تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

عراق سفیر ایران در بغداد را احضار کرد

عراق با احضار سفیر ایران به وزارت خارجه، خواستار توقف حملات ایران به مناطق شمالی این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه عراق حملات ایران به مناطق کردنشین شمال این کشور را «تهدیدی» برای روستاهای این مناطق اعلام کرده است که ادامه آن می‌تواند «عواقب منفی» در بر داشته باشد.

ایران در هفته جاری دوبار به مناطق کردنشین شمال عراق حمله کرده است. این حملات از سوی دولت خودمختار کردستان عراق نیز محکوم شده است.

هیچ گزارشی از شمار کشته شدگان یا زخمی‌های این حملات هوایی که ایران برای نخستین بار به این مناطق داشته، منتشر نشده است.

وزارت خارجه عراق با احضار حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در بغداد، نامه رسمی اعتراض این کشور را تسلیم وی کرده است.


پارلمان دولت خودمختار کردستان (عکس از رویترز)

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه عراق در این نامه، خواستار پایان فوری «حملاتی که ممکن است به روابط دو کشور لطمه بزند»، شده است.

عراق همچنین اعلام کرده که انگیزه‌های ایران برای امن کردن مناطق مرزی‌اش را درک می‌کند، اما چنین اقدامی به صورت «یکجانبه» میسر نیست.

این حمله یک هفته پس از کشته شدن ۲۶ ایرانی که بیشتر آنها از نیروهای پلیس بودند (۱۸ نفر) در درگیری با نیروهای پژاک در کرمانشاه ایران، صورت گرفت.

با این حال هنوز مشخص نیست که درگیری یادشده و حمله به مناطق کردنشین با یکدیگر ارتباطی داشته باشند.

پژاک که نام اختصاری «حزب حیات آزاد کردستان» است ، در سال ۲۰۰۴ با هدف سرنگونی حکومت مرکزی در ایران تاسیس شد.

Share


در همین رابطه:
حمله ایران به کردستان عراق محکوم شد
حمله هوایی ایران به مناطق کردنشین عراق

نظرهای خوانندگان

مدارس تخريبي دلفان در دو راهي تاييد و تکذيب مسوولان
می 5, 2009
شمار مدارس تخريبي شهرستان دلفان استان لرستان از جمله مواردي است که با وجود مشاهدات عيني خبرنگاران و گلايه‌هاي بي‌شمار خانواده‌هاي نورآبادي همواره از سوي مسوولان مورد تکذيب قرار گرفته است. مدارس تخريبي که در آنها هزاران دانش‌آموز تحصيل مي‌کنند همواره با حذف صورت مساله و تکذيب از سوي مسوولان مواجه بوده‌اند

