تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گشایش جشنواره فیلم ادینبورو

جشنواره فیلم ادینبورو با فیلم سم مندز گشایش یافت.

شصت و سومین جشنواره فیلم ادینبورو (ادینبورگ) شب گذشته رسماً با نمایش فیلم ملودرام کمدی «بیا از اینجا دور شیم» آخرین ساخته سم مندز گشایش یافت.

در این جشنواره که پس از فستیوال فیلم لندن مهم‌ترین رویداد سینمایی بریتانیا به شمار می‌رود و همه ساله در شهر تاریخی ادینبورو پایتخت اسکاتلند برگزار می‌شود، بیش از ۱۳۰ فیلم بلند و کوتاه داستانی و مستند از سی‌وسه کشور مختلف در طی ۱۲ روز به نمایش درمی‌آید.

پویانمایی «مری و مکس» ساخته ادم الیوت، «۳۵ نما از رم» ساخته کلر دنیس، «تجربه دوست دختر» ساخته استیون سودربرگ، و «صندوقچه قلب» ساخته کاترین بیگلو از جمله مهم‌ترین فیلم‌هایی است که در این فستیوال به نمایش درمی‌آید.

فیلم «مخزن ماهی« ساخته آندرا آرنولد که در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن هم حضور داشت، از جمله فیلم‌هایی است که در این جشنواره نمایش داده می‌شود.

جشنواره فیلم ادینبورو همچنین امسال مروری خواهد داشت بر آثار راجر کورمن کارگردان کهنه‌کار انگلیسی.


آندره آرنولد، سم مندز، راجر کورمن، بیل فورسایت، شین میدوز، دارن آرنوفسکی و شون کانری از مهمانان شرکت‌کننده در جشنواره فیلم ادینبورو خواهند بود.

امسال سه فیلم از سینماگران ایرانی نیز در برنامه‌های جشنواره ادینبورو گنجانده شده‌است.

فیلم «شیرین» ساخته عباس کیارستمی که برای نخستین بار در جشنواره فیلم ونیز سال گذشته نمایش داده شد، در این جشنواره به نمایش درمی‌آید.

«شیرین» اثر تجربی و آوانگارد کیارستمی است که واکنش تعداد زیادی از بازیگران زن ایرانی را در برابر پرده سینما تصویر کرده‌است.

فیلم «چراغی در مه» ساخته فیلمساز جوان ایرانی، پناه‌برخدا رضایی، فیلم دیگری از سینمای ایران است که در جشنواره ادینبورو نمایش داده می‌شود.

این فیلم داستان زن بیوه‌ای است که با پدر بیمارش در ارتفاعات شمال ایران زندگی می‌کند و زندگی‌شان را با تهیه و فروش ذغال می‌گذرانند.

این فیلم نخستین فیلم بلند کارگردان آن است که با ریتمی آرام و شاعرانه، زندگی یک زن جوان و تنهای روستایی را تصویر کرده‌است.

فیلم مستند کوتاه دیگری هم از ایران در جشنواره ادینبورو شرکت دارد به نام «بمب نارنجی» از ماجد نیسی.

شصت‌وسومین جشنواره فیلم ادینبورو تا روز ۲۸ ژوئن ادامه خواهد داشت.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)