تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تاکید بر نگاه واحد به همه کشور

خطیب جمعه تهران با اشاره به مسائل کردستان ایران گفت: «اسلام می‌خواهد واقعاً با چشم واحد به همه کشور نگاه شود و امکانات به همه جا رسانده شود.»

آیت‌الله امامی کاشانی افزود: «برخی در کشورهای عربی که مزدور هستند و با دشمن هم‌دست شده‌اند، بحث شیعی و سنی را داغ کرده‌اند.»
درصد زیادی از مردم مناطق کردنشین ایران، سنی‌مذهب‌ هستند.

خطیب جمعه تهران قدرت‌های جهانی را متهم کرد که در ابتدای انقلاب «برنامه جدا کردن کردستان از ایران» را داشتند و گفت: «گرچه عده‌ای را هم فریب دادند، ولی در عین حال مردم کردستان، همیشه به شکل قابل تقدیری به وظایف خود عمل کرده‌اند.»

سخنان آیت‌الله امامی کاشانی اشاره به سفر اخیر رهبر ایران به کردستان دارد. آیت‌الله علی خامنه‌ای در سفر به کردستان گفت: «نظام جمهوری اسلامی، مطلقاً با نگاه تعصب‌آمیز و تبعیض‌آمیز به هیچ نقطه‌ای از کشور نگاه نمی‌کند.»

فعالان حقوق بشر در کردستان، نگران از سرگیری دوباره درگیری‌های نظامی در این منطقه هستند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رهبر ایران بخشی از عقب‌ماندگی‌های استان کردستان را ناشی از «توطئه‌های سال‌های اول انقلاب» دانست.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، ۲۱ اردیبهشت ماه در آستانه این سفر در نامه‌ای خطاب به رهبر ایران خواستار «تأمین حقوق مردم و برقراری صلح و آشتی در کردستان» شده بود.

در بخشی از این نامه آمده‌ است: «مردم کردستان ایران نه تنها از حقوق ملی، فرهنگی و زبانی خود محرومند، بلکه به عنوان مردمی به حاشیه رانده شده از حق مشارکت در اداره امور سیاسی، تصمیم گیری، اجرایی، قانون‌گذاری و اداری و قضایی کنار گذاشته شده‌اند.»

سازمان حقوق بشر کردستان همچنین خواستار پایان دادن به سیاست «در حاشیه قرار دادن اجباری مردم کرد» و رفتارهای «تبعیض‌آمیز» حقوقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی علیه این مردم کردستان شده‌ است.

اعلام عفو عمومی در کردستان و آزاد کردن زندانیان «سیاسی ـ وجدانی» و دعوت از افراد و گروه‌های مخالف کرد برای بازگشت به موطن خود از دیگر خواسته‌های این سازمان حقوق بشری است.

درخواست پایان خشونت‌ در کردستان
کردستان طی هفته‌های اخیر شاهد برخی ناآرامی‌ها و درگیری‌ها بین نیروهای نظامی دولتی و گروه‌هایی از افراد مسلح وابسته به حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) بوده‌ است.

در پی این درگیری‌ها سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان، هفته گذشته نیز از طرف‌های این درگیری درخواست کرده بود، به برخوردهای نظامی و امنیتی کردن فضای کردستان پایان دهند.

در جریان این درگیری‌ها بیش از ۳۰ نفر از نیروهای طرفین جان باخته و تعدادی نیز مجروح شده‌اند. گزارش‌ها همچنان از بمباران و توپ‌باران نواحی مسکونی نوار مرزی در کردستان خبر می‌دهند.

حزب حیات آزاد کردستان (پژاک)، شاخه ایرانی حزب کارگران ترکیه (پ.ک.ک) است. اتحادیه اروپا پژاک را یک گروه تروریستی اعلام کرده ‌است.

سازمان حقوق بشر کردستان، با بیان این که از علل بروز و یا اهداف و انگیزه‌های سیاسی و نظامی این‌گونه درگیری‌ها اطلاعی ندارد، نگرانی و تأسف خود را از شروع و وقوع این‌گونه رویدادهای «خشونت‌بار» ابراز کرده ‌است.

بنا بر این بیانیه فعالان حقوق بشر در کردستان، نگران «ملتهب شدن» فضای سیاسی و اجتماعی و مدنی جامعه و از سرگیری دوباره درگیری‌های نظامی در این منطقه هستند.

Share

نظرهای خوانندگان

تاآنجاکه ميدانم هموطنان سني ما حتي اجازه ندارند مسجد خودشان را داشته باشند،تاآنجا که به ياد مياورم سني ها را "عمري" و زرتشتيان را" گبري" وکليميان را"جودکي"خطاب مي کردند،ولي حالا هم تبليغات خارجي بالا گرفته و هم در آستانه انتخابات هستند.در اين سي سال بعد از انقلاب کي چنين سخناني در باره ايرانيان اهل سنت بر زبان يکي از مقامات جمهوري اسلامي رفت؟

-- شيعه علي ولي الله ، May 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)