تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

بررسی آزادی رکسانا صابری
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «انگاره‌های جهت‌دار سیاسی در پرونده صابری»، درباره گمانه‌های موجود پیرامون آزادی رکسانا صابری نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «عده‌ای در تحلیل سوژه صابری در پی القای این نکته هستند که آزادی وی قبل از آنکه در چارچوب‌های حقوقی قابل تحلیل باشد، از انگاره‌های سیاسی موجود متأثر است و به نوعی در صدد تبیین این مطلب هستند که استقلال قضایی دادرسی در این پرونده را مخدوش جلوه دهند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «عده‌ای آزادی صابری را نتیجه فشار محافل خارجی و بین‌المللی تعبیر نموده و در پی اثبات این موضوع هستند که جمهوری اسلامی نتوانست استقلال قضایی خود را در این پرونده به نمایش بگذارد.»

این روزنامه می‌افزاید: «برخی تحلیل‌ها نیز آزادی صابری را نقطه عزیمت جرقه روابط ایران و آمریکا با توجه به طرح شعار تغییر از سوی اوباما مطرح کرده‌اند تا این موضوع را اثبات نمایند که آزادی ایشان چراغ سبز تهران به واشنگتن برای برقراری رابطه می‌باشد.»

متن کامل سرمقاله

در جستجوی بی‌ستاره شدن
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «مردان بی‌ستاره و درد کشور و مردم» به تحلیل وضعیت دانشجویان ستاره‌دار پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «این روزها کاندیداهای اصلاح‌طلب به هر جا که پا می‌گذارند با یک سئوال و نظر خواهی مواجه می‌شوند: دانشجویان ستاره‌دار! همه می‌خواهند بدانند اگر اصلاح‌طلبان به قدرت برسند برای ستاره‌های آنان چه می‌کنند.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «چرا دانشجویان ما که اصولا جزو افراد فرهیخته و اندیشمند جامعه ما هستند چنین بی‌تابانه خواهان بی‌ستاره شدن هستند؟ آیا از سر همدردی با جامعه چنین می‌کنند؟»

این روزنامه افزوده است: «ما فقط رئیس جمهوری می‌خواهیم که مشکلات اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی ما را حل کند، البته نه یک شبه و نه یک تنه. حالا دیگر ما ستاره هم نمی‌خواهیم، یعنی سال‌هاست که چشم از آسمان برگرفته‌ایم و به زمین دوخته‌ایم. شاید دانشجویان ما نیز به همین نقطه رسیده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

نقش رسانه‌های مستقل در انتخابات
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «۴۰ هزار دروغ، ۱۰۰ هزار پروژه و بقیه قضایا!» به نقش مطبوعات و رسانه‌های مستقل در افزایش میزان مشارکت مردم اشاره کرده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «چنانچه بررسی آزادانه رسانه‌ها این حقیقت را آشکار سازد که انتقادات از دولت، نه ناشی از عقده‌گشایی و نه نشانه بیماری و مشاوره غلط است، باز هم نتیجه حاصله به نفع افـزایش مشارکت مردم در انتخابات خواهد بود.»

در بخش دیگری از سرمقاله آفتاب یزد می‌خوانیم: «نکته دیگری که مطبوعات مستقل می‌توانند به آن بپردازند، وعده‌های رنگارنگی است که در هفته‌های اخیر برای حل بسیاری از مشکلات مزمن از قبیل تعویق در پرداخت مطالبات کارکنان دولت به ویژه فرهنگیان، عدم پرداخت وام ازدواج به کسانی که در سال ۸۷ ثبت نام کردهاند، تاخیر در اجرای نظام هماهنگ و... ارائه شده است.»

این روزنامه افزوده است: «در یک کلام مسئولان دولتی و رقبای آنها، می‌توانند با کمک به آشکارسازی بعضی از امور، اجازه ثبت این حقیقت در تاریخ را بدهند که آیا واقعا دولت نهم به صورت مستقل یکصد هزار پروژه را طراحی و اجرا کرده و چهل هزار دروغ را تحمل نـموده است؟ یا آنکه این ادعاها، تعداد دروغ‌های منعکس شده در رسانه‌ها را به چهل هزار و دو میرساند!»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «بهره‌برداری چند جانبه آمریکا از طالبان»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «رقص رازآلود اژدهای چینی و خشم ایرانیان»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «شاخص‌ها و ملاک‌های رئیس جمهور دهم از منظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «شرایط انفجارى پاکستان»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «سیاست و قضاوت»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «بیدارباش جامعه شناسان»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)