تاریخ انتشار: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اروپا: ایران فرصت را غنیمت بداند

اتحادیه اروپا از ایران خواهد خواست تا «از تغییر سیاست آمریکا برای رسیدن به یک قرارداد جهت پایان بخشیدن به بن‌بست در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مطلب، امروز جمعه در پیش‌نویس سندی مربوط به نشست پیش روی وزیران خارجه اتحادیه اروپا درج شده‌است.

بنا بر این پیش‌نویس، وزیران خارجه اروپا روز دوشنبه آینده در لوکزامبورگ، از رویکرد تازه ایالات متحده استقبال خواهند کرد و آن را ایجادکننده یک «فرصت» برای مباحث هسته‌ای ایران و دیگر موضوعات ارزیابی می‌کنند.

در این سند پیش‌نویس آمده‌است: «اتحادیه اروپا از ایران می‌خواهد تا این فرصت را غنیمت شمرده و در فضای احترام متقابل با جامعه جهانی به تعامل جدی بپردازد تا بتواند در خصوص مسئله هسته‌ای به یک راه حل مورد توافق دست یابد.»

وزیر خارجه ایران اعلام کرد که ایران بسته پیشنهادی جدیدی را برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای آماده کرده است

این سند ادامه می‌دهد: «چنین راه حلی به سود منافع ایران خواهد بود از جمله در زمینه توسعه یک برنامه غیرنظامی نیروگاه‌های هسته‌ای و همچنین در زمینه نگرانی‌های جامعه بین‌الملل.»

در پایان این بخش از پیش‌نویس سند اتحادیه اروپا آمده‌است:
«جهت گیری روابط ما با ایران نیز به همین مسئله وابسته خواهد بود.»

قدرت‌های غربی نگران هستند که برنامه هسته‌ای ایران ممکن است مقاصد نظامی را در خود پنهان داشته‌باشد. مسئله‌ای که مورد انکار ایران است.

وزیر امور خارجه ایران امروز جمعه اعلام کرد که ایران بسته پیشنهادی جدیدی را برای از سرگیری گفت‌وگوها بر سر برنامه هسته‌ای خود آماده کرده است.

منوچهر متکی بدون اشاره به جزئیات این بسته، این مطلب را در بروکسل و در جریان کنفرانس کمک‌های بین‌المللی به سومالی عنوان کرد.

روز گذشته خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ایرانی درباره از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای صحبت کردند.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)