تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

صداقت در بازگشت از اشتباه
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «حکومت چه آسان است؟!‌‌» به خبر ثابت ماندن نرخ سود بانکی در سال ۸۸ واکنش نشان داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «سیاست‌ورزی و ریاست در ایران، بسیار آسان است. زیرا می‌توان با «چپ‌ترین» شعارهای معیشتی، «راست‌ترین» تصمیمات اقتصادی را گرفت. می‌توان با شعار ساده‌زیستی، ثروتمندترین مدیران را به خدمت گرفت، مـی‌تـوان شعاری داد یا در بـرابر انتساب یـک شـعار به خود ماهها سکوت کـرد و عندالاقتضاء آن را تکذیب نمود.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «برای اثبات «آسان بودن حکومت» نمونه‌های فراوان دیگری هم قابل عرضه است... اما حیف است که از کنار یک سوژه، با بی‌تفاوتی عبور شود. روز گذشته، رئیس کل بانک مرکزی به یک «خبر غیررسمی» که اکثریت مردم از آن «باخبر» بودند رسمیت داده و گفته است: «نرخ سود بانکی در سال ۸۷ معادل ۱۹ درصد بود و در سال ۸۸ هم، این نرخ حفظ خواهد شد!.»

سرمقاله نویس آفتاب یزد ادامه داده است: «البته بازگشت از اشتباه، امری ستودنی است به شرط آنکه این بازگشت، همراه با اعترافی صادقانه باشد. همچنین بایستی بـرای مردم مشخص شود تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرانی که باعث تاخیر دوساله در اتخاذ یک تصمیم عاقلانه شدند، چه کسانی بودند و هم‌اکنون چه نقشی در سایر تصمیم سازی‌های دولتی دارند؟»

این روزنامه در ادامه آورده است: «کسانی که تصمیم قبلی، با اصرار آنها ابلاغ شد و اکنون ظاهراً قواعد علمی و تجربی اقتصاد از جمله «تناسب نرخ سود بانکی با میزان تورم» را پذیرفته‌اند، می‌توانند با انتخاب یکی ازدو راه، باعث قرار گرفتن نام خود در میان کسانی شوند که با «آسان» دانستن حکومت، «سختیب را به زندگی مردم تـحـمیل می‌کنند و یا شرایطی فراهم نمایند که نام آنان در گوشه‌هایی از لیست «حکمرانان خوب» ثبت شود.»

متن کامل سرمقاله

ادامه مواضع آمریکا از سوی اوباما
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نصیحت به مسئولین آمریکائی» درباره پیام نورورزی رئیس جمهوری آمریکا خطاب به مردم ایران، نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «رئیس جمهور جدید آمریکا برای آنکه مشکل خود را حل کند راه جدیدی در پیش گرفت و در چارچوب شعار «تغییر» که شعار انتخاباتی وی بود ایران را نیز مخاطب قرار داد... این جملات سرتاسر واهی آکنده از اتهام و مالامال از تهدید را کسی به زبان آورده که تظاهر می کند می‌خواهد با جمهوری اسلامی ایران با زبان دیپلماسی سخن بگوید و توصیه می کند.»

این روزنامه ادامه داده است: «آنچه در این جملات آمده چیزی جز همان تهدیدهای اسلاف آقای اوباما نیست . او جمهوری اسلامی ایران را به تروریسم، در پی سلاح‌های کشتار جمعی رفتن و از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای فاصله گرفتن، متهم کرده و از موضع استکباری که مقتضای خوی سردمداران کاخ سفید است سخن گفته است.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی در ادامه آورده است: «این برخورد رئیس جمهور جدید آمریکا نشان می‌دهد یا تصمیم دارد به سیاست خصمانه اسلاف خود در برخورد با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد و یا اگر برنامه دیگری دارد، نمی‌داند چگونه باید با ملت و مسئولان ایرانی سخن بگوید. اگر احتمال دوم درست باشد، به نظر می‌رسد آقای اوباما به مشاورانی عاقل و سالم نیاز دارد.»

متن کامل سرمقاله

چاره‌جویی ناگزیر اسرائیل
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «دروغى به نام صلح» به بررسی صلح خاورمیانه پرداخته است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «پیامدهای سیاسی و حقوقی جنگ ۲۲ روزه در غزه همچنان ادامه دارد و پس لرزه های شکست سخت و رسواکننده رژیم صهیونیستی همچنان سایه سنگین خود را بر سردمداران رژیم اشغالگرقدس و صهیونیست‌های مهاجر تحمیل کرده است.»

به نوشته کیهان، «بدیهی است که با وقوع نبرد غزه که کلکسیونی از جنایت اعم از جنایت جنگی، جنایت علیه بشریت و جنایت علیه صلح را رقم زد و در اقدامی خودجوش و بی‌نظیر، موج گسترده اعتراض‌ها و نفرت ملت‌ها در اقصی نقاط دنیا را به همراه داشت؛ طرح دوباره به اصطلاح «صلح» از سوی مقامات رژیم صهیونیستی را فقط می‌توان چاره‌جویی این رژیم از سر ناچاری تلقی کرد.»

این روزنامه در پایان نتیجه‌گیری می‌کند: «آناپولیس و هرگونه روند صلح و سازش مرده است. اما بخش دیگر سخنان «لیبرمن» که «اسرائیل باید برای رسیدن به صلح آماده جنگ شود»، اقرار به سازش‌ناپذیری مقاومت فلسطین است که چیزی به نام صلح! را اساساً ناممکن نشان می‌دهد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اصلاح الگوی مصرف، چگونه؟»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «وعده تورم ۱۵ درصدی، بازگشت به خانه اول»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «ضرورت فرهنگ سازی در اصلاح الگوی مصرف»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «چرا اصلاح الگوی مصرف»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «بازی باخته آمریکا با پیونگ یانگ»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)