تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

لندن در انتظار گودو

نمایشنامه «در انتظار گودو» اثر برجسته ساموئل بکت نویسنده، نمایشنامه‌نویس و شاعر ایرلندی از روز سی‌ام آوریل در لندن به روی صحنه خواهد رفت.

در این نمایش، سر ایان مک‌کلن بازیگر برجسته تئاتر و سینمای بریتانیا در نقش استراگون و پاتریک استوارت در نقش ولادیمیر بازی می‌کنند.

این نمایش که هم اکنون در «رویال تیتر» نوریچ بر روی صحنه است برای نخستین بار از پنجم تا چهاردهم مارس در جشنواره تئاتر مالورن اجرا شد و پس از چندین اجرا در شهرهای مختلف بریتانیا در پایان ماه آوریل در وست‌اند لندن در سالن «تیاتر رویال هی‌مارکت» به روی صحنه خواهد رفت.


در انتظار گودو

شان متیاس کارگردان انگلیسی که این نمایش را کارگردانی می‌کند آن را یک قطعه شاعرانه و موسیقایی بزرگ دانسته و در باره آن می‌گوید:

«این نمایشنامه موعظه نمی‌کند. این یک نمایش جدلی یا توهین‌آمیز نیست. بلکه نمایشنامه‌ای است که خیلی هوشمندانه نوشته شده و حاوی درس‌های انجیلی است و به نحو ظریف و هوشمندانه‌ای به تو آموزش می‌دهد و درونمایه آن بسیار به وضعیت امروز مربوط است.»

در انتظار گودو نمایشنامه‌ای با درونمایه تراژی‌کمدی و یکی از مهم‌ترین آثار ادبی و نمایشی دنیای مدرن است که به بیش از هفتاد زبان دنیا ترجمه شده و تفسیرهای سیاسی، فلسفی و روان‌شناختی متفاوتی از آن ارائه شده‌است.

بکت آن را در سال ۱۹۴۸ در دو پرده و به زبان فرانسه نوشت و بعد خود آن را به انگلیسی برگرداند.

نخستین بار راجر بلین کارگردان فرانسوی آن را در پاریس به روی صحنه برد و خود نقش پوزو را بازی کرد. از آن زمان تا امروز در انتظار گودو بارها در تئاترهای مختلف جهان بر روی صحنه رفته‌است.

در سال ۱۹۹۳ سوزان سونتاگ نویسنده و اندیشمند آمریکایی، اقتباسی از آن را با عنوان «در انتظار کلینتون» در سارایووی جنگ‌زده و تحت محاصره به روی صحنه برد.

به علاوه اجرای دیگری از این نمایشنامه ماه آینده در تئاتر برودوی نیویورک با بازی ناتان لین و بیل ایروین به روی صحنه خواهد رفت.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)