تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

عجله در اجرای یک فعل غیرقابل بازگشت
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «چه کسی تصمیم‌می‌گیرد؟» به انتقاد از نحوه اجرای حکم اعدام دل‌آرا دارابی پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «براساس آنچه توسط بعضی رسانه‌ها اعلام شد خانواده دل‌آرا، هنگامی به جلوی زندان رسیده‌اند که آمبولانس حامل جسد دل‌آرا در حال خروج از محل اجرای حکم اعدام بوده است. در واقع برای اجرای یک فعل غیرقابل بازگشت، آنقدر تعجیل در کار بوده که نه دستور رئیس قوه قضائیه، منعی برای اجرای این تصمیم ایجاد کرده است و نه پایبندی به سنت‌های رایج در همه مراسم اعدام، دقایقی کار را به عقب انداخته است تا خانواده قاتل و مقتول آخرین حرف‌های قبل از اعدام را با یکدیگر بزنند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «اعدام دل‌آرا پیامی ناامیدوار کننده از عدم انسجام در سیستم‌های اداری و قضایی ایران مخابره می‌کند. البته این پیام تنها مختص قوه قضائیه نیست.»

این روزنامه می‌افزاید: «آیا صاحب منصبان قوای سه گانه، تاکنون به این موضوع ‌ اندیشیده‌اند که اینگونه پیام‌های مشابه، تا چه حد افکار عمومی را دچار احساس ناامنی می‌کند؟ در آن طرف مرزها هم تداوم شرایط فعلی، موجب خواهد شد که حتی اگر کسی به دنبال بهانه‌جویی و بهانه‌سازی نباشد در هرگونه مذاکره و معامله با ایران، درصد بالایی از ریسک و احتمال تغییر تصمیمات را مدنظر قرار دهد.»

متن کامل سرمقاله

«پایان ماه عسل در کاخ سفید»
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «رؤیاى لوترکینگ یا کابوس رایس!» به بررسی میزان موفقیت باراک اوباما در ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری‌اش پرداخته است..

در این سرمقاله آمده است: «اواخر هفته پیش باراک اوباما در حالی صدمین روز ریاست جمهوری خود را جشن گرفت که کارنامه وی بیانگر عدم تحقق ادعاهایش درباره شعار «تغییر» است و او نه تنها نتوانسته به اصلی‌ترین وعده خود عمل کند، بلکه بیش از گذشته به مشکلات مردم آمریکا افزوده شده است.»

در بخش دیگری از سرمقاله کیهان می‌خوانیم: «آیا اوباما می‌تواند به وعده‌هایی که داده عمل کند؟ این سؤالی است که این روزها مردم آمریکا از خود می‌پرسند، چرا که تاکنون رئیس جمهورشان فقط به یک قول خود به طور صددرصد عمل کرده و آن تهیه سگی بود که به دخترانش قول داده بود!»

این روزنامه افزوده است: «ماه عسل در کاخ سفید تمام شده است. به قول «جوزف واتسون» روزنامه‌نگار آمریکایی، آن چیزی که در مورد باراک اوباما پیش‌بینی شده بود، درست از آب درآمد. وی چیزی جز صورتکی سیاه برای نظم نوین جهانی و کسی که قسم خورده تا برنامه‌های سلسله بوش- کلینتون- بوش را دنبال نماید، نیست.»

متن کامل سرمقاله

پاکستان، مهم‌تر از آمریکای لاتین
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «پاکستانی حکومت کم‌زوری!» درباره تاثیرات تغییر در سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دولت محمود احمدی‌نژاد است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده است: «این عنوان را اوباما به پاکستان داده است! و مثل مدالی بر سینه پاکستان نصب شده است. حکومت پاکستان ضعیف است. این ضعف البته در دنیای غریب پاکستان جلوه‌های مختلفی دارد.»

به نوشته اعتمادملی، «طالبان همان اژدهایی شده است که دیگر به صورت اصلی‌اش باز نمی‌گردد. شاید در آینده دولت پاکستان ناگزیر شود که مرکز حکومت را از اسلام ‌آباد به لاهور بکشاند. طالبان پاکستان برای ایران از جهات مختلفی شایسته توجه جدی است. در آمریکای لاتین هر اتفاقی بیفتد، بر امنیت ملی ما تاثیر استراتژیک ندارد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «پاکستان، چنان چه با همین آهنگ و روال پیش برود در آینده تبدیل به مسئله‌ای درجه اول برای ما و دیگر همسایگان پاکستان خواهد شد. اقتضای مصلحت و منفعت ملی ما این است که زمان را از دست ندهیم و با همکاری با همه جهات درگیر در مسئله طالبان، اجازه ندهیم با مشکلی که حلش دیگر آسان به نظر نمی‌رسد، رویارو شویم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «عهد صحبت»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ضرورت معرفی‌کابینه توسط‌کاندیداها»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «کدام عدالت؟ کدام آزادی؟»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اتهام به ایران؛ فرار از پاسخگویی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «خودکفایی بنزین، دشوار اما ممکن»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «آمریکا استفاده ابزاری از فجایع عراق»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)