تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

لزوم احترام به افکار عمومی
سرمقاله امروز روزنامه اعتماد ملی با عنوان «حرمت امامزاده با متولی است»، به اطلاعیه اخیر شورای نگهبان در خصوص انتخابات، واکنش نشان داده است.

در این سرمقاله آمده است: «سابقه خارج شدن از بی‌طرفی شورای نگهبان در انتخابات‌های گذشته به اندازه‌ای است که متاسفانه به رویه متعارفی تبدیل شده است، اعلام لیست کاندیداهای ریاست جمهوری در دوره هفتم خلاف قانون که براساس حروف الفبا پیش‌بینی کرده است و اعلام کاندیدای مورد حمایت خود به عنوان سرلیست کاندیداها یا پیش‌دستی سخنگوی شورای نگهبان در اعلام نتیجه انتخابات مرحله اول دوره گذشته ریاست جمهوری در حالی که ستاد انتخابات وزارت کشور یا آن همه امکانات رایانه‌ای و پرسنل به آن جمع‌بندی نرسیده بود، به عنوان مصادیق بارز آن در افکار عمومی است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «آقای جنتی به راستی اداره جامعه به این شیوه ما را به چه هدفی نزدیک‌تر نموده است!! آقای جنتی؟ اگر داور مسابقه فوتبال دو جلسه توجیهی با کمک داوران خود به بهانه اینکه یکی از تیم‌ها به نظر وی امتیازات خوبی در گذشته کسب کرده است، زبان به تعریف و تمجید از آن تیم بگشاید و حمایت از آن را وظیفه‌ای همگانی بداند، آیا داور از بی‌طرفی خارج شده است یا نه؟!! بیایید به افکار عمومی جامعه احترام بگذاریم،.»

این روزنامه می‌افزاید: «خارج شدن شورای نگهبان از بی‌طرفی آن هم با مواضع چنین صریح و آشکاری است که موجبات تخریب آن را فراهم می‌آورد، همچنانکه از قدیم الایام گفته‌اند، حفظ حرمت امامزاده با متولی است ، فرافکنی نکنیم.»

متن کامل سرمقاله

تاکید بر نیاز آمریکا به ایران
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «توپ در زمین حریف» در خصوص پیام نوروزی اوباما نگاشته شده است.

در ابتدای این سرمقاله آمده است: «تبریک نوروزی رئیس جمهور آمریکا، پاسخ قاطع، دقیق و مقتدرانه رهبری انقلاب به اوباما و شرکت ایران در اجلاس افغانستان که همه در ابتدای سال جدید اتفاق افتاد، وقایعی بود که بار دیگر بحث «رابطه آمریکا و ایران» را در محافل سیاسی بر سر زبان‌ها انداخت.»

در بخش دیگری از سرمقاله کیهان می‌خوانیم: «باید پایان دوران ریاست جمهوری بوش را به معنای شکست طرح یکجانبه‌گرایی آمریکا به حساب آورد، طرحی که دولت بوش را به منفورترین دولت در جهان تبدیل کرد و باعث شد تا اوباما با شعار «تغییر» پیروز میدان انتخابات ریاست جمهوری این کشور شود، اما آیا این حرف از حد یک شعار تبلیغاتی فراتر رفته است؟ آیا چیزی بیشتر از یک تغییر لحن و ادبیات دیده‌ایم؟»

این روزنامه افزوده است: «آمریکا با پذیرش این واقعیت که ایران امروز یک قدرت بزرگ منطقه‌ای به شمار می‌آید و نقش تعیین کننده‌ای در تحولات خاورمیانه و عرصه بین‌الملل ایفا می‌کند، و همچنین قبول شکست سیاست انزوای ایران، سعی در تغییر گفتار - و نه رفتار - در قبال جمهوری اسلامی دارد.»

سرمقاله نویس کیهان ادامه داده است: «نکته درخور توجه، این‌که ما به برقراری رابطه با آمریکا نیازی نداریم، بلکه این آمریکاست که برای پرهیز از دشمنی ایران با آن کشور و سست شدن جای پایش در خاورمیانه و هم چنین نجات از باتلاق خودساخته در عراق و افغانستان نیازمند رابطه با ماست.»

متن کامل سرمقاله

نگرانی، مختص اصلاح‌طلبان نیست
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مناظره‌های غیرحضوری و سَر بی کلاه ملت!» به تحلیل رفتارهای حمایتی محافظه‌کاران از احمدی‌نژاد پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه نوشته است: «برخی طرفداران دولــــت، از هـــر امــکـــانــی بهره می‌برند تا به خیال خود، دولـت نهـم را بی‌نظیرترین کابینه در طول تاریخ معرفی کنند و در آن سر ماجرا، عده‌ای نیز به دنبال اثبات این موضوع هستند که «مسئله سازی‌های دولت نهم» در طول تاریخ کشور بـی‌نـظـیـر بـوده اسـت. گـروه دوم، بــرای ایــن «مـسـئلـــه‌ســـازی‌هــا» نیـز ریشه‌های متعددی شناسایی و معرفی می‌کنند که در رأس ‌آنها، محدود شدن «دایره مشاوره» در دولت نهم است.»

به نوشته آفتاب یزد، «در هـمـیـن حـال، اصـلاح‌طلـبان با اعتماد به نفس بیشتر و بدون آنکه تنها با هدف پیروزی، برخی اختلاف‌نظرهای موجود در طیف گسترده طرفداران اصلاحات را مخفی نگه‌دارند، بر نکاتی تاکید می‌کنند که نشانه نگرانی مشترک آنها در خصوص مدیریت کشور در ۵/۳ سال گذشته است. آنها نشانه‌های زیادی نیز در اختیار دارند تا به مردم ثابت کـننـد ایــن نـگــرانــی‌هــا، تـنـهــا مـخـتــص اصــلاح‌طلــبـان نـیـست؛ اگر چه منافع جناحی، مـوجـب سـکـوت مـوقـت اصـولـگـرایان برای مخفی ‌نگه‌داشتن موضوعات نگرانی‌ساز، شده است.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «امروز در میان سیاستمداران مدعی اصولگرایی، کسانی هستند که برای حفظ حاکمیت نسبی جناح خود ناگهان تمامی انتقادهای مستدل از دولت نهم را به کناری نهاده‌اند. از این افراد توقعی نیست. اما کسانی که به آینده کشور می‌اندیشند، بایستی شرایطی فراهم کنند که «سر مردم» بیش از این بی‌کلاه نماند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «ایران ابرقدرت منطقه»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دولت به هوش، ملت به هوش»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «پیامدهای دیدار میرحسین با علما»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «کسری بودجه هشدار دهنده»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نصرالله‌های مصر»

Share

نظرهای خوانندگان

سرمقاله نویس کیهان: «نکته درخور توجه، این‌که ما به برقراری رابطه با آمریکا نیازی نداریم» باز که پرت و پلا گفتی! همین اخیراً اعلام شد که میلیون ها تن از آمریکا گندم خریداری شده!
بقیه لوازم مورد نیاز را هم که با چندین برابر قیمت اصلی ناچارید از بازار سیاه تهیه کنید. البته در این بازار سیاه، مافیای حکومت اسلامی میلیون ها به جیب میزند و ترجیح می دهد روابط با دنیا همیشه آشفته باشد.
دزدان زمینی،

-- Dozdane Zamini ، Apr 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)