تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«بر بال بحران»

«بر بال بحران، زندگی سیاسی علی امینی» به کوشش ایرج امینی از سوی نشر ماهی در ۲۰۰۰
نسخه منتشر شده است.

ایرج امینی فرزند علی امینی است که یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین رجال سیاسی ایران در عصر پهلوی به شمار می‌رود.

این اشراف‌زاده متجدد قاجار که از سنین جوانی رویای نخست وزیری را در سر می‌پروراند، به کمک قوام‌السلطنه، کار سیاسی خود را آغاز کرد و پس از عضویت در کابینه اول مصدق و کابینه‌های سپهبد زاهدی و حسین علاء، سرانجام در سال‌های بحرانی ۱۳۴۱- ۱۳۴۰ به نخست وزیری رسید.

پیش از این، دو کتاب «خاطرات علی امینی» به کوشش حبیب لاجوردی و «زندگی سیاسی علی امینی» تالیف جعفر مهدی‌نیا و خاطراتی به قلم خود علی امینی که در ۱۷ شماره از کیهان لندن در سال ۱۳۷۲ به چاپ رسید، درباره امینی منتشر شده است.


ایرج امینی درباره سلسله مقالاتی که به نوشته خود علی امینی در کیهان لندن منتشر شد، نوشته است: «این سلسله مقالات که برخی از آنها به تحریر و برخی تقریر پدرم در واپسین روزهای زندگی ایشان است، از دقت کافی برخوردار نیست و بدلیل وضعیت مزاجی ایشان، چنان که باید و شاید ویراسته نشده است.»

کتاب لاجوردی هم که در آذر ۱۳۶۰ منتشر شد، حاصل سه جلسه مصاحبه دو ساعته لاجوردی با علی امینی است که در چارچوب طرح تاریخ شفاهی ایران دانشگاه هاروارد، نخست در آمریکا و سپس در ایران انتشار یافت.

کتاب مهدی‌نیا نیز منتخب مقالاتی است که درباره زندگی دکتر امینی و رابطه وی با شخصیت‌های مختلف در روزنامه ها و مجلات قبل از انقلاب انتشار یافته است.

این کتاب، سه‌شنبه هشتم اردیبهشت جاری در دانشگاه تهران رونمایی شد.

قیمت این کتاب ۱۵۰۰۰ تومان است.

«قدرت آزادی»

«قدرت آزادی، نیروی راستین لیبرالیسم» نوشته پل استار با ترجمه فریدون مجلسی در ۲۰۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث منتشر شد.

پل استار استاد جامعه شناسی و امور عمومی در دانشگاه پرینستون و از بنیانگذاران و اعضای تحریریه نشریه امریکن پراسپکت، در سال ۱۹۸۴ برنده جایزه پولیتزر و در سال ۲۰۰۵ برنده جایزه گلد اسمیت شد.

نویسنده درباره لیبرالیسم نوشته است: «لیبرالیسم همیشه قماری بوده است بر سر آزادی و بحث علنی، محصول اشتیاقی برای پروراندن تردید درباره همه چیز به طور خاص، اعتقادی به انتقاد و رقابت شدید، و اعتمادی کلی به نتیجه آن. تاریخ اخیر قطعا آن اعتماد را آزموده است، اما لیبرالیسم از زمان‌های تیره‌تر از این‌ها جان به در برده است و به نظر من، باز هم بخت با قماری است که لیبرالیسم ما را به آن فرامی‌خواند.»


به نوشته استار: «آزادی مستلزم قدرتی است به شکل دولت قانون‌مدار مقتدر و با صلاحیت و لیبرالیسم دموکراتیک مدرن – با بزرگ‌نمایی آن دولت از برخی جهات و محدود کردن آن از جهات دیگر- این امکان را برای جامعه به وجود می‌آورد که هم به قدرت و هم به آزادی بیشتری دست یابد.»

نویسنده، هدف خود را از نوشتن این کتاب، چنین توضیح داده است:‌ «شما را ترغیب کنم به این که برای اندیشیدن درباره لیبرالیسم، راهی بهتر از آنچه احتمالا پیش از این درک کرده‌اید، وجود دارد، یعنی راهی منطبق‌تر با این سنت و سازگارتر با واقعیات جهان.»

مطالب این کتاب در سه بخش «لیبرالیسم قانون‌مدار»، «لیبرالیسم دموکراتیک جدید» و «برنامه لیبرال دوران ما» به خواننده ارائه شده است.

