تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

آغاز تحویل جنگنده‌های تایفون به عربستان

عربستان سعودی، دو فروند هواپیمای جنگنده تایفون از بریتانیا دریافت کرد.

به گزارش آژانس خبری دولتی عربستان (اس‌پی‌اِی)، این هواپیماهای تحویل داده شده، بخشی از یک سفارش عظیم را تشکیل می‌دهند که شامل ۷۲ فروند جنگنده تایفون می‌شود.

گزارش‌ها حاکی است که این اقدام عربستان سعودی برای «رقابت با نیروی هوایی ایران» صورت می‌گیرد. ریاض نسبت به تلاش نیروی هوایی ایران برای برخورداری از توان عملیاتی در سراسر منطقه، از خود نگرانی نشان داده ‌است.

قرارداد این سفارش‌ عظیم عربستان سعودی، ۳۲.۹ میلیارد دلار ارزش دارد و شامل ۷۲ جنگنده یوروفایتر تایفون، جنگ‌افزارهای گوناگون و سرویس‌دهی درازمدت نظامی از سوی بریتانیایی‌ها است.

«عربستان قرار است گفت‌وگو برای خرید هواپیماهای اف-۱۶ را نیز با آمریکایی‌ها آغاز کند»

عربستان سعودی نخستین کشور خارج از اروپا است که هواپیمای تایفون دریافت می‌کند. یوروفایتر تایفون جنگنده‌ای چندکاره است که توسط کنسرسیومی از چندین شرکت اروپایی ساخته می‌شود.

این قرارداد نخستین بار در ماه اوت ۲۰۰۶ اعلام شد، ولی پس از اعلام یک رسوایی مالی جریان آن متوقف شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازجویان و مأموران بریتانیایی پس از انجام تحقیقات، مقامات سعودی و انگلیسی را متهم کردند که «در فساد مالی عظیمی در معاملات سابق تسلیحاتی میان دو کشور دست داشته‌اند.»

دولت بریتانیا در دسامبر ۲۰۰۶ دستور توقف این تحقیقات موسوم به «تحقیقات در پرونده معاملات یمامه» را داد. دولت بریتانیا این تحقیقات را «مضر برای امنیت ملی و منافع عمومی» توصیف کرد.
پس از توقف تحقیقات، قرارداد نهایی تحویل جنگنده‌های تایفون به عربستان در سپتامبر ۲۰۰۷ امضاء شد.

به گزارش سرویس خبری دفاعی مستقر در لبنان به نام «تاکتیکال نیوزوایرز»، مقامات سعودی به زودی گفت‌وگوهای مربوط به خرید هواپیماهای پیشرفته اف-۱۶ از ایالات متحده را با مقامات آمریکایی آغاز می‌کنند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)