تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

شعارهای اوباما تاکتیکی است
سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «دست چدنی در دستکش مخملی» به بررسی اظهارات اخیر اوباما درباره برنامه هسته‌ای ایران پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «ظهور اوباما با شعار تغییر، گمانه‌های متفاوتی را در اذهان عمومی ایجاد نمود، به نوعی که برخی شعار مطرح شده از سوی وی را سرآغاز گشودن فصل جدیدی در روابط ایران و آمریکا تلقی نموده و هرگونه اظهارنظر مغایر با برداشت خودشان را دامن زدن به خصومت‌ها تعبیر می‌نمودند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «در همان آغازین روزهای شروع به کار اوباما، واقع‌گرایان با تحلیل عملکرد سیاستمداران آمریکایی و آنالیز ساختار سیاسی و حقوقی نظام ایالات متحده آمریکا، اظهارات باراک اوباما را نه تنها استراتژی جدیدی تلقی نکردند، بلکه ادعاهای وی را تاکتیکی برای خارج ساختن واشنگتن از بن‌بست سیاست‌های ماجراجویانه نئومحافظه کاران ارزیابی نمودند.»

سرمقاله نویس قدس با اشاره به اظهارات اخیر اوباما، ادامه داده است: «این اظهارات نشان داد منافع ملی آمریکا با جابجایی افراد دچار تغییر در استراتژی‌ها نمی‌شود. به سخن دیگر، مادامی که ایده استکباری در تعاملات این کشور در عرصه مناسبات بین‌المللی حاکم باشد، نمی‌توان انتظار تغییر را در مناسبات آنها با بازیگران جهانی شاهد بود.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت انطباق با شرایط نوین جهانی
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «ایران - آمریکا مقابله مذاکراتی» از پیام نوروزی اوباما خطاب به مردم و سران ایران، استقبال کرده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «پیام بی‌سابقه نوروزی رییس جمهور آمریکا که با تشجیع و تشویق صلح دوستان جامعه بشری آماده شده بود و در میان ناخشنودی افراطیون و برخی از دول عرب به مثابه گام نخست، به مردم و لیدران ایران ارسال شد، اگرچه به تکرار برخی اتهامات می‌پردازد، اما مبتنی بر زبان و احترام و اراده‌ای نوین است.»

این روزنامه با اشاره به دولت‌های ایران و آمریکا ادامه داده است: «دو سیستم به‌طور کلی هنوز روبرو و آلترناتیو یکدیگر به نظر می‌رسند. اما به هر شکل دو حکومت آگاهی دارند که اتهامات و الحان تهییجی یاری‌گر در حل مسایل نبوده و نیستند و در این مرحله تنها می‌توان با پذیرش تفاوت‌ها گام‌هایی در جهت شناخت متقابل و ایجاد امنیت و... از برای تثبیت وضع و کاهش هزینه‌ها برداشت.»

سرمقاله نویس مردمسالاری در ادامه آورده است: «در همین راستا در جامعه حکومتی ایران فعالیت‌هایی در حال شکل‌یابی هستند که بیانگر درک ضرورت تغییر و انطباق با شرایط نوین جهانی و ملی می‌باشند. تغییری که لایه‌های جامعه مدنی ایران و اصلاح‌طلبان ساختاری، با شتابی دیگر از طریق حقوق‌طلبی‌ها و خواست عادی‌سازی روابط با همگان از مدت‌ها پیش خواهان آنست.»

متن کامل سرمقاله

تردیدافکنی در میان اقشار اصلاح‌طلب
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «یک نمایش انتخاباتی اپیزود سوم!‌» درباره موضع‌گیری‌های جناح محافظه‌کار در مقابل کاندیداهای اصلاح‌طلبان نوشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «هـنـوز فـصل اول از سال ۸۷ به پایان نرسیده بود که فعالیت‌های سیاسی برای انتخابات دهم ریاست جمهوری کلید خورد. دولت و حامیان آن، بر حجم تبلیغات خود افزودند تا ثابت کنند آنچه در کمتر از سه سال مسئولیت دولت نهم در کشور اتفاق افتاده به هیچ‌وجه با تمام سال‌های پس از انقلاب قابل مقایسه نیست.»

به نوشته آفتاب یزد، «در برابر این ادعاها، طرف مقابل هم بیکار ننشسته بود. البته این بار اصلاح‌طلبان با راحتی بیشتری به رجزخوانی‌ می‌پرداختند. زیرا کافی بود همان ایرادهایی که از دولت اصلاحات گرفته می‌شد بار دیگر تکرار شود تا بسیاری از مردم بدون کمترین زحمت،به قضاوت بنشینند و در دل، حسرت دوره اصلاحات را بخورند.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «اقدامات اخیر بخشی از جناح محافظه‌کار و عده‌ای از وابـسـتـگـان بـه فراکسیون دولتی اصولگرایان، نشان می‌دهدکه محافل خبری و تحلیلی آن جناح، به پیروزی اصلاح‌طلبان - در صورت پیگیری طبیعی روند انتخابات - یقین کرده‌اند و تنها راه باقی‌مانده برای خود را تردیدافکنی در میان اقشار اصلاح‌طلب جامعه و سرخورده کردن آنها نسبت به دو کاندیدای اصلی جبهه اصلاحات می‌دانند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «اسرائیل و گدایى امنیت»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «مفهوم صرفه‌جویی»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «حاکمیت منطق بازار، راه اصلاح الگوی مصرف»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «ناتو دستخوش بحران هویت»

Share

نظرهای خوانندگان

به سایت khabaronline.ir هم سر بزنید

-- بدون نام ، Apr 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)