تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ایران ۷۰۰۰ سانتریفیوژ دارد»

ایران امروز پنج‌شنبه اعلام کرد که در حدود هفت هزار دستگاه سانتریفیوژ در نطنز نصب کرده‌است.

بنا بر خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران این مطلب را در روز موسوم به «روز ملی فناوری هسته‌ای» در اصفهان اظهار داشت.

وی با بیان این که «حلقه‌های مدیریت سوخت در ایران تکمیل شده، خبر داد که «ایران دو نوع از سانتریفیوژهای غنی‌سازی با ظرفیت بالا را آزمایش کرده‌است.»

محمود احمدی‌نژاد همچنین از «به کارگیری نسل جدیدی از سانتریفیوژها» در ایران خبر داد.
وی «بسته‌بندی سوخت و آماده کردن سوخت برای قرار گرفتن در راکتورها» و «آزمایش دو نوع سانتریفیوژ جدید با ظرفیت چند برابر سانتریفیوژهای موجود» را دو دستاورد بزرگ در صنعت هسته‌ای کشور عنوان کرد.

ایران دو نوع از سانتریفیوژهای غنی‌سازی با ظرفیت بالا را آزمایش کرده‌است

رئیس جمهور ایران در ادامه سخنانش اظهار داشت که ایران آماده است تا در «مدیریت خلع سلاح هسته‌ای در جهان» شرکت کند و افزود: «ولی باید از دانه‌درشت‌ها شروع کنیم.»

دیدبان هسته‌ای سازمان ملل، در تاریخ ۱۹ فوریه امسال اعلام کرده‌بود که در تأسیسات نطنز، در مرکز ایران، ۳۹۶۴ دستگاه سانتریفیوژ در حال فعالیت است.

دستگاه‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز برای غنی‌سازی اورانیوم به کار می‌رود. فرایندی که هم می‌تواند برای تولید سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای و هم در درجات بالاتر برای سوخت بمب‌های اتمی کاربرد داشته‌باشد.

گشایش مجتمع سوخت رآکتور

اولین مجتمع سوخت راکتور ۴۰ مگاواتی اراک نیز امروز افتتاح می‌شود. مدیران این پروژه اعلام کرده‌اند که این کارخانه «بدون کمک و مشاوره خارجی» به بهره‌برداری رسیده و از دو سال پیش به طور آزمایشی تولید قرص، میله و مجتمع‌های سوخت را آغاز کرده‌است.

به گفته مهندس اسدی، مدیر ایمنی و پادمان کارخانه اف‌ام‌پی، در این کارخانه دوربین‌های آژانس نصب نشده‌است اما هر یکی-دو ماه بازرسان آژانس از این کارخانه طبق پادمان جامع بازدید می‌کنند.

Share

نظرهای خوانندگان

محمود، دست بردار از این ...آمدن ها! و بگو میلیاردها پول ملت چه بلائی سرش آمد؟ نگاهی به اطراف بیانداز و ببین مردم در چه فلاکتی زندگی می کنند. داشتن چند تا سانتریفیوژ افتخار نیست.
قبل از حکومت اسلامی، پاکستان عقب افتاده هزاران دستگاه سانتریفیوژ داشت و به فناوری هسته ای هم دست یافت . حال نگاهی به وضیعت مردم در پاکستان کن، اسفناک است!
نخلستانی،

-- Nakhlestani ، Apr 9, 2009

جای قدردانی کردن فراوان از دانشمندان ایران داره که توانستند با وجود تحریمهای سخت کشورهای صاحب این فناوری در سه سال گذشته از صفر سانتریفیوژ نصب شده به رقم هفت هزار برسند و کیفیت آنها را ارتقا بدهند.همانطور که در متن خبر هست با راه اندازی کارخانه تولید میله ها و قرص سوخت،ادعای ایران در مورد غنی کردن اورانیوم برای تولید انرژی اثبات شد و باز طبق خبر، نگرانی غرب هم از ساختن بمب اورانیومی به سمت بمب پلوتونیومی تغییر کرد چون پلوتونیوم یکی از محصولات حاصل از سوخت مصرف شده در نیروگاه است.البته بیش از ٩٠% پسماند هسته ای بعد از پالایش قابل برگشت به چرخه تولید انرژی است و مابقی زباله اتمی و کمتر از ٢% پلوتونیوم هست. پلوتونیوم فقط برای ساختن بمب نیست و کاربردهای وسیع در زمینه های پزشکی و کشاورزی دارد.غرب میتواند با توافق در زمینه برخورداری ایران در داشتن چرخه کامل سوخت اتمی و نظارت ٢٤ ساعته در بازفراوری پسماند آن از بابت نساختن بمب توسط ایران اطمینان حاصل کند

-- alireza ، Apr 9, 2009

به امید روزی که هر ایرانی حد اقل یک سانتریفوژ در زیر زمین منزل خود داشته باشد، و هر شب کمی کیک زرد با چای بخورد.

-- بدون نام ، Apr 9, 2009

دانشجويان عكس هاي اوباما را به آتش كشيدند

تجمع دانشجويان تهراني در مقابل لانه جاسوسي آمريكا به منظور گراميداشت سي‌امين سال قطع رابطه با دولت استكباري آمريكا كه از ساعت 12 امروز آغاز شده بود، با قرائت بيانيه‌اي پايان يافت.

به گزارش فارس در اين تجمع دانشجويان تهراني با سر دادن شعارهايي چون«مرگ بر اوباما»،«مرگ بر تغيير آمريكايي»،«دانشجو بيدار است از اوباما بي‌زار است»،«تغيير آمريكايي فريب آمريكايي»،«مرگ بر سازشكار»،«اسلام پيروز است شرق و غرب نابود است»،«مرگ بر آخوند آمريكايي»،«مرگ بر قلم به دست مزدور»و حمل پلاكاردهايي با مضامين «در راس همه مسائل اسلامي مواجهه با آمريكاست»،«رفتند تا خط امام بماند،آمديم تا خط امام بماند»و«آمريكا دشمن شماره يك مردم محروم و مستضعف جهان است»از سياست‌هاي اوباما اعلام انزجار كردند.

در اين تجمع عكس هاي اوباما،بوش و سران رژيم صهيونيستي توسط دانشجويان حاضر در تجمع به اتش كشيده شد.

همچنين در اين تجمع مهدي طوسي دبير سياسي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل، اسماعيل طهمورثي سخنگوي جنبش دانشجويان جهان اسلام، حسين همازاده از اعضاي بسيج دانشجويي دانشگاه امام صادق(ع) و برخي ديگر از فعالان دانشجويي به ايراد سخن پرداختند.

-- بدون نام ، Apr 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)