تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

ایران از «نابردباری» غرب انتقاد کرد

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت خارجه ایران از «بردبار نبودن» غرب در مقوله احترام به آزادی بیان انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای قشقاوی امروز دوشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت که «چرا غرب این قدر ناشکیباست و چرا احترام به آزادی بیان نمی‌گذارد؟»

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به ترک سالن اجلاس دوربان۲‬ از سوی برخی دیپلمات‌های غربی به هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران، ایراد شده است.

دو هفته پیش از این هنگامی که آقای احمدی‌نژاد در اجلاس دوربان۲‬ در ژنو، سخنرانی می‌کرد، گروهی از دیپلمات‌های غربی در اعتراض به سخنان وی سالن اجلاس را ترک کردند.
رئیس جمهوری ایران در آن سخنرانی، اسرائیل را رژیمی «نژادپرست» خوانده بود.


آقای قشقاوی همچنین گفت که «گفتمان جمهوری اسلامی ایران بر اساس احترام به حقوق بشر و ترویج گفتمان بردباری است، اما آنچه غربی‌ها در دوربان۲‬ نشان دادند، خلاف ادعاهای آنها بود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در عین حال افزود: «مبارزه با تبعیض و بیگانه ستیزی و احترام به حقوق بشر از ارکان سیاست خارجی ما است.»

جمهوری اسلامی ایران، اسرائیل را «فاقد مشروعیت» می‌داند و آقای احمدی‌نژاد نیز سه سال پیش خواستار حذف تل‌آویو از نقشه جهان شده بود.

ایران همچنین خواستار تحت پیگرد قرار گرفتن مقام‌های اسرائیلی به خاطر جنگ ۲۲ روزه در غزه است.

Share


در همین رابطه:
ترک اجلاس ژنو از سوی نمایندگان اتحادیه اروپا

نظرهای خوانندگان

«چرا غرب این قدر ناشکیباست و چرا احترام به آزادی بیان نمی‌گذارد؟». چقدر آدم می تواند این همه وقیح و پررو باشد؟ تنها در حکومت اسلامی ایران است که چنین موجوداتی یافت می شوند.
بیات،

-- Bayat ، Apr 27, 2009

آقای بیات، من طرفدار جمهوری اسلامی نیستم ولی همین حکومت مذهبی هرگز ادعایی بر آزادی بیان نداشته و حتی بر محدود کردن آن در ایران و همینطور محدود کردن توهین به ادیان در دنیا اصرار دارد. اما کشورهای غربی همواره از آزادی بیان بدون محدودیت صحبت میکنند و به داشتنش افتخار میکنند.حتی به اصرار آنها یکی از بندهای کنفرانس اخیر در مورد ممنوعیت تمسخر و توهین به ادیان حذف شد چون محدودیتی برای آزادی بیان تلقی میشد. پس چگونه است که تحمل شنیدن یک واقعیت مستند معاصر را نداشتند،جلسه را بجای پاسخگویی در رد آن ترک کردند و در محکوم کردن آن از هم سبقت هم میگرفتند؟ غیر از این است که جوابی برای حقیقتی که برایشان ناخوشایند بود نداشتند؟

-- کیان ، Apr 28, 2009

آقای کیان، سران حکومت اسلامی حکم و فتوای ترور برای منتقدین به حکومت اسلامی و اسلام صادر کرده اند. حق انتقاد و اعتراض از حقوق ابتدائی هر انسانی است، حتی در مورد ادیان. تاریخ ادیان سراسر از جنگ و خشونت برای تحمیل خواسته ها و نظرات خود با زور اسلحه و ترور و کشتار تشکیل شده است. هر انتقادی به دین اسلام و جنگ های فراوان فرقه ای در آن، ارتداد و حکم، اعدام است.
بیات،

-- Bayat ، Apr 28, 2009

آقای بیات، امیدوارم این نظر من چاپ بشود و شما هم آن را بخوانید.همانطورکه گفتم حکومت اسلامی ایران هیچ ادعایی درباره آزادی بیان ندارد، اما با بی صبری نمایندگان اروپایی و تحریم جلسه توسط امریکا و کشورهای مدعی آزادی بیان،معلوم شد که ادعای آنان هم دروغ است.شاید در مورد شوخی یا انتقاد بی تاثیر، رفتاری متمدنانه نشان دهند ولی در مورد سخنانی که حقیقت هم داشت و پایه های اعتقادی آنان را لرزاند، جلسه را ترک کردند و آن را برنتابیدند . این فقط تندروهای اسلامی نیستند که با توجیه غلط دست به جنایت میزنند. ادعای صهیونیست بر برتر بودن قوم یهود، ادعای مالکیت بر سرزمینی که صدها سال نام فلسطین داشته و آواره کردن میلیونها بومی عرب منطقه، وارد کردن یهودیان از سراسر دنیا با وعده های مالی به سرزمین فلسطین،شهرک سازی های غیر قانونی برای توسعه اراضی،ساخت اتوبانهای جداگانه برای شهروندان اسراییلی، التزام به حمایت از صهیونیست و اشغالگری برای احتساب شهروندی که به این ترتیب یک مهاجر یهود بطور خودکار شهروند است ولی یک ساکن هزارساله آنجا از این حق محروم، ایجاد قحطی در غزه و کشتار وسیع فلسطینی های آواره و قحطی زده؛ همگی با تفسیر راستگرایانه از کتاب مقدس دین یهود انجام و توجیه میشود. آیا مواردی که عنوان شد مصداق نژادپرستی نیست؟ پس چرا نمایندگان مدعی آزادی بیان جلسه ای را که به این واقعیتها اشاره میکند تحریم یا ترک میکنند؟ اگر نظرات قانع کننده ای داشتند میتوانستند در همین کنفرانس و در حضور احمدی نژاد مطرح کنند و نه آنکه در صدد توهین و سرکوب بیان آن برآیند.

-- کیان ، Apr 28, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)