تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اجتناب از اتخاذ مواضع نادرست
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «مواضع دولت نهم و چند سوال»، در انتقاد از حضور ایران در کنفرانس ضد نژادپرستی سازمان ملل، نوشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «سئوال این است که چرا در حالی که جو بین‌المللی علیه صهیونیست‌هاست، اقداماتی نظیر شرکت در اجلاس اخیر تبعیض‌نژادی سازمان ملل در ژنو در بالاترین سطح صورت می‌گیرد که بدون داشتن کوچک‌ترین دستاوردی برای ما زمینه‌ای فراهم شود تا حامیان رژیم صهیونیستی با مظلوم‌نمایی برای آن رژیم تبلیغ کنند؟»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «این سئوال نیز مطرح است که طرح موضوع هولوکاست درطول چند سال گذشته چه منفعتی برای کشور به دنبال داشته است؟ آیا طرح این موضوع دردی از دردهای فلسطینی‌ها را درمان کرده است؟ آیا روابط ما با اعراب را بهبود بخشیده است؟»

این روزنامه می‌افزاید: «در شرایطی که دولت جدید آمریکا صحبت از تغییر در سیاست خارجی خود کرده و درحال بررسی سیاست خود درباره ایران است، ضروری است دولتمردان ما از اتخاذ مواضعی که سودی برای جمهوری‌اسلامی ایران نداشته و سبب بهره‌برداری دشمنان ایران می‌شود و دست حامیان تصحیح روابط با ایران را می‌بندد، اجتناب کنند..»

متن کامل سرمقاله

نگاه نافذ به یک رویکرد
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «اصلاح‌طلبی و بازگشت به اصول» به حمایت از دکترین اصلاح‌طلبی پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «اصلاحات اگر چه عنوانی است که در ایران، طی دهه اخیر بیشتر از آن سخن رفته است، ولی جریانی مقطعی و بی‌تبار نیست. اصلاحات، گفتمانی است متکی بر خواسته‌های تاریخی و جنبش‌های اجتماعی و تلاش‌های سیاسی که نقطه آغاز و تکوین آن جامعه مدنی است.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «رویکرد اصلاحی همراه بازگشت به اصول، متضمن یک نگاه نافذی است که ارتباط مستقیم این دو پارامتر را به هم پیوند می‌زند در واقع این دکترین از جانب کسی که در دوره نخست وزیری خویش به طور عملی با این رویکرد روبه رو بوده بیشتر قابل تعمق است. در واقع مهندس موسوی با ارائه این راهبرد تعریفی روشن از اصلاح‌طلبی بیان نمودند که این امر می‌تواند در عرصه سیاسی کشور نقطه عطفی به حساب آید.»

این روزنامه افزوده است: «به هیچ بهانه و عنوانی نمی‌توان مدار نظم اخلاقی جامعه را در هم ریخت و به توجیه بی‌اخلاقی و بداخلاقی، دروغ و فریب، خشونت و استبداد، ایجاد رعب و وحشت، تحقیر و تبعیض، تحجر، تنگ نظری، هرج و مرج و خودداوری نشست. باید سیاست را که حول قدرت شکل می‌گیرد، بر اخلاق در عرصه عمومی متکی کرد.»

متن کامل سرمقاله

جلوگیری از تکرار وقایع پیشین
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «خطر بازگشت حباب به بورس» برای جلوگیری از بازگشت بورس به شرایط بحرانی، پیشنهادهایی ارائه کرده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «بازار سهام ایران تنها پس از گذشت ۳۳ روز کاری از آغاز سال ۸۸ به طور میانگین ۸/۱۲ درصد بازدهی (متوسط نیم درصد در هر روز) را برای سرمایه‌گذاران ثبت کرد. رقمی که در نوع خود جالب توجه است و حتی خوش‌بین‌ترین سرمایه‌گذاران نیز در ابتدای سال، ثبت چنین رشدی را طی این مدت کوتاه تصور نمی‌کردند.»

در بخش دیگری از سرمقاله دنیای اقتصاد می‌خوانیم: «اصلی‌ترین مشکل سیاست‌های محدودکننده در بورس تهران، به افزایش زمان تصحیح قیمت سهام در صورت تغییر شرایط حاکم بر شرکت، صنعت یا اقتصاد کشور بازمی‌گردد. وضعیتی که باعث تشکیل متناوب صف‌های خرید و فروش حتی برای یک سهم خاص می‌شود.»

این روزنامه افزوده است: «در شرایط فعلی به نظر می‌رسد مسئولان سازمان و شرکت بورس می‌توانند از طریق تسهیل شرایط مندرج در دستورالعمل رفع گره معاملاتی، از یک‌سو دوره تصحیح قیمت سهام شرکت‌ها را کوتاه کرده و از سوی دیگر ریسک سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران موسمی بورس افزایش دهند. در غیر این‌صورت باید به انتظار تکرار وقایع سال‌های ۸۳ تا ۸۵ نشست.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «سازمان کدام ملل؟!»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «ارزیابی کارنامه چهار ساله»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «جنگ تمام عیار علیه وحدت عملی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «مثبت و منفی سهام عدالت»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)