تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد رئیس قوه قضائیه از پلیس و قضات

رئیس قوه قضائیه ایران از روسای دادگستری خواست اجازه ندهند پلیس‌سالاری در جامعه رواج پیدا کند.

وی که پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، در نشست شورای رؤسای دادگستری سراسر کشور، سخن می‌گفت، از برخورد نیروی انتظامی در مرحله تحقیق از متهمان انتقاد کرد.

رئیس قوه قضائیه خطاب به رؤسای دادگستری‌ها گفت: «دادسراها و بازپرس‌ها باید خودشان تحقیق کنند تا نیروی انتظامی هر بلایی سر متهم نیاورد.»

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وی از روسای دادگستری‌ها خواست اجازه ندهند ضابطان انتظامی خودمختار شوند.

آیت‌الله شاهرودی تاکید کرد: «از نیروی انتظامی نترسید و نگذارید که جای شما را بگیرند.»

وی همچنین به برخوردهای سلیقه‌ای برخی قضات اعتراض کرد. به گفته رئیس قوه قضائیه قضات در شهرستان‌ها توجهی به سیاست‌های مصوب قوه قضائیه ندارند.

آیت‌الله شاهرودی، دانشجویی را مثال زد که به‌خاطر برداشتن برنجی به اندازه شش هزارتومان از خانه پدرش به دوسال حبس محکوم شده بود.

رئیس قوه قضائیه خطاب به رؤسای دادگستری‌ها گفت: «دادسراها و بازپرس‌ها باید خودشان تحقیق کنند تا نیروی انتظامی هر بلایی سر متهم نیاورد»

صدور و اجرای احکام سنگسار باوجود تاکید مسئولان قوه قضائیه بر اجرا نشدن این احکام، نمونه دیگری از بی‌توجهی برخی قضات به سیاست‌های قوه قضائیه عنوان شد. فعالان حقوق بشر معتقدند تا وقتی که این سیاست‌ها به قانون تبدیل نشوند، ضمانت اجرایی نخواهند داشت.

هاشمی شاهرودی با بیان اینکه برخی از قضات دل‌شان می‌خواهد همه را به زندان اندازند، از صدور دستور انتقال این‌گونه قضات به بخش حقوقی خبر داد.

وی با رد کردن خبر انحلال شورای حل اختلاف در دوره ریاست بعدی قوه قضائیه ، این سخنان را شایعات افراد «مغرض و جاهل» عنوان کرد.

آیت‌الله شاهرودی همچنین از لوایح زیادی خبر داد که از سوی قوه قضائیه تهیه شده، اما دولت هنوز آن‌ها را به مجلس ارسال نکرده ‌است.

لایحه قانون مجازات اسلامی، آیین دادرسی کیفری، دادگاه اطفال و دادگاه خانواده در مجلس شورای اسلامی و قوانینی از قبیل آیین دادرسی تجاری، قانون تعزیرات حکومتی، قانون چک و قانون تشکیلات قضایی بخشی از لوایح در نوبت مانده قوه قضائیه است.

Share

نظرهای خوانندگان

سلام: براي من جاي سوال است كه اقاي شاههرودي گويا فراموش كرده اند كه خودشان رئيس قوه قضائيه هستند پس چرا انگونه از پرسنل تحت امر خود درخواست ميكنند گويا كه نهظري از بيرون هستند؟ ايا ايشان نميتواند ان قاضي را كه برخلاف دستور ايشان حكم سنگسار را اجرا ميكند مورد سوال و بازخواست قرار دهند؟ نميدانم اينگونه گفتن را سر نداشتن قدرت است يا از سر فريبكاري؟ اينگونه ميگويند و انگونه عمل ميكنند!!!!!

-- رستم ، May 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)