تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتخابات به عنوان یک پدیده ارتباطی
سرمقاله امروز روزنامه مردمسالاری با عنوان «تبیین دلایل حضور میرحسین» به بررسی دلایل حضور مهندس موسوی در انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران پرداخته است.

این سرمقاله به نقل از میرحسین موسوی «قانون‌گریزی، عدم شفافیت گردش اطلاعات در کشور، برخی افراط و تفریط‌ها و محروم کردن گسترده جامعه از خدمات و تجارب مدیران با تجربه و سالم» را به عنوان دلایل حضور وی در انتخابات عنوان کرده است.

نویسنده سرمقاله افزوده است: «هر کدام از دلایل فوق چه پیامدهایی در زندگی مردم و امور اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بر جای گذاشته و خواهند گذاشت و این مسائل جمع کثیری از دلسوزان و استوانه‌های نظام را تا آن حد نگران کرده است که به دغدغه اصلی آنها تبدیل شده است.»

سرمقاله نویس مردمسالاری، ادامه داده است: «مطبوعات ایران در عمر بیش از یک و نیم قرن خود جز چند مورد محدود و مشخص فرصت نیافتند تا تاثیرگذاری بر ذهن و رای مخاطبان را در عرصه سیاست و خصوصا مواردی مثل انتخابات را به طور جدی بیازمایند. اما عملکرد رسانه‌های جمعی کشور در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان «یک پدیده نادر ارتباطی» در آینده توسط مردم و نخبگان از جهات گوناگون مورد تجزیه و تحلیل‌های علمی و کارشناسانه قرار خواهد گرفت.»

این روزنامه می‌افزاید: «رسانه‌هائی که منافع ملی را فدای منافع گروهی و حزبی کرده باشند، اعتماد مردم را از دست خواهند داد و از هم‌اکنون باید به این مهم توجه نموده و ظرفیت ارتباطی و تاثیرگذاری خود را منصفانه استفاده کنند، یا به طور علنی بگویند در خدمت کدام نامزد هستند.»

متن کامل سرمقاله

دفاع از اصولگرایی موسوی
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اصول را چه کسی تعیین می‌کند» به سخنان یکی از نمایندگان مجلس که وابسته به بخش دولتی جناح اصولگرا است، واکنش نشان داده است.

این نماینده گفته است که میرحسین موسوی را اصولگرا نمی‌داند و احمدی‌نژاد در مرحله اول انتخابات با رای قاطع برنده انتخابات خواهد شد.

در بخشی از سرمقاله جمهوری اسلامی آمده است: «اینکه افرادی نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کنند اقدام عجیبی نیست. اما کسانی که به نوعی وابسته به دولت هستند و آشکارا رئیس دولت را کاندیدای مورد نظر خود می‌دانند و در برابر رقبای وی موضعگیری می‌کنند، اگر درباره نتیجه انتخابات سخن بگویند و سخنشان حاکی از اطمینان به پیروزی فرد مورد نظرشان باشد، از نظر افکار عمومی مفهوم خاصی دارد که با سلامت انتخابات سازگار نیست.»

این روزنامه افزوده است: «خط کشی کردن‌های شخصی و جناحی و خارج دانستن این و آن از اردوگاه اصولگرائی نه تنها هنر نیست، بلکه یک ضعف بنیادی است که حداقل زیان آن محدود جلوه دادن اردوگاه اصولگرائی و بزرگ جلوه دادن اردوگاه مخالفان آنست.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی در ادامه خطاب به این نماینده مجلس آورده است: «شما از کجا می‌دانید که آقای موسوی به عملکرد آقای خاتمی در دوران ریاست جمهوری انتقاد نداشته و به وی نگفته است؟ مگر همه موظفند انتقادهایشان را در بوق و کرنا کنند و به گوش همه برسانند! آیا با تکیه بر این قبیل استدلال‌های بی‌اساس، نادیده گرفتن خدمات مخلصانه و ماندگار نخست وزیر دوران دفاع مقدس که به پاکی و اخلاص شهره است به زیان اصولگرائی نیست؟»

متن کامل سرمقاله

هشدار به قوه قضائیه
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «آنجا چه خبراست ؟!» با اشاره به پرونده شهرام جزایری و مسائل پیرامون آن، به انتقاد از عملکرد قوه قضائیه پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه آورده است: «عاملان این زد و بند- بخوانید انگل‌های خطرناک- هنوز در قوه قضائیه بر سر کار هستند و چنانچه با قاطعیت و بدون ملاحظه به دست قانون سپرده نشده و بازداشت و مجازات نشوند، به یقین در فرصت‌های دیگر، دست به زد و بندها و قانون شکنی‌های مشابه دیگری خواهند زد، اگرچه بعید نیست تاکنون در ده‌ها زد و بند پنهان دیگر نیز دست داشته‌اند که کشف نشده باقی مانده است.»

به نوشته کیهان، «در انجام این قانون شکنی‌ها و خیانت‌ها و جنایت‌ها نه فقط یک یا دو نفر، بلکه یک باند مافیایی سازمان‌یافته دست دارد. چرا که پرونده‌ای نظیر پرونده فساد اقتصادی شهرام جزایری، در دستگاه قضایی، گردش کار گسترده‌ای دارد و مافیای مورد اشاره برای تدارک آزادی وی- آن‌هم با ظاهر قانونی و تهیه حکم رسمی آزادی او!- ناچار به زد و بند، رشوه دهی و ساخت و پاخت با عوامل متعددی است، آیا غیر از این است؟! اگر چنین است- که به یقین چنین است- این عده چه کسانی هستند؟! و در دستگاه قضایی که باید حامی مظلومان باشد چه می‌کنند؟!»

این روزنامه در ادامه آورده است: «کاش برخی از مسئولان محترم دستگاه قضایی به جای آن که گذران اوقات فراغت خود- که متاسفانه خیلی زیاد نیز هست!- به نقاط خوش آب وهوای کشور رفته و در خانه‌های اشرافی کلان سرمایه‌داران جا خوش کنند، بخشی از وقت خود- بخوانید وقت متعلق به ملت- را نیز صرف رسیدگی به امور قضایی بر زمین مانده مردم و بررسی هویت برخی از مدیران این دستگاه می‌کردند، البته به عنوان وظیفه خویش نه منت به مردم.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «خودباوری علمی و قله‌های افتخار هسته‌ای»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تاملی بیشتر بر شوک درمانی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «سال ۸۸، کاهش واردات و صادرات»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)