قیمت این کتاب، ۶۸۰۰ تومان است.

تازه‌های نشر هفته در غرب:

سیاست‌های ایران مدرن

سیاست‌های ایران مدرن عنوان کتابی است قطور در چهارجلد و ۱۶۰۰ صفحه‌ با ویرایش علی انصاری که انتشارات روتلیج در آمریکا آن را منتشر کرده است.

در طی یک ربع قرن پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، همیشه بین نیروهای سنتی و مدرنیست‌ها، کشمکش و ستیز وجود داشته و دارد.

در عرصه بین‌المللی نیز مهم‌ترین مساله ایران، خصومت آن با اسرائیل و پافشاری بر ادامه توسعه انرژی هسته‌ای علی‌رغم مخالفت آمریکا و کشورهای غربی بوده است.

از سوی دیگر مساله نفت و منافع روسیه همسایه شمالی ایران از قرن نوزدهم تا‌کنون لاینحل باقی مانده است.
کتاب سیاست‌های مدرن در ایران، به این مباحث مهم در تاریخ سیاسی ایران معاصر می‌پردازد.

انصاری در این کتاب چهارجلدی، گروهی از دانشگاهیان و محققان سیاست مدرن در ایران را گرد آورده و مجموعه مقاله‌ها، منبع ارزشمندی برای دانشجویان علوم سیاسی و ایران‌شناسی و پژوهشگران رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی است.‌

در جلد اول این اثر چهارجلدی، نویسندگان بر روی تاریخ ایران متمرکز شده و مقالاتی در زمینه تاریخ،‌ فرهنگ و مذهب ایرانیان در آن به چاپ رسیده است.

جلد دوم پیرامون تحولات سیاسی در ایران عصر مدرن و جلد سوم در‌باره توسعه اقتصادی و اقتصاد سیاسی معاصر و جلد چهارم نیز در مورد سیاست خارجی ایران نگاشته شده است.

در جلد چهارم این مجموعه، بخش ویژه‌ای به جنگ ایران و عراق اختصاص یافته است.

کتاب سیاست‌های ایران مدرن ویرایش علی انصاری با قیمت ۱۲۹۵ دلار به وسیله انتشارات روتلیج در آمریکا منتشر شده است.

فیلم‌نامه‌نویسی ژانر

فیلم‌نامه‌نویسی ژانر، عنوان کتابی سینمایی است نوشته استیون دانکن که نشر کانتینیوم در بریتانیا آن را منتشر کرده است.

این کتاب راهنمای عملی فیلم‌نامه‌نویسان و دانشجویان رشته فیلم‌نامه‌نویسی برای نوشتن فیلم‌نامه هایی در قالب ژانرهای معروف و مردم‌پسند سینمایی است.


نویسنده با بهره‌گیری از فرم‌های داستان‌های پریان، سعی کرده است این فرم‌ها را در تشریح ساختارهای ژانرهای سینمایی و تلویزیونی معروف به کار بندد.

به اعتقاد دانکن، فیلم باید برای استودیوهای فیلم‌سازی، تهیه کننده‌ها و توزیع کننده‌ها، ارزش تجاری داشته باشد تا آن‌ها را ترغیب به سرمایه‌گذاری ‌و یا پخش کند. همین‌طور برای صاحبان سالن های سینمایی که آن‌ها را در سالن‌های خود نمایش دهند.

دانکن به جای پرداختن به بحث‌های عمیق و تئوریک در‌باره روایت سینمایی یا ساختارهای فیلم‌نامه‌نویسی، سعی کرده با زبانی ساده، اصول نگارش فیلم‌نامه را برای یک فیلم یا سریال موفق ملودرام، جنایی یا کمدی معرفی کند.

این کتاب در هفت فصل، به تشریح اصول و قواعد نگارش فیلم‌نامه برای ژانرهای اکشن، ماجراجویانه، تریلر، وحشت، کمدی و کمدی رمانتیک، فانتزی و علمی و تخیلی می‌پردازد.

در فصل آخر، نویسنده روش‌هایی را برای بازاریابی فیلم‌نامه به علاقمندان این رشته معرفی کرده است.
کتاب فیلم‌نامه‌نویسی ژانر با قیمت‌ ۱۲.۹۵ پوند در بریتانیا منتشر شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)