تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

طرح توسعه سه فاز پارس‌جنوبی متوقف شد

یک مقام نفتی ایران از توقف توسعه فازهای ۱۱، ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی خبر داد.

توسعه سه فاز این میدان گازی قرار بود از سوی شرکت توتال با مشارکت دو شرکت شل و رپسول انجام شود.

به گزارش امروز شنبه خبرگزاری ایسنا، اکبر ترکان معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت با اعلام این خبر گفت که این طرح‌‌ها مربوط به توسعه طرح پارس و پرشین ال.ان.جی است.
به گفته آقای ترکان، شرکت‌های خارجی برای اجرای این طرح‌ها «حرکت جدی انجام نداده‌اند.»

ایران اعلام کرده که قصد دارد با توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی تولید روزانه دو میلیارد فوت مکعب گاز برای تامین خوراک پروژه پارس ال. ان.جی تولید کند.

هدف از توسعه فازهای ۱۳ و ۱۴ پارس جنوبی نیز تولید روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز برای تامین خوراک پروژه پرشین ال.ان.جی اعلام شده است.

اظهارات آقای ترکان پس از آن‌که شرکت نفتی فرانسوی توتال اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در میدان گازی ایران برای این شرکت جذاب نیست، ایراد می‌شود.


شرکت توتال همچنین افزوده است که به دلیل شرایط «غیر رضایت‌بخش» این شرکت هیچ‌گاه نتوانست یک قرارداد مناسب برای پروژه پارس‌جنوبی به امضاء برساند.

این در حالی است که سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اول اسفندماه سال گذشته از امضای قریب‌الوقوع قرارداد پنج میلیارد دلاری با شرکت نفتی توتال خبر داده بود.

در سال گذشته رسانه‌های ایران نوشتند که شرکت توتال از سرمایه‌گذاری درایران منصرف شده و این اقدام را دارای ریسک بسیار بالا عنوان کرده است.

دولت‌های غربی به شرکت‌های بین‌المللی برای خروج سرمایه‌هایه‌هایشان از ایران به خاطر پرونده هسته‌ای این کشور فشار می‌آورند.

غلامحسین نوذری وزیر نفت پیش‌تر گفته بود که ایران بدون توجه به تصمیم شرکت فرانسوی توتال، به توسعه میدان گازی پارس جنوبی ادامه خواهد داد.

Share


در همین رابطه:
قرارداد پنج میلیارد دلاری ایران و توتال

نظرهای خوانندگان

احسنت به کوتاه کردن دست بیگانگان،مگه قرارگاه خاتم الانبیا سپاه مرده که پروژه تعطیل بشه....میسازیم فوقش یه 15سال دیرتر! با استانداردهای زمان دارسی!

-- مهرداد ، Apr 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)