تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«انتقال» برخی پیکرها از گورستان خاوران

فعالان حقوق بشر در ایران می‌گویند که پیکر برخی دفن‌شدگان در گورستان خاوران به «مکان نامعلومی» انتقال یافته است.

این فعالان اعلام کرده‌اند که «نیرو‌های لباس شخصی»، پنجم اردیبهشت «اقدام به خاک برداری قسمتی از گورستان و انتقال پیکرها از خاوران کرده‌اند.»

در گزارشی که فعالان حقوق بشر به نقل از منابع موثق امروز شنبه منتشر کرده‌اند، همچنین آمده است که قسمت جنوب شرقی گورستان خاوران که مربوط به گورهای دسته‌جمعی است، به وسیله چند کامیون و لودر خاک‌برداری شده است.

این گزارش می‌افزاید که خانواده برخی قربانیان، «قسمت‌هایی از اسکلت اجساد که در خاک‌برداری منتقل نشده بودند و به سطح زمین آمده بودند» را مشاهده کرده‌ و برداشته‌اند.

گورستان خاوران قطعه زمینی در جنوب شرقی شهر تهران است که بسیاری از قربانیان کشتار‌ سال ۱۳۶۷ در جمهوری اسلامی در آن، دفن شده‌اند.


شمار دقیق قبرها و جنازه‌های مدفون شده در خاوران مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در این گورستان بیش از پنج هزار نفر دفن شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل، برنامه نظارت سازمان ملل، کانون مدافعان حقوق بشر و برخی دیگر از سازمان‌های حقوق بشری، سال گذشته با صدور اعلامیه‌هایی نسبت به تخریب این گورستان هشدار داده‌ بودند.

این هشدارها پس از آن‌که سازمان مدافع حقوق بشر گزارش کردند که بخش‌هایی از این گورستان دی‌ماه سال گذشته از سوی ماموران دولتی تخریب شده تا به فضای سبز تبدیل شود، مطرح شد.

تخریب این گورستان همچنین با واکنش منفی آیت‌الله حسینعلی منتظری مرجع بلندپایه مذهبی مواجه شده است.

«طرح سازماندهی و بازسازی» این گورستان که از سال ۱۳۸۴ آغاز شده، با مخالف بازماندگان قربانیان مواجه شده است.

Share


در همین رابطه:
اعتراض جامعه بهائی به تخریب خاوران
نگرانی «برنامه نظارت» از تخریب خاوران
کانون مدافعان: خاوران را تخریب نکنید
«جمهوری اسلامی با قبرها هم برخورد می‌کند»

نظرهای خوانندگان

هر کس از خاوران می گوید بی اختیار باید یاد یک جنایتی افتاد که هیچگاه در تاریخ ایران فراموش نخواهد شد از اینرو آفرینندگان جنایت با این اعمال تنها در صددند تا آثار یک جنایت را محو کنند اما همین اقدام نیز تنها مجرمیت جنایتکاران را آشکارتر می سازد آنها که روزی آنرا لعنت آباد نامیدند اما امروز مردم آنرا گلزار می نامند بقول گل سرخی : وقتی که خلق بداند گور تو محراب می شود .

-- farhad ، May 2, 2009

ای وای...

-- گشتاسب ، May 2, 2009

خاوران و حقیقتی که در آن خاک رخ داد زنده است و هرگز نمی میرد. روزی این اذهان بیدار ایرانی از خاوران و جنایاتش در تریبون های معتبر سخن خواهد گفت؛ حتی اگر مجریان این جنایت مخوف بر گور فرزندان این وطن پارک و گل و بته بنا کنند، خاوران خاوران است و می ماند.

-- شهرزاد ، May 3, 2009

سر زذ از افق مهر "خاوران"
فروغ ديده "حق باوران"

-- عليرضا ، May 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)