تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

دگرگونی رفتار سیاسی مردم
روزنامه کیهان در سرمقاله امروز خود با عنوان «شب انتخابات» به بررسی رفتارهای انتخاباتی کاندیداها و معیارهای مردم برای رای دادن به نامزد مورد نظرشان پرداخته است.

در این سرمقاله می‌خوانیم: «شب انتخابات، شبی دراز است و چند ماهی طول می‌کشد. این مدت برای کسانی که می‌خواهند شناختی کامل و دقیق از واقعیت‌های جامعه سیاسی، نوع مناسبات بازیگران آن با یکدیگر خصوصا اخلاق حرفه‌ای کاندیداها و توان آنها برای پیدا کردن راه درست مبارزه انتخاباتی کسب کنند، فرصتی منحصربفرد است.»

سرمقاله نویس کیهان ادامه داده است: «شب انتخابات زمانه تناقض‌هاست. هر کسی مراجعه کرد او را رد نکنید چون «یک رای هم یک رای است»، طرف آدم نچسب و مسئله داری است، اشکالی ندارد، بگذارید باشد فقط بگویید آفتابی نشود.»

در این سرمقاله آمده است: «چهار سال گذشته درایران الگوی رفتار سیاسی مردم را تا حدود زیادی دگرگون کرده است و بزرگترین چالش برای جامعه سیاسی بویژه آنها که درصدد جلب رای مردم هستند این است که این الگو را درست دریابند و رفتار خود را بر مبنای آن تنظیم کنند.»

به نوشته این سرمقاله: «هیچ شوکی هرچقدر شدید و هیچ برنامه تبلیغاتی هرچقدر هنرمندانه نمی تواند مردم را از اعمال معیارهایی که در یک دوره زمانی چند ساله به آن باور پیدا کرده و درستی آن را در عمل دیده اند بازبدارد.»

سرمقاله نویس کیهان «مردمی بودن،کاری بودن و انقلابی بودن» را سه معیار مردم برای انتخاب کاندیدای مورد نظر خود برشمرده و ادامه داده است: «هر کدام از کاندیداهای بالقوه و بالفعل انتخابات در ایران باید وضع و حال خود را به این معیارها عرضه کنند و آن گاه بیندیشند که عاقبت کار چگونه خواهد بود. هر فعال سیاسی در ایران اگر به دنبال موفقیت است باید خود را درون این فرمول‌ها تعریف کند والا غرقه شدن در خیالات ساختارشکنانه و امید بستن به نسخه های خام کسانی که خیال می کنند اینجا کالیفرنیا یا سئول است کاری از پیش نخواهد برد.

متن کامل سرمقاله

نگرانی از دخالت دولتی‌ها در انتخابات
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «راهی برای رفع نگرانی!» مسئله تشکیل کمیته صیانت از آرا در انتخابات ریاست جمهوری را مورد توجه قرار داده است.

در این سرمقاله می خوانیم: «هدف اصلی از نگارش این یادداشت، ارزش گذاری بر سخنان پیشنهاد‌دهندگانِ «تشکیل کمیته صیانت از آرا» یا واکنش‌هایی نیست که در مقابل آن ابراز شده است. اما می‌توان این سوال را مطرح کرد که کدام حرکت دولتی‌ها یا دست اندرکاران انتخابات، موجب افزایش برخی نگرانی‌ها در این زمینه شده است؟»

در این سرمقاله آمده است: «مهم‌ترین عامل در افزایش نگرانی‌های اخیر، اظهارنظرهای همراه با بی‌احتیاطی - و شاید حساب شده - کسانی بوده است که عده‌ای از آنها دارای منع قانونی و شرعی از دخالت در انتخابات هستند و عده‌ای دیگر نیز به خاطر داشتن مسئولیت انتخاباتی، باید از بی‌طرفی کامل در انتخابات برخوردار باشند. اما متاسفانه انگیزه‌های شخصی و علاقه‌های فردی ایشان به یک کاندیدا، به گونه‌ای است که حتی نتوانسته‌اند برای چند ماه دندان بر جگر بگذارند و «ما فی‌الضمیر» خود را آشکار نسازند.»

این سرمقاله اضافه کرده است: «تداوم برخی اقدامات و اظهارات، جز اثبات «عدم وجود عدالت کامل در جنبه‌های گوناگون انتخابات»تیجه‌ای ندارد. کسانی که مایلند خود را بیش از رقبا، تابع ولایت فقیه نشان دهند، پس از سخنان اخیر رهبری وظیفه سنگین تری دارند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه ابتکار با عنوان «زنی که تاریخ را تغییر داد»

سرمقاله روزنامه جام جم با عنوان «اولین امتحان»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «کارگر نام مقدسی که نردبان ترقی فرصت طلبان می شود»

سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «راهی برای رفع نگرانی!»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «نقض غرض خصوصی‌سازی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «اقتصاد غیرشفاف و درآمد پایین داخلی»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «جایگاه سازمانی وزارت آموزش وپرورش»

Share

نظرهای خوانندگان

برای مسول روزنامه کیهان شب بعد از انتخابات شبی دراز است درست میگوید چون باید تا صبح بیدار باشد ورای تقلبی بنویسد.این که همه میدانند.

-- هانا ، Apr 30, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)