تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ایران بدنبال نفوذ در مصر از طریق حزب‌الله»

وزیر خارجه مصر، ایران را متهم کرد که از طریق حزب‌الله به دنبال نفوذ در این کشور است.

احمد ابوالغیظ در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط افزود که ایران و همپیمانانش قصد دارند از موقعیت مصر برای قدرتمند شدن در منطقه استفاده کنند.

اظهارات ابوالغیظ یک هفته پس از آنکه مصر اعلام کرد ۲۵ نفر را به اتهام «جاسوسی برای حزب‌الله» بازداشت کرده است، ایراد می‌شود.

مقام‌های مصری پیش‌تر تعداد افراد دستگیر شده را ۴۹ نفر اعلام کرده بودند، اما در روز‌های اخیر گفته‌اند که ۲۴ نفر از این متهمان در میان بدوی‌ها پنهان شده‌اند.

دولت مصر این افراد را به تلاش برای ایجاد ناامنی از طریق برخی حملات متهم کرده است.

به گفته مقام‌های امنیتی این کشور، این افراد قصد داشته‌اند به گردشگران اسرائیلی و برخی کشتی‌ها در کانال سوئز حمله کنند.

شیخ حسن نصر‌الله دبیرکل حزب‌الله لبنان، اظهارات مقام‌های مصری را رد کرده و گفته است که در میان بازداشت‌شدگان تنها یک نفر عضو حزب‌الله است.


وزیر خارجه مصر (عکس از AFP(

محمد یوسف احمد مشهور به سامی شهاب عضو حزب‌الله لبنان است که هم‌اکنون در دفتر تحقیقات ضد اطلاعات دولت مصر تحت بازجویی قرار دارد.

حزب‌الله لبنان و دولت مصر رابطه حسنه‌ای با یکدیگر ندارند و نصرالله بارها از مواضع حسنی مبارک رئیس جمهوری این کشور در قبال بحران غزه انتقاد کرده است.

مقام‌های مصری ۱۱ بهمن ماه سال گذشته نیز رهبر حزب‌الله لبنان را متهم کرده بودند که «عامل ایران است.»

احمد ابوالغیظ وزیرخارجه مصر همچنین گفته بود که ایران، حماس و حزب‌الله «با همکاری هم تلاش می‌کنند که در راستای منافع ایران، برای این کشور فرصت فرار از فشار قدرت‌های غربی بر سر مسئله‌ای هسته‌ای را فراهم کنند.»

مصر در جریان مناقشه اسرائیل و حماس، مانع ارسال کمک‌های مستقیم ایران به این منطقه شده و بارها اعلام کرد که محموله‌های ارسالی باید با نظارت اسرائیل و دولت تشکیلات خودگردان محمود عباس وارد غزه شوند.

مقام‌های مصری همواره ایران را متهم به برنامه‌ریزی برای گسترش مذهب شیعه در کشور سنی ‌مذهب مصر می‌کنند. به گفته آن‌ها ایران این هدف را از راه حمایت از حزب‌الله لبنان و دیگر گروه‌ها دنبال می‌کند.

ایران و مصر یک سال پس از انقلاب ۵۷ روابط خود را قطع کردند.
جمهوری اسلامی با پیمان صلح ۱۹۷۹ مصر با اسرائیل مخالفت کرد و در سال ۱۹۸۱ خیابانی در تهران را به نام قاتل انور سادات، رئیس جمهوری فقید مصر نام‌گذاری کرد.

Share


در همین رابطه:
انتقاد وزرای خارجه مصر و مراکش از ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)