تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از جستجوی «شیطان بزرگ» در داخل
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نگاه واقعی به دشمن» به انتقاد از روش‌های مبارزه جناح‌های سیاسی با آمریکا پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «ما چه بخواهیم و چه نخواهیم دولت آمریکا دشمن ماست. بیش از نیم قرن خصومت که ۲۵ سال آن با دخالت مستقیم در اداره امور کشور بود (از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا بهمن ۱۳۵۷) و ۳۰ سال اخیر نیز با کارشکنی‌ها، تحریم‌ها، تحریک‌ها و فشارهای گوناگون ادامه یافت، ابعاد این دشمنی را نشان می دهند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «در برابر این دشمن زخم خورده و کینه‌توز که امام خمینی به درستی نام «شیطان بزرگ» و صفت «ام‌الفساد قرن» را بر او گذاشته‌اند، باید واقع‌بین بود. باید نقاط قوت و ضعف این دشمن را شناسائی کرد و به مقتضای آن با وی مواجه شد و مقابله نمود. او را آنقدر بزرگ دیدن که مقابله با او را غیرممکن جلوه دهد یک خطای بزرگ است، کمااینکه کوچک‌تر از آنچه هست دیدن و معرفی کردن او نیز خطائی ضربه زننده و مشکل‌ساز است.»

این روزنامه می‌افزاید: «برای رویاروئی با چنین دشمنی نمی‌توان به سلاح‌های ناکارآمدی از قبیل لفاظی تکیه کرد. شرط پیروزی اینست که واقع‌بین باشیم و همانگونه که امام می‌فرمودند آمریکا را «شیطان بزرگ» بدانیم، نه اینکه «شیطان بزرگ» را در داخل جستجو کنیم و هر جمع و جناحی، جمع و جناح دیگر را به جای «شیطان بزرگ» قرار دهد و چنین وانمود کند که مبارزه اصلی را باید در داخل انجام داد و دنبال کرد!»

متن کامل سرمقاله

پاسخگویی؛ نخستین وظیفه دولت
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «پیگیری تخلفات بودجه‌ای دولت» به ارائه توصیه‌هایی در خصوص برخورد با تخلفات بودجه‌ای دولت پرداخته است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «گزارش تفریغ بودجه باز هم، دولت نهم را در نقد کارشناسان اقتصادی و سیاسی قرار داد. اعلام تخلف در ۵۴ درصد از بندها و تبصره‌ها و میلیاردها تومان تخلف از بودجه، نکته مهمی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.»

در بخش دیگری از سرمقاله مردمسالاری می‌خوانیم: «دولت نهم باید به افکار عمومی پاسخ دهد که این مبالغ را چه کرده است و اصولا با چه مجوزی، تغییراتی تا این حد که براساس گزارش تفریغ ۸۶، ۵۴ درصد تخلف مذاکره شده صورت داده است؟ قطعا پاسخگو بودن به افکار عمومی، اولین وظیفه دولت در این اعلام تخلفات از سوی دیوان محاسبات کشور است.»

این روزنامه افزوده است: «اگر دولت مدعی است در قالب قانون بودجه فعالیت کرده، باید مدارک را ارائه کند که گویا مدارک را ارسال نکرده و همانطور که رئیس مجلس نیز متذکر شد، عدم ارائه مدارک به دیوان نیز جزو تخلفات است و باید برخورد شود و اگر تخلفات نیز ثابت شود، باید برخورد جدی با متخلفان صورت گیرد.»

سرمقاله نویس مردمسالاری ادامه داده است: «وظیفه مجلس جدی است. نمایندگان مردم باید تا مشخص شدن همه زوایای این تخلفات گزارش شده از سوی دیوان محاسبات، موضوع را پیگیری کنند، تا کسی به خودش اجازه ندهد بدون مجوزهای قانونی مصوبات نمایندگان مردم را تغییر دهد.»

متن کامل سرمقاله

شناسایی عوامل تشویق به تحریم
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «تحریمی‌های واقعی» در خصوص رفتار مجریان و ناظران انتخاباتی در تشویق مردم به تحریم واقعی انتخابات نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است: «در اغلب ادوار گذشته انتخابات، کسانی بوده‌اند که تلاش‌آنها بر اثبات «ناکارآمدی نظام» تمرکز داشته و همگان را به عدم حضور در پای صندوق‌های رای تشویق مـی‌کـردنـد. ایـن گـروه و کـسانی که توصیه‌های آنها را می‌پذیرفتند در دسته‌هایی جا می‌گرفتند که بهترین نام برای آنها «تحریمی‌ها» بود. البته برخوردهای برخی مجریان و نـاظـران انـتـخـابـاتـی، در تـوسعه یا محدودسازی دایره «تحریمی‌ها» موثر بود.»

به نوشته آفتاب یزد، «برای نخستین بار در دوم خرداد ۷۶، نوعی افتراق در میان طرفداران تحریم به وجود آمد و بعضی افـراد کـه هیچ‌گاه در انتخابات «نقش‌آفرینی» نمی‌کردند، به صندوق‌های رای هجوم بردند. این انتخابات، نمونه‌ای از حضور همزمان سه طیف در پای صندوق‌های رای بود: طرفداران نظام که به وضع موجود اعتراض داشتند، طرفداران وضع موجود و کسانی که علی‌رغم دیدگاههای پیشین نسبت به برخی ساختارها، می‌خواستند برای نخستین بار با بهره‌گیری از همین ساختارها، به اصلاحات مورد نظر خود برسند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «اگر عده‌ای از مردم تصور کنند که هرگونه تلاش برای تغییر رئیس جمهور، مخالف اراده جمعی نظام است و همین تلقی، آنها را در جمع رسمی یا غیررسمی «تحریمی‌ها» قرار دهد، چه کسی دربرابر این تضییع حق ملی و اجحاف به نظام، پاسخگو خواهد بود؟»

به نوشته این روزنامه، «اگر امروز برخی نهادهای رسمی و حکومتی و بعضی تریبون‌داران با نفوذ، به خاطر رفتارها و گفتارهای خود، عوامل اصلی تشویق عده‌ای از مردم به تحریم انتخابات معرفی شوند و حتی برای آنها نام «تحریمی‌های واقعی» انتخاب گردد، آیا سخن گزافی گفته شده است؟»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «ردپاى تغییر در ثبات عراق»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «برنامه پنجم و صندوق توسعه ملی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «آمار و انصاف»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «چالش‌های اصلاح الگوی مصرف»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)