تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

رکسانا صابری در یک مستند آمریکایی

به گزارش روزنامه استار تریبیون آمریکا، استیو اسپنسر مستندساز آمریکایی سرگرم تهیه فیلمی مستند درباره ایران است که در آن با رکسانا صابری روزنامه‌نگار آمریکایی که هم‌اکنون در زندان است، ملاقت و گفتگو کرده است.

اسپنسر در سال ۲۰۰۶ با ویزایی توریستی به ایران سفر کرد و یک ماه در ایران به سر برد. در این مدت وی موفق شد با دوربین ویدئوی خود ۲۶ ساعت تصویر از ایران تهیه کند که هم‌اکنون سرگرم تدوین آن است.

وی در این سفر با رکسانا صابری آشنا شد و توانست دیدگاه‌های او را درباره جامعه ایران، وضعیت زنان در این جامعه و محدودیت‌های اجتماعی ثبت کند.

به گفته اسپنسر: «وقتی رکسانا را دیدم احساس کردم که او پیوندی درونی با ایران دارد.»

در این فیلم، وی صابری را در حالی که حجاب اسلامی دارد، نشان می‌دهد که در یکی از خیابان‌های تهران ایستاده و درباره برخورد حکومت با زنان در ایران حرف می‌زند. به گفته اسپنسر، نگاه صابری به وضعیت زنان در ایران آمیخته‌ای از جنبه‌های مثبت و منفی بود.


عکس از AFP

اسپنسر می‌گوید صابری به او گفته است که احساس نمی‌کند به عنوان یک زن، مورد سرکوب واقع شده است، بلکه به نظر او قوانین متفاوتی در مورد زنان در ایران وجود دارد.

به گفته اسپنسر، صابری باوجود داشتن کارت خبرنگاری، با مشکلات زیادی از جمله اجاره اتاق در هتل به عنوان یک دختر مجرد مواجه بوده است. با این حال به نظر خانم صابری، بسیاری از زن‌های ایرانی با داشتن پوشش اسلامی احساس امنیت می‌کنند.

رکسانا صابری از سال ۲۰۰۳ به عنوان خبرنگار مستقل در ایران فعالیت داشته و در این مدت گزارش‌های زیادی برای آژانس‌های مختلف خبری ارسال کرده است، اما مجوز خبرنگاری او در سال ۲۰۰۶ لغو و دیگر تمدید نشد.

وی در بهمن ماه گذشته به اتهام «جاسوسی» دستگیر و از سوی دادگاه انقلاب تهران به تحمل هشت سال زندان محکوم شده است. تلاش برای آزادی رکسانا از سوی وکیل رسمی وی، والدین و بستگان او در تهران و مجامع بین‌المللی ادامه دارد.
دولت آمریکا نیز به طور رسمی، خواهان آزادی رکسانا صابری شده و بارها نگرانی خود را از وضعیت او در زندان ایران ابراز کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)