تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حضور مبهم سینمای ایران در کن

با این‌که زمان زیادی به برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کَن نمانده اما هنوز فهرست نهایی و قطعی فیلم‌های پذیرفته شده در بخش مسابقه، «نوعی نگاه» و بخش‌های دیگر این جشنواره به طور رسمی اعلام نشده‌است.

امسال از طرف سینمای ایران بیش از ۳۰ فیلم برای بخش رسمی و مسابقه کن فرستاده شده‌است. همین‌طور تعداد ۱۵ فیلم برای بخش «هفته منتقدان و ۱۵ روز کارگردانان» نیز ارسال شده که از میان آن‌ها باید به فیلم‌های اشکان ساخته شهرام مکری، مرزهای آبی ساخته بابک جلالی، چاله از علی کریم و تهرون از نادر تکمیل همایون اشاره کرد.


ژان کریستف برژون دبیرکل هفته بین‌المللی منتقدان جشنواره فیلم کن در گفت‌وگوی تلفنی با رادیو زمانه اعلام کرد که هنوز فیلمی از سینمای ایران وجود ندارد که بتوان آن را در فهرست نهایی قرار داد.

به گفته آقای بروژن، کمیته انتخاب کن، همه فیلم‌هایی که تا کنون از فیلمسازان ایرانی به دفتر جشنواره رسیده را دیده اما هنوز به تصمیم قطعی در این مورد نرسیده‌است.

به گفته وی:
«شاید در این هفته باقی مانده به فیلم قابل توجهی بربخوریم و آن را در فهرست نهایی قرار دهیم.»

به گفته آقای بروژن، کمیته انتخاب تا کنون بیش از ۴۵۰ فیلم را از سراسر جهان دیده که در میان آن‌ها فیلم‌هایی از سینمای بلژیک، فنلاند، کلمبیا و فرانسه آن‌ها را به هیجان آورده‌است.

کمیته انتخاب کن برای فیلم‌های بخش مسابقه با محدودیت بسیاری مواجه است چرا که باید از میان صدها فیلم، تنها ۷ فیلم را برای این بخش انتخاب کند.

به گفته آقای بروژن، تا کنون ۵ فیلم برای این بخش برگزیده شده که وی از نام بردن آن‌ها معذور است.

با این حال برخی منابع غیررسمی اعلام کرده‌اند که فیلمی از سینمای ایران که ساخته یک فیلم‌ساز جوان ایرانی است شانس زیادی برای پذیرفته شدن در بخش نوعی نگاه را دارد که از بخش‌های رسمی جشنواره کن است، اما نام آن هنوز اعلام نشده‌است.

قرار است فیلم‌های پذیرفته شده در بخش هفته منتقدان کن روز ۲۴ آوریل به طور رسمی اعلام شود.

شصت و دومین دوره جشنواره فیلم کن از روز ۱۳ ماه مه در شهر ساحلی کن فرانسه گشایش می‌یابد و تا ۲۴ مه ادامه خواهد داشت.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)