تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
درخواست وزیرخارجه ایران از غرب:

«ژاپن الگوی پرونده هسته‌ای ایران باشد»

منوچهر متکی وزیر خارجه از غرب خواست که درباره برنامه هسته‌ای ایران، الگوی ژاپن را مدنظر قرار دهد.

آقای متکی امروز شنبه در نشست خبری مشترک با همتای ژاپنی خود در تهران گفت: «همان‌گونه که در سال‌های اعتمادسازی از ژاپن خواسته نشد که فعالیت‌های هسته‌ای خود را تعلیق کند، این درخواست درباره ایرن نیز نباید مطرح شود.»

به گفته وزیر خارجه ایران، ژاپن سال‌های قابل‌توجهی را صرف کرد تا برای تولید انرژی هسته‌ای اعتمادسازی کند و جمهوری اسلامی نیز «تلاش می‌کند در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، اعتمادسازی کند.»

ژاپن هم‌اکنون به عنوان یک کشور هسته‌ای در جهان شناخته نمی‌شود، اما به مرحله‌ای از دانش هسته‌ای رسیده‌ است که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی، بمب اتمی بسازد و آن را آماده استفاده کند.

ژاپن که به شدت به نفت خاورمیانه متکی است، روابط تجاری و دیپلماتیک دوستانه‌اش را با ایران حفظ کرده، اما به عنوان تنها کشوری که طعم تلخ حمله اتمی را تجربه کرده‌ است، به طور روزافزونی نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران نگران است.


این کشور اردیبهشت سال گذشته همسو با تحریم‌های شورای امنیت سازمان ‌ملل، دارایی ایرانیانی که گفته می‌شود در برنامه هسته‌ای تهران دخیل هستند را مسدود کرد.

ژاپن، پیش از این هم به خاطر فعالیت هسته‌ای ایران، ۲۳ مؤسسه و ۲۷ ایرانی را در فهرست سیاه خود قرار داده بود.

آمریکا و غرب نگران ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران هستند و شورای امنیت سازمان ملل تاکنون سه دوره تحریم علیه تهران به خاطر بی‌توجهی به درخواست‌های این شورا وضع کرده است.

ایران در مقابل این نگرانی‌ها اعلام کرده است که در برنامه‌های هسته‌ای‌اش، دستیابی به بمب اتمی قرار ندارد.

هیروفومی ناکاسونه وزیر خارجه ژاپن امروز شنبه برای گفتگوهای سیاسی و اقتصادی با مقام‌های بلندپایه ایران، به تهران سفر کرده است.
قرار است وزیر خارجه ژاپن با محمود احمدی‌نژاد نیز دیدار و گفتگو کند.

انتظار می‌رود محور این گفتگوها، روابط دوجانبه، اوضاع افغانستان و برنامه هسته‌ای ایران باشد.

Share

نظرهای خوانندگان

اگر نظام سیاسی ایران می خواهد جامعه جهانی با او همانند کشور ژاپن رفتار کند باید که در عرصه جهانی رفتاری مشابه ژاپن داشته باشد. اما دستگاه دیپلماسی ایران همه چیز می خواهند و حاضر نیست در قبال آن چیزی بدهد. سیاست "من همیشه طلبکارم" فقط در قبال مردم ایران کارآیی دارد نه در عرصه سیاست بین الملل.

-- بدون نام ، May 2, 2009

منوچ جان ! دولت ژاپن با تقلب انتخاباتی روی کار نمی‌آید و دختر نقاش جوان را برخلاف خواست جهانی حلق‌آویز نمی‌‌کند. دولت ژاپن در زندان‌های خود دانشگاهی و روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس نگه نمی‌دارد... بنابراین کسی هم از او نمی‌خواهد شفاف‌سازی کند. تصویری که شما از خودتان و ایران در جهان ساخته‌اید با بربریت آمیخته است. نشان آن هم بیانیه‌هایی است که هر ماه علیه ایران صادر می‌شود.

-- تحلیلگر ، May 3, 2009

همین هفته گذشته آقای لاریجانی در پاسخ احتمال ایجاد محدودیت های بیشتر از سوی آمریکا برای ایران خطاب به سیاستمدارن آمریکایی گفتند: "آمریکا منتظر رفتار گزنده ایران باشد". مطمئنا منظور رییس مجلس ایران مقابله با آمریکا از روش های دیپلماتیک نبوده است. می دانیم وقتی سیاستمدارن ایرانی از رفتار گزنده حرف می زنند یعنی اوج گیری حملات تروریستی و اختلافات مذهبی در عراق، مسلح شدن گروههای تندرو عراقی و احتمالا افغانی به انواع سلاحهای ضد نفر و ضدنفربر و دوباره جاری شدن رود خون در لبنان و اسرائیل. لطفا دیپلماسی خلاق ایران برای دنیا توضیح دهد بر اساس چه معیاری حتی به اندازه سرسوزنی می شود به ایران اعتماد داشت. کشوری که سیاستمدارانش حتی برای امضای خودشان پای معاهدات بین المللی هم ارزش قائل نیستند.

-- بدون نام ، May 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)