تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتخابات در خارج از ایران و بازتاب‌های آن

ایرانیان مقیم خارج، با آغاز رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری، ساعت هشت صبح به وقت محلی به صورت گسترده‌ برای دادن رای در پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

گزارش‌های خبری، حاکی از حضور قابل توجه رأی‌دهندگان در محل‌های مختلف رأی‌گیری انتخابات در خارج از کشور است.

به گزارش خبرنگار زمانه از لاهه، رأی‌گیری در سفارت ایران در هلند از ساعت هشت بامداد آغاز شده است.

استقبال از انتخابات در لاهه به اندازه‌ای بود که برای ریختن آراء به صندوق‌های رای، صف تشکیل شد.

پس از پایان یافتن صف و کاهش نسبی رأی‌دهندگان، شمار آن‌ها در ساعات ظهر امروز رو به افزایش گذاشت.


حضور برخی از زنان با روسری‌ها و روپوش‌های سبزرنگ در سفارت ایران در لاهه جلب نظر می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دبی، سفارت ایران در این شهر نیز با برپایی چادر بزرگ سفید رنگی در حیاط سفارت‌خانه، کار رای‌گیری را آغاز کرده است. در این محل، صندوق رأی مردان مجرد از صندوق خانواده‌ها جدا شده است.

مصاحبه‌هایی که تا این ساعت توسط گزارشگر این خبرگزاری با حاضران رأی‌دهنده در دبی انجام شده، حاکی از گرایش بیشتر رأی‌دهندگان به میرحسین موسوی و شماری دیگر نیز به محمود احمدی‌نژاد است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در لبنان نیز ده‌ها ایرانی مقیم آن کشور برای ریختن رأی خود به صندوق، راهی سفارت ایران در بیروت شده‌اند. حضور زنان رأی‌دهنده با روسری و بعضاً با روبنده و گروهی دیگر از زنان با شلوار جین، در این محل جلب توجه می‌کرده ‌است.

رسانه‌های هلند
روزنامه هلندی «مترو» در خبری تحت عنوان «ترس از تقلب در انتخابات ایران» نوشت: «کمیته صیانت از آراء انتخابات ایران، این هفته نگرانی شدید خود را از تقلب‌های بزرگ احتمالی در انتخابات اعلام کرد. با این‌که این کمیته رسماً ‌از سوی شورای نگهبان به رسمیت شناخته نمی‌شود ولی کمیته صیانت در نامه‌ای به آن شورا نگرانی‌های خود را ابراز کرده‌است.»

این روزنامه در خبری دیگر آورده‌است: «حضور گسترده مردم در انتخابات به ضرر محمود احمدی‌نژاد خواهد بود. نتیجه نظرسنجی‌های انجام‌ شده تا‌کنون نیز، چندان گویا نیست زیرا مردم ایران چندان جرأت نمی‌کنند در ملأ عام نظرات خود را به طور علنی ‌بیان کنند.»

روزنامه «دپرس» هلند نیز امروز در گزارشی در تارنمای خود درباره انتخابات این‌گونه نظر داد: «رقیبان اصلی این مسابقه انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی هستند. میرحسین موسوی بیشتر در میان جوانان طرفدار دارد و قصد دارد محدودیت‌های اسلامی را کم کرده و روابط با خارج را بهبود ببخشد.»


در ادامه این گزارش آمده‌است: «اگر موسوی رأی بیاورد، باز هم معلوم نیست که بتواند رئیس جمهور شود، چرا که در این کشور به شدت اسلامی، قدرت آخر و رأی آخر همان نظر رهبر است و بس.»

دیگر رسانه‌های هلند نیز با اظهار نظرهایی مشابه، از گسترده بودن حضور مردم در دهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران تا این لحظه خبر داده‌اند.

«اجبار به رابطه با آمریکا به خاطر اقتصاد»
خبرگزاری آمریکایی سی‌ان‌ان هم حضور رأی‌دهندگان در داخل ایران را «انبوه»‌ خوانده است.

به نوشته سی‌ان‌ان، «بسیاری از سامانه‌های پیامک‌ها و برخی تارنماهای اینترنتی روز جمعه در ایران از کار افتاده است. این مسئله می‌تواند بر تعداد رأی‌های میرحسین موسوی تأثیر بگذارد، زیرا او برای اطلاع‌رسانی به حامیانش از این فناوری‌ها استفاده می‌کند.»

این خبرگزاری همچنین در خبر خود از قول رضا اصلان، تحلیلگر سیاسی ایرانی-آمریکایی می‌نویسد: «با اینکه موسوی در مورد مسئله هسته‌ای کمی از نامزدهای دیگر معتدل‌تر است، ولی هر چهار کاندیدا بر سر حق ایران برای گسترش هسته‌ای توافق دارند.»

سی‌ان‌ان به نقل از آقای اصلان در ادامه نوشت: «با این حال هر چهار نامزد پذیرفته‌اند که وقت آن رسیده تا سیاستی باز را با آمریکا و جامعه جهانی در پیش بگیرند، چرا که از نظر اقتصادی، گزینه دیگری باقی نمانده ‌است.»

از سوی دیگر مقام‌های رسمی کاخ سفید روز گذشته از گمانه‌زنی در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران خودداری کردند.


سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به اینکه دولت آمریکا علاقه‌مند به موفقیت کدام‌یک از نامزدها در ایران است، به خبرنگاران گفت: «فقط باید بگویم که ما مناظره پرشوری را که در ایران جریان دارد دنبال می‌کنیم و برای آن‌ها در انتخابات آرزوی موفقیت داریم.»

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز امروز خبر اول خارجی خود را به موضوع انتخابات ریاست‌جمهوری ایران اختصاص داد.

در خبر این روزنامه آمده است: «هر چه شمار رأی‌دهندگان بیشتر باشد، بخت موسوی برای انتخاب شدن بیشتر خواهد بود.»

لس‌آنجلس تایمز در توضیح این گفته خود می‌نویسد: «رأی‌دهندگان طبقه فقیر و مؤمن که به خاطر صدقه‌های پوپولیستی و سیاست وام‌های کم‌بهره احمدی‌نژاد از او حمایت می‌کنند، به‌طوری وظیفه‌شناسانه در صف‌های طولانی جلوی صندوق‌ها می‌ایستند. ولی جوانان و طبقه متوسط شهرنشین تحصیل‌کرده که با او مخالفند، بیشتر تمایل به خانه‌نشینی دارند و روند کند تغییرات باعث یأس آنان شده‌ است.»

«کشور معماها»
روزنامه بریتانیایی «تلگراف»، انتخابات امروز را «چالشی بزرگ» برای محمود احمدی‌نژاد دانست.

این روزنامه درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران نوشته است: «هیچ رئیس جمهوری در جهان به اندازه محمود احمدی‌نژاد لایق شکست در انتخابات نیست. وی طی چهار سال گذشته با افسانه خواندن هولوکاست و دادن قول محو اسرائیل از صفحه روزگار آبروی کشور خود را ریخته است.»

به نوشته این روزنامه، «احمدی‌نژاد، مبالغ بزرگ بادآورده‌ای از درآمدهای نفتی را به هدر داده و ایران بیش از پیش، در ورطه رکود و بیکاری عمومی فرورفته ‌است.»

این روزنامه ادامه می‌دهد: «در کشور معماها،‌ این انتخابات هم یک مسئله رمزآلود است. نتیجه این انتخابات در ایران هم‌چنان غیر قابل پیش‌بینی است و شکست محمود احمدی‌نژاد هم‌چنان جزوی از ممکنات است.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)