تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ایستادگی قضایی در برابر رسانه‌های شیفته
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «این همان قوه است، به فکر شش ماه بعد باشید!» به شیوه برخورد محافظه‌کاران با قوه قضائیه پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «دوره ۱۰ ‌ساله ریاست آیت‌الله شاهرودی بر قوه قضائیه در حالی به پایان می‌رسد که در این دوره، نه در لیست همکاران اصلی او تغییری حاصل شده و نه گفتمان حاکم بر دستگاه قـضـایی، تفاوتی با سال‌های آغازین مسئولیت او پیدا کرده اسـت...امروز همان کسانی در قوه قضائیه حضور دارند که در دوره تصدی ایـشان.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «پس از آنکه اصلاح‌طلبان، مناصب حکومتی را از دست دادند ظاهراً، هم عدالت مسئولان قضایی مورد تردید برخی رسانه‌های مدعی اصولگرایی قرار گرفت و هم جایگاه بلندمرتبه‌ای که قوه قضائیه به آن انتساب دارد. از ذهن این مدعیان، محو شد. شاید علت این تغییر رفتار و گفتار، آن بـاشـد کـه مسئولان عادل قضایی، حاضر نیستند در برابر مطالبات زیاده خواهانه تعدادی از دولتی‌ها و رسانه‌های شیفته آنها کوتاه بیایند.»

این روزنامه می‌افزاید: «بر اساس اغلب شواهد و قرائن، چند ماه دیگر اختیار دولت به دست کسانی خواهد بود که بسیاری از اصولگرایان با آنها مخالفت جدی دارند. در مقابل، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد ریاست قوه قضائیه به کسی سپرده خواهد شد که رسانه‌های مدعی اصولگرایی، قرابت فکری و رفتاری بیشتری با او دارند. امیدواریم در آن روز، ناگهان شاهد عقبگرد هشت ساله رسانه‌ای نباشیم که اخیراً مقامات عالی‌رتبه قضایی را به زد و بند پشت پرده با یک مجرم اقتصادی متهم کرده است!»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از توزیع سیب زمینی فاسد
سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «رابطه سیب‌زمینی و سیاست» در خصوص توزیع رایگان سیب زمینی میان مردم نگاشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «این سیب‌زمینی‌هایی که این چند ماهه توسط دولت توزیع می‌شوند، بعضا به مصرف دام و طیور می‌رسد و از نظر سلامت به قدری خطرناکند که حتی برای استفاده در خوراک دام نیز بهداشتی و مطلوب نیست. اینها سخنان نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی است در باب تفضلی که ارباب دولت حتما من‌باب عیدانه و رایگان روانه سفره خلق‌ا... کرده‌اند.»

در بخش دیگری از سرمقاله اعتمادملی می‌خوانیم: «ماجرای سیب‌زمینی‌های توزیع شده کنونی نتیجه مدیریت دولت است با این تفاصیل که دولت محترم فقط به خرید کفایت کرده و چون احتمالا جیب مبارکش هم از محل درآمدهای نفتی پر بوده است، فکر فروش یا تبدیل کالای خریداری شده را نکرده است. بعد از هفت، هشت ماه هم که یادش آمده با کالای سبز شده و فاسد مواجه شده است که دیگر به درد صادرات که نمی‌خورد هیچ در بازار داخلی هم کسی حاضر نیست برایش پولی پرداخت نماید.»

این روزنامه افزوده است: «می‌ماند اینکه احتمالا بعضی‌ها یادشان بیاید که الگوی مصرف را باید اصلاح کنند و بهترین روش را توزیع‌ رایگان سیب‌زمینی دیده‌اند. دولت محترم روغن ریخته را نذر مسجد فرموده و با یک تیر چند نشانه را هدف گرفته‌اند.»

سرمقاله نویس اعتمادملی ادامه داده است: «در پناه این عنایت کسی زبان به شکایت نخواهد گشود که چرا سرمایه ملی را اینگونه هدر داده‌اید که دیگر استفاده از آن حتی برای دام و طیور هم مناسب نیست. چون در فضای نزدیک به انتخابات این عمل صورت می‌گیرد هرگونه اعتراض ممکن را می‌شود سیاسی تلقی کرد و زیرسیبیلی رد کرد و اگر هم گرفت و مردم دم برنیاوردند چه بهتر.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت تجدیدنظر در رویه‌های کنونی
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «انصراف از انصراف» از حضور همزمان دو کاندیدای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری ایران، حمایت کرده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است: «طی هفته‌های اخیر این بحث در محافل سیاسی شنیده می‌شود که نامزدهای ریاست جمهوری در جناح اصلاح طلب، به نفع کاندیدای واحد انصراف دهند تا از تشتت احتمالی آرا و شیطنت برخی رسانه‌ها برای القای اختلاف میان اصلاح طلبان جلوگیری شود.»

به نوشته مردمسالاری، «کوشش‌های انتخاباتی هر کدام از دو نامزد شاخص اصلاح طلبان در فرصت باقی مانده، به سازماندهی بیشتر رای دهندگان و افکارعمومی کمک خواهد کرد و از آنجا که اغلب، «سازماندهی تشکیلاتی» را پاشنه آشیل اصلاحات دانسته‌اند، این مساله از اهمیت دوچندانی برخوردار می‌شود. به گونه‌ای که در صورت انصراف یکی از نامزدها نیز کاندیدای نهایی، با مشکلات کمتری برای سازماندهی آرا و جلب نظر افکار عمومی روبرو خواهد شد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «در همه کشورها مرسوم است که نامزدهای یک جناح سیاسی، به نفع یکدیگر انصراف می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که در شرایط کنونی استمرار حضور دو کاندیدای اصلاح طلبان، نه تنها باعث ریزش آرا به سبد اصولگرایان نخواهد شد، بلکه ضرورت تجدیدنظر در بسیاری از رویه‌های کنونی را برای رای دهندگان مشخص خواهد کرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «چنبره فریب»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «نقض اصل ۵۵ قانون اساسی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «جهت‌گیری بسته پولی»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اصلاح الگوی تخصیص منابع»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «کاهش فاصله نرخ سود و تورم»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «پیامدهای گریز از قانون»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)