تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گزارش چاتم‌هاوس از آمار انتخابات ایران

مؤسسه مطالعات خارجی بریتانیا موسوم به چاتم هاوس که در واقع اتاق فکر بریتانیاست، امروز گزارشی تحلیلی در ارتباط با انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در ایران منتشر کرد که صحت نتایج آن را به پرسش می‌گیرد. مؤسسه چاتم هاوس این گزارش را به کمک بخش ایران شناسی دانشگاه سنت آندریاس اسکاتلند منتشر کرده‌است.

این گزارش می‌گوید که «محاسبه شمار رأی‌های اعلام‌شده توسط دولت ایران از شمار رأی‌دهندگان بیشتر می‌شود.»

مهم‌ترین نکاتی که در این گزارش مطرح شده‌است عبارت است از:

  • در دو استان محافظه کار ایران یعنی مازندران و یزد، میزان مشارکت مردم بیش از صد درصد گزارش شده‌است
  • در سطح استانی، هیچ ارتباطی میان میزان مشارکت عمومی و چرخش آرا به سمت احمدی نژاد وجود ندارد.
  • این موضوع، این ادعا را که پیروزی احمدی نژاد به خاطر مشارکت وسیع اکثریت محافظه کار خاموش در این مناطق بوده، به چالش می‌گیرد
  • طبق نتایج رسمی انتخابات، احمدی نژاد، نه تنها رای همه محافظه کاران قبلی یک سوم استان‌های کشور را به دست آورده بلکه رای همه میانه روها، رای دهندگان جدید و ۴۴ درصد رای اصلاح طلبان سابق را نیز کسب کرده‌است در حالی که این ادعا، یک دهه کشمکش بین دو جناح در این مناطق را نادیده می‌گیرد.
  • در سال ۲۰۰۵، همانند سال ۲۰۰۱ و ۱۹۹۷، نامزدهای محافظه‌کاران، و احمدی نژاد به خصوص، مشخصاً در مناطق روستایی در میان مردم شناخته شده نبودند بنابراین این ادعا که مردم مناطق غیرشهری همیشه به محافظه کاران رای داده‌اند، اسطوره‌سازی است و این باور که احمدی نژاد رأی مناطق روستایی و استانی را در درصدهای بالا از آن خود کرده، با این واقعیت‌ها نمی‌خواند.

اصل متن گزارش

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

همه شاهد بودندکه فقط چند روز قبل از انتخابات طی تبلیقات مکرر تلویزیونی مبلقی تحت عنوان سود سهام عدالت و به اسم احمدی نژاد بین روستائیان سراسر کشور تو زیع شداگر پرداخت این رقمها جزو حقوق حقه مردم بود که حتما هم بود این حق تا کنون توسط چه کسانی ضایع شدواصلا پرداخت از منابع ملی چرا به اسم احمدی نژاد بنا بر این عمده رای روستائیان با فریب وهزینه دولت اخذ ودر حقیقت خریداری شده است ونه تنهامعتبر نیست بلکه اقدام کنندگان به این تشبث مجرم وقابل پیگرد میباشند

-- ارمان ، Jun 22, 2009

ازقديم گفتند "دروغ هرچه بزرگ تر باشد ، باورش ساده تر مي شود"

-- بدون نام ، Jun 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)