تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

جایزه انجمن قلم آمریکا برای مک‌کارتی

کورمک مک‌کارتی نویسنده سرشناس آمریکایی و خالق آثاری چون «جاده»، «همه اسب‌های زیبا» و «سرزمینی برای پیرمردها نیست»، جایزه سال بلو را از طرف انجمن قلم(پن) آمریکا به خاطر یک عمر دستاوردهای ادبی دریافت کرد.

این جایزه نقدی که ارزش آن ۲۵ هزار دلار است، هر دو سال یک بار از سوی انجمن قلم آمریکا و بنیاد سال بلو نویسنده بزرگ آمریکایی، به یک چهره مهم در ادبیات معاصر آمریکا اهدا می‌شود.

سال بلو، از طرفداران آثار مک‌کارتی، در سال ۱۹۸۱ عضو هیئت داورانی بود که جایزه نابغه ادبی مک‌آرتور را به مک‌کارتی اهدا کرد.
این جایزه دو سال قبل به فیلیپ راث نویسنده شهیر آمریکایی تعلق گرفت.

مک‌کارتی در طی سال‌های گذشته برنده جایزه پولیتزر ادبی به خاطر رمان «جاده» و جایزه کتاب ملی به خاطر «همه اسب‌های زیبا» شده بود. بسیاری او را بهترین نویسنده ناشناس آمریکا لقب داده‌اند.


او با اینکه سال‌ها مورد علاقه منتقدان ادبی آمریکا بود، اما در میان عامه کتاب‌خوان، شهرت اندکی داشت تا اینکه در سال ۱۹۹۲ با انتشار رمان «همه اسب‌های زیبا» به شهرت فراوانی دست یافت.
رمانی که جایزه کتاب ملی سال آمریکا را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۷ برادران کوئن بر اساس رمان «سرزمینی برای پیرمردها نیست» نوشته مک‌کارتی فیلمی ساختند که برنده چهار جایزه اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم شد.

«نگهبان باغ»، «تاریکی بیرون»، «فرزند خداوند»، «عبور» و «شهرهای دشت» از دیگر آثار مک‌کارتی است.

انجمن قلم آمریکا(پن) همچنین جایزه دیگری را با عنوان «خدمات ادبی» به ال دکتروف نویسنده رمان «رگتایم» اهدا کرد؛ جایزه‌ای که قبلا به گور ویدال و تونی موریسن تعلق گرفته بود.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)