تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

لزوم اصلاح مصرف زبان و کلام
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «مردم آماده‌اند دولتمردان چه؟» درباره لزوم اصلاح الگوی مصرف از سوی دولتمردان نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «نام‌گذاری سال ۸۸ به عنوان سال صلاح الگوی مصرف نشان از آن دارد که الگوی مصرف در کشور به یک نگرانی واقعی تبدیل شده و اصلاح آن،‌ اجتناب‌ناپذیر است. البته ناگفته پیداست که مخاطب این نام‌گذاری بیش از آن که مردم عادی باشند صاحبان نفوذ و به خصوص تصمیم‌گیران دولتی در کشور هستند.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «سیستم مصرف در کشور ما بیمار است و چاره‌ای جز اصلاح الگوی مصرف وجود ندارد. اما چه کسی است که نداند اغلب ملزومات اولیه زندگی برای اکثریت مردم، به نحوی مرتبط با دولت و تصمیمات دولتی است و تا زمانی که بسیاری از تفکرات دولتی و برخی مبانی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دولت اصلاح نشود، اصلاح الگوی مصرف امکان‌پذیر نخواهد بود.»

سرمقاله نویس آفتاب یزد ادامه داده است: «البته در این زمینه نکته دیگری نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد. متاسفانه هرگاه از «اصلاح الگوی مصرف» سخن به میان می‌آید، بلافاصله مصارف روزانه مردم - که برای بسیاری از آحاد ملت، کمتر از نیازهای ضروری است-زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد. درحالی که ثروت ملی، تنها محدود به منابع طبیعی، معادن زیرزمینی یا موجودی‌های ارزی و ریالی کشور نیست.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها باید به فکر اصلاح «الگوی تصمیم‌گیری» خود باشند و کسانی هم که تریبون‌های‌عمومی در اختیار آنهاست الگوی خویش برای «مصرف زبان و کلام» را مورد بازنگری قرار دهند. قطعا این اقدام، گام بزرگی در راه عدم اتلاف بسیاری از فرصت‌ها و ثروت‌های کشور خواهد بود و امیدها برای اصلاح الگوی مصرف را افزایش خواهد داد.»

متن کامل سرمقاله

بی‌توجهی مسلمانان به الگوی مصرف
سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فرهنگ مصرف» نیز به لزوم صرفه‌جویی بر اساس دستورات اسلام پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «اصلاح الگوی مصرف حتی اگر مسائلی از قبیل خشکسالی بحران جهانی اقتصادی و کمبودها هم وجود نداشت، برای ملت و مسئولان بخش های مختلف کشورمان یک فریضه بود. زیرا هیچ ملتی بدون رعایت فرهنگ مصرف نمی‌تواند به اهداف مهم پیشرفت و توسعه دست یابد.»

این روزنامه ادامه داده است: «متاسفانه امروز جهان اسلام از نظر فرهنگ مصرف با دستورالعمل ارائه شده در آیات و روایات فاصله زیادی دارد. غیرمسلمانان به آنچه اسلام گفته است عمل می‌کنند و مسلمانان به آن بی‌توجهی می‌نمایند. نمونه ساده ولی روشن این واقعیت را می‌توان در مهمانی‌ها و آنچه روی میزهای مذاکرات مسئولان در کشورهای اسلامی و غیراسلامی چیده می‌شود، مشاهده کرد.»

سرمقاله نویس جمهوری اسلامی در ادامه آورده است: «اگر مردم و مسئولان همت کنند می‌توان به این هدف رسید، به شرط آنکه به بهانه انجام توصیه رهبری عده‌ای به دنبال برگزاری سمینارها تاسیس معاونت‌های جدید در وزارتخانه‌ها، ایجاد یک تشکیلات جدید با ساختمان بزرگ و شیک و هزاران کارمند انجام سفرهای بی‌خاصیت، صدور اطلاعیه‌ها و بیانیه‌های پیاپی و سفارش پلاکاردها و پارچه نوشته‌ها نروند و این امر مهم را در چنبره این قبیل ظاهرسازی‌ها اسیر نکنند و از اقدامات عملی که اساس کار است غافل نشوند.»

متن کامل سرمقاله

ضرورت حمایت از اقشار کم‌درآمد
سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «الزامات اصلاح الگوی مصرف» با این توصیه که اقشار کم‌درآمد نباید مشمول طرح صرفه‌جویی شوند، نگاشته شده است.

سرمقاله‌نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «جامعه‌ای که طی چند سال گذشته‌، به برکت درآمدهای سرشار نفتی و نرخ ارزان و غیر واقعی ارز، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را از چهار گوشه جهان و به قیمت‌های نازل‌، در بازارهای خود می‌دید‌، اکنون باید کمربندها را سفت کند و مصرف خود را با درآمدهای ارزی نصف شده‌ و کسادی و بیکاری رشد یابنده‌، تطبیق دهد.»

به نوشته دنیای اقتصاد، «تحقق این هدف‌ها به خودی خود کارچندان دشواری نیست. دشواری کار هنگامی نمایان می‌گردد که به یاد بیاوریم اقدامات پیش گفته باید در اقتصادی به اجرا در آید که هم اکنون با تورم شدید‌، کسادی گسترده و بیکاری فزاینده دست به گریبان است‌؛ ضمن آن که در عرصه‌هایی همچون آموزش، بهداشت و درمان‌، حمل و نقل عمومی و تامین «چتر حمایتی» برای اقشار کم درآمد‌، نه تنها جایی برای صرفه‌جویی نیست، بلکه نیاز به افزایش هزینه‌ها اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.»

این روزنامه می‌افزاید: «تا کنون در کشور ما رسم بر این بوده که سیاست‌های اقتصادی عمدتا بر اساس شرایط و امکانات روز تدوین و اجرا شوند و چشم‌اندازی فراتر از دوران تصدی دولت‌های حاکم مد نظر قرار نگیرد. هر زمان که درآمدهای نفتی بالا رفته‌، واردات تسهیل شده و افزایش یافته است‌، بی آن که به «روزهای بارانی» و نیز به خسارت‌هایی که از این بابت به تولید داخلی وارد می‌گردد، اندیشیده شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «اصلاح الگوی مصرف»

سرمقاله روزنامه ‌مردم‌سالاری با عنوان «شعار «هر ایرانی یک ستاد» و رسالت رسانه‌ها»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اصلاح الگوی مصرف نقشه راه سال ۱۳۸۸»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «چالش‌های اقتصاد ایران در سال ۸۸»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «نقشه راه»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)