تمامی جنایات آنرا محکوم می کنم ، امروز از این خانمها و آقایان در بند که منقلب شده اند و عوض شده اند پشتیبانی بیدیغ می کنم. من به آنها که امروز در دستگاهها سکوت کرده اند گوشزد می کنم که این سیستم این حکومت و این نظان پایانی وحشتناک دارد، بیایید پیش آنی که نوبت خودتان برسد آنرا تنها بگذارید. به مردم بپیوندید! مرگ بر حکومت اسلامی مرگ بر حزب الله مرگ بر حماس مرگ بر آنهایی که نان مارا خورده اند و حالا از آن سوی خلیج فارس امده اند تا ما ازادیخواهان را تنبیه کنند. مردم باید حزب الله لبنان و حماس فلسطین را اقشا و رسوا کند.

-- بدون نام ، Jun 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)