تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

گزارش زمستانی کانون مدافعان منتشر شد

کانون مدافعان حقوق بشر، گزارش وضعیت حقوق بشر ایران در زمستان سال گذشته را منتشر کرد.

این گزارش با انتقاد از برخوردهای صورت گرفته با کنشگران مدنی، «اقدامات مؤثر برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان برای رفع تنش موجود میان فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و مسئولان» را خواستار شده است.

بر اساس این گزارش، در زمستان سال گذشته، ۹ فعال سیاسی- اجتماعی بازداشت شدند و برای ۱۴ فعال دیگر احکام قضایی صادر شد.

جان باختن امیر حشمت‌ساران، زندانی سیاسی در زندان رجایی شهر کرج و اجرای حکم ۱۵ ماه زندان برای حسام فیروزی از دیگر رخدادهای این حوزه است.


این گزارش در ادامه به وضعیت کتاب و مطبوعات، نویسندگان و روزنامه‌نگاران پرداخته است.
بنا بر اعلام کانون مدافعان حقوق بشر، نادر کريمی جونی، رکسانا صابری، جواد علیزاده، عباس جليليان و چهار خبرنگار ورزشی از جمله روزنامه‌نگاران بازداشتی زمستان ۱۳۸۷ هستند.

صدور احکام روزبه ميرابراهيمی، اميد معماريان، شهرام رفيع‌زاده و جواد غلام تميمی از دیگر رخدادهای آخرین فصل سال گذشته است. این چهار روزنامه‌نگار، در مجموع به هشت و نيم سال حبس و ۱۲۴ ضربه شلاق محکوم شدند.

بر اساس این گزارش، امیدرضا میرصیافی، وبلاگ‌نویسی که در فصل زمستان برای اجرای حکم دو سال و نیم حبس تعزیری خود روانه زندان شده بود، نیز در آغازین روزهای سال ۱۳۸۸ در زندان درگذشت.

در زمستان گذشته، هفته‌نامه همت، نشریه روژهه لات و روزنامه کارگزاران نیز توقیف شدند.

دانشجویان زیر فشار بازداشت و احضار
آن‌طور که در این گزارش آمده است، در سه ماه آخر سال گذشته، تعداد زیادی از دانشجویان بازداشت و احضار شدند. بازداشت ۴۸ دانشجو و صدور حکم قضایی برای ۲۵ دانشجو، بخشی از فشارهای وارده به دانشجویان است.

کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه، به بررسی وضعیت زنان پرداخته است. به نوشته این کانون، زمستان گذشته حکم سه سال زندان عالیه اقدام‌دوست اجرا شد و دو فعال زن در کردستان شلاق خوردند.

بازداشت نفیسه آزاد و بیگرد ابراهیمی و لغو برنامه‌های روز جهانی زن از سوی ماموران امنیتی از دیگر موارد نقض حقوق بشر در حوزه زنان است.

آن‌طور که در گزارش کانون مدافعان آمده است، بازداشت ۴۸ دانشجو و صدور حکم قضایی برای ۲۵ دانشجو، بخشی از فشارهای وارده به دانشجویان است

این گزارش همچنین از ۲۶ اعدام و سه سنگسار در ماه‌های دی، بهمن و اسفند خبر می‌دهد.
در این گزارش به موارد نقض حقوق بشر در حوزه حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و فشارهای وارده بر معلمان و کارگران هم اشاره شده است.

کانون مدافعان حقوق بشر، براساس اساسنامه خود، سه وظیفه «دفاع رایگان از متهمان عقیدتی و سیاسی»، «حمایت از خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی» و «گزارش‌دهی منظم و مستمر در موارد نقض حقوق بشر در ایران» را بر عهده دارد.

دفتر این کانون که ریاست آن را شیرین عبادی بر عهده دارد، سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی پلمب شد.

Share


در همین رابطه:
حمایت کانون مدافعان از حکم عمر‌البشیر
فراخوان کانون مدافعان؛ اعدام بس کودکان
کانون مدافعان: انکار فقر شدید تاسف‌بار است
کانون مدافعان: خاوران را تخریب نکنید

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)