تاریخ انتشار: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست توقف حکم اعدام دل‌آرا دارابی

گروهی از روزنامه‌نگاران، کنش‌گران حقوق مدنی و فعالان حقوق بشر در نامه‌ای با خانواده مهین دارابی ابراز همدردی کرده و خواستار توقف اجرای حکم اعدام دل‌آرا دارابی شدند.

دل‌آرا داربی ۲۳ ساله به اتهام قتل مهین دارابی حقیقی (یکی از بستگان پدرش) در سن ۱۷ سالگی به همراه دوست پسرش به اعدام محکوم شده است.

طبق اقرار دل‌آرا، دادگاه وی را به عنوان متهم ردیف اول پرونده معرفی کرد که بعد‌ها وی اعترافات اولیه خود را انکار کرد، اما این انکار از سوی دادگاه پذیرفته نشد و وی به اعدام محکوم شد.

در نامه این گروه‌های مدنی که خطاب به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی نوشته شده، آمده است که «پرونده‌ این قتل دارای ابهام‌های قانونی بسیاری است.»

در این نامه تاکید شده است که قوه قضاییه ایران نمی‌تواند حکم اعدام فردی که اتهام قتل را رد کرده و در آن زمان تنها ۱۷ سال داشته را به اجرا بگذارد.

آنها در نامه خود آورده‌اند که حتی در صورت اثبات جرم دل‌آرا «مجازات باید منطبق بر شرايط سني و رواني» متهم باشد.


این کنش‌گران مدنی در نامه خود از آقای شاهرودی خواسته‌اند: «از مرگ انسانی که میزان دخالت وی در یک جنایت و مسئولیت سنی آن روشن نیست، جلوگیری» کند.

۱۸۲ تن از روزنامه‌نگاران، کنش‌گران حقوق مدنی و فعالان حقوق بشر ایرانی همچنین با اظهار «تاسف ژرف» از جان باختن مهین دارابی اعلام کرده‌اند که با فرزندان «این معلم فرهیخته» همدردی می‌کنند.

دل‌آرا داربی قرار بود یکشنبه هفته جاری به دار آویخته شود، اما با درخواست فعالان مدنی حکم اعدام وی به تعویق افتاد.
قوه قضاییه به خانم دارابی فرصت داد که رضایت اولیای‌دم را جلب کند تا از اعدام رهایی یابد.

درخواست‌ها برای توقف حکم اعدام دل‌آرا در حالی صورت می گیرد که اولیای دم روز گذشته با صدور نامه‌ای اعلام کرده‌اند که وی تاکنون حاضر نشده بابت «این قتل» از آنها عذرخواهی کند.

سه فرزند مهین دارابی از عملکرد برخی رسانه، فعالان حقوق بشر، پدر و وکیل در رابطه به این پرونده انتقاد کرده و افزوده‌اند:‌ «متاسفانه شیوه رفتار وکیل و خانواده دل‌آرا که سهم زیادی در رفتار دل‌آرا داشته و دارد و شما رسانه‌ها و بعضی از مدعیان حقوق بشر در نصح حقوق مقتول و بازماندگان شرایطی را ایجاد کرد که ما هیچ مخالفتی با اجرای حکم نداشته باشیم.»

Share


در همین رابطه:
انتقاد شاکیان دل‌آرا از رسانه‌ها
افزایش درخواست‌ها برای توقف اعدام دارابی

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)