گويا تنها روزي اين قضيه تاييد خواهد شد که سقفي بر سر دانش‌آموزي فرو ريزد و فاجعه‌اي رقم بخورد. دبستان شهيد محمد منتظر قائم به مدت سه سال است به عنوان دبستان تخريبي اعلام شده است و طبق ارزشيابي‌هاي صورت گرفته در سال 86 از طرف اداره آموزش و پرورش شهرستان دلفان قرار شد به طور کامل تخريب شود ولي هنوز دانش آموزان در آن مشغول به تحصيل هستند. در اين دبستان کليه دانش آموزان به دليل تعداد محدودشان در يک کلاس چند پايه از اول ابتدايي تا پنجم دبستان به صورت مختلط در حال تحصيل هستند. يکي از دانش آموزان اين دبستان مي‌گويد: دبستان ما ديوارهايش ترک برداشته و هر وقت صداي خش‌خش مي‌شنويم مي‌ترسيم و حواسمان پرت مي‌شود. اين دانش آموز با زبان کودکانه خود اينگونه ادامه مي‌دهد: پدرم مي‌گويد اگر باد تندي بوزد دبستان روي سرمان خراب مي‌شود! وي با افسوس از زيبايي‌هاي مدارس شهري مي‌گويد و در دل آرزو مي‌کند که او هم مانند بچه‌هاي شهرها و روستاهاي ديگر يک مدرسه نوساز و سالم داشته باشد.
يکي ديگر از دانش آموزان وارد بحث مي‌شود و با کلمات بريده بريده کودکانه‌اي مي‌گويد: من از مسوولان شهرستان مي‌خواهم اعتراض مرا در مورد خرابي دبستانم قبول کنند و مدرسه قشنگي هم براي ما درست کنند.
يکي از پسرهاي دانش‌آموز وسط حرف‌هاي دوستش مي‌پرد و مي‌گويد: «وقتي فوتبال بازي مي‌کنيم مي‌ترسم اون جوري که دوست دارم و پاهام زورشون مي‌رسه شوت کنم به خاطر اينکه يه وقت با خوردن توپ به ديوار حياط مدرسه، ديوار خراب نشه و ديگه اين دبستان ديوار حياط هم نداشته باشه.» يکي ديگر از دانش آموزان دختر از گلايه‌هاي مادرش مي‌گويد که هر هفته بعد از زنگ ورزش مجبور است لباس‌هاي گلي او را بشويد و مي‌گويد: هر روز بعد از کلاس ورزش به دليل اينکه حياط مدرسه ما خاکي است و با يک باران کوچک گل‌آلود مي‌شود لباس‌هايم گلي مي‌شود. جمع همکلاسي‌ها کم کم کامل مي‌شود و هر کدام از فرصت به دست آمده مي‌خواهند استفاده کنند و حرف بزنند، حرف‌هايي که شايد مسوولان بازهم آنها را تکذيب کنند و بگويند همه چيز خوب است.
يکي از اولياي دانش‌آموزان مي‌گويد: لطفا به مسوولان بگوييد که مدرسه روستاي ما با کوچکترين زلزله‌اي امکان خراب شدن دارد.
وي که مادر يکي از همان دانش‌آموزاني است که با ما گفت‌وگو کرد، ادامه مي‌دهد: با توجه به اينکه مدرسه خانه دوم بچه‌هاست لذا ما خانواده‌ها بايد از هر لحاظ از خانه دوم فرزندمان مطمئن باشيم ولي متاسفانه ديوار سالم در اين دبستان وجود ندارد. يکي ديگر از اوليا که شاهد گفت‌وگو است، به او مي‌گويد: من مي‌خواهم بدانم واقعا مسوولي حاضر مي‌شود حتي يک هفته فرزند خود را در چنين دبستاني بگذارد؟ يک مسوول آموزش و پرورش شهرستان دلفان که نخواست نامش فاش شود در اين رابطه پاسخگوي سوالات بود و اظهار داشت: با توجه به بررسي‌هاي کارشناسان نتايج حاکي از آن است که بيش از 60 درصد مدارس روستايي شهرستان دلفان در حال تخريب هستند. وي با تاکيد بر اينکه نتايج تحقيقات و بررسي‌ها به صورت مستند در اختيار مسوولان سازمان آموزش و پرورش و سازمان نوسازي مدارس قرار گرفته است، عنوان کرد: در ميان فضاهاي آموزشي تخريبي دلفان 23 واحد آموزشي در حالت بحراني هستند.
اين مسوول ادامه داد: در سال جاري اعتباري بالغ بر 106 ميليون تومان براي تعميرات اساسي در مدارس در اختيار اين سازمان قرار گرفته است که اين ميزان به هيچ عنوان جوابگوي نياز نيست.
وي تصريح کرد: به نظر مي‌رسد با توجه به وضعيت کنوني مدارس شهرستان دلفان اعتبارات بيشتري در زمينه تعميرات و همچنين اعتبارات عمراني براي اين شهرستان لحاظ شود. اين مسوول ادامه داد: در 23 واحد آموزشي که در حالت بحراني هستند با وضعيت اعتبارات کنوني نمي‌توان براي آنها کار زيادي انجام داد و بازسازي اين واحدها نيازمند تخصيص اعتبارات ويژه‌اي است در غير اين صورت اين واحد‌ها در معرض آسيب جدي خواهند بود و احتمال وقوع هر حادثه‌اي در اين واحد‌ها وجود دارد. وي ضمن تقدير از تلاش‌هاي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان در مقاوم‌سازي و نوسازي واحدهاي آموزشي کپري اين شهرستان، خواستار توجه بيشتر اين سازمان به مناسب‌سازي واحد‌هاي آموزشي در حال تخريب شهرستان دلفان شد. اين در حالي است که چندي پيش مدير آموزش و پرورش شهرستان دلفان در جلسه شوراي آموزش و پرورش اين شهرستان از وجود 37 مدرسه تخريبي در شهرستان دلفان خبر داده بود.
بهمن نريماني با بيان اينکه براي بازسازي اين مدارس اعتباري بالغ بر 3 ميليارد و 600 ميليون ريال نياز است، عنوان کرد: در مقطع راهنمايي 12 روستا و در مقطع متوسطه 4 روستاي شهرستان دلفان فاقد فضاي آموزشي هستند. در مدارس تخريبي شهرستان دلفان بيش از يک هزار و 200 دانش آموز مشغول به تحصيل هستند.
به هر حال شايد با ذکر اين نکته که هر کدام از اين 37 فضاي آموزشي تخريبي مانند يک فاجعه بالفعل هستند که روزي ممکن است رخ دهد چيزي که واضح و روشن است فراتر از تکذيب مسوولان نيازمند تلاش و همت بيشتر از سوي آنان است.

اعتماد ملي به نقل از خبرگزاري مهر

-- زمانه به فریاد مردم لرستان برس.......؟ ، May 5, 2009

جالب است که کشوری به کشورهمسایه خود حمله کند و کشور مورده تجاوز فقط با لحنی
چنین نرم از ان انتقاد کند وضمنا کمی نیز آن را درک کند.!!!
یک بختیاری و هموطن کردها/

-- بدون نام ، May 6, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)