تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

امام جمعه تهران: نام خلیج فارس ابدی است

خطیب جمعه تهران امروز از کاربرد عبارت «خلیج العربی» به جای خلیج فارس در نشست اتحادیه عرب انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجوان ایران (ایسنا) ،سید احمد خاتمی با ذکر این‌که یکی از سران کشورهای عربی عبارت «خلیج العربی» را به کاربرده‌است، گفت: «من به این‌ها می‌گویم صدها سال است این خلیجی که در منطقه‌است خلیج فارس است و تا ابد این خلیج، الخلیج الفارسی خواهد ماند.»

به گزارش روزنامه عربستانی الوطن، امیر قطر روز سه‌شنبه میشل باچلِت،‌ رئیس جمهوری شیلی را به دلیل به‌کار بردن عبارت خلیج فارس در سخنانش مورد تذکر قرار داد.

بر پایه گزارش این روزنامه، رئیس جمهوری شیلی و رئیس دوره‌ای اتحادیه کشورهای آمریکای لاتین در جریان سخنان خود در نشست افتتاحیه اجلاس مشترک سران عرب و کشورهای آمریکای لاتین در سخنانش از عبارت خلیج فارس استفاده کرد که این امر مورد تذکر امیر قطر قرار گرفت.

امیر قطر روز سه‌شنبه رئیس جمهوری شیلی را به دلیل به‌کار بردن عبارت خلیج فارس در سخنانش مورد تذکر قرار داد

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، که رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب است در پایان سخنان رئیس جمهوری شیلی در تذکری خطاب به وی گفت: «کشورهای عربی این خلیج (خلیج فارس) را خلیج عربی می‌خوانند.»

جزایر سه‌گانه

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از خطبه، با تأکید بر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه خلیج فارس، از تکرار ادعای مالکیت امارات بر این جزایر انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا سید احمد خاتمی امروز گفت: «جزایر سه‌گانه ایرانی بوده، هست و تا ابد ایرانی خواهد ماند.»

عضو مجلس خبرگان «تکرار ادعای کهنه، تکراری و غلط مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه‌ ایرانی» در نشست هفته‌ گذشته اتحادیه عرب را شرم‌آور خواند.

خاتمی خطاب به سران کشورهای عربی گفت: «مسأله اصلی اسلام فلسطین و بازسازی غزه‌است که شما نمی‌گذارید بازسازی شود.»

بیست و یکمین اجلاس سران عرب هفته گذشته با موضوع بازسازی غزه و حمایت از عمرالبشیر در دوحه پایتخت قطر برگزار شد.

تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی سه جزیره استراتژیک ایرانی در خلیج فارس هستند که امارات متحده عربی ادعای مالکیت بر آن‌ها را دارد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۱ اعتراض امارات به مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه را رد کرد.

سید احمد خاتمی عضو هیأت‌ رئیسه‌ مجلس‌ خبرگان‌، عضو جامعه‌ مدرسین‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌، عضو شورای عالی‌ مجمع‌ جهانی‌ اهل‌ بیت‌ و امام جمعه موقت تهران است.

Share


در همین رابطه:
واکنش ایران به بیانیه اجلاس دوحه

نظرهای خوانندگان

در حالی که ما و اعراب بر سر اسم خلیج با هم کشتی میگریم و حتی حرمت نماز را هم بخاطر ان نابود می کنیم ملوانان امریکایی که در ناوگانهای عظیم خود در ابهای ان خلیج به این مشاجرات گوش فرا داده و از خنده روده بر می شوند. جهل و حماقت حد و مرزی در کشورمان و در کشورهای همسایه مان ندارد. خود کلمه خلیج یک لغت عربی است دیگری پسوند ان فارس باشد و یا شیراز از اهمیت و ارزشی که این ابها برای ذخایر نفتی ان و برای عبور کشتی های نفتی از ان دارد را کم و یا زیاد نمی کند.

-- بدون نام ، Apr 3, 2009

لطفن در مورد عبارت جعلی «خلیج ع.ر.ب.ی» احساس مسئولیت حرفه ای را به عنوان یک فعال رسانه ای ایرانی لحاظ کنید و از نوشتن این عبارت به صورت کامل که در جستجوی گوگل رصد خواهد شد بپرهیزید.
با سپاس

-- آریوبرزن ، Apr 3, 2009

از هزاران سال پیش ، زمانی که حتی یک کشور عربی هم وجود نداشته نام خلیج پارس برای همه شناخته شده بوده است. از حدود سال ١٩٦٦ با رهبری شیر پیر استعمار و عبدالناصر - بخاطر مخالفتتش با شاه - این بازی شروع شده است. این بسیار بچه گانه است که ما بخواهیم اسامی تاریخی را عوض کنیم. اگر این امر مجاز است، پس ما هم میتوانیم قطر را مثلا فارسان و امارات را ...... بخوانیم. البته کشورهای دیگر هم برای شراکت در پول نفت اعراب، در این قضیه، با آنان همآواز میشوند ، که همگان با نمونه های آن آشنا هستند. دولت بی لیاقت ملاها در ایران باید این موضوع را بصورت جدی و از طریق سازمان ملل پیگیری نماید.

-- یک ایرانی ، Apr 3, 2009

بهتر است ابتدا سخنرانان حکومت اسلامی سعی کنند کمتر از کلمات عربی استفاده کنند و فارسی را جایگزین زبان زمخت عربی کنند، که بسیاری در ایران به این زبان آشنایی ندارند و نمی فهمند شماها چه می گویید.
پارسا،

-- Parsa ، Apr 3, 2009

کسانی که به کشورهای عربی سفر کرده اند حتمن تعصب عمیق عرب ها در زمینه های مختلف را دیده اند، بویژه وقتی مسئله به ایران هم ربط داشته باشد بطور عجیبی روحیه ضد ایرانی دارند. استاد درس عربی ما چندین بار د رحضور ما به عمد خلیج فارس را به شکل جعلی بکار می بر. چون عربی من هم به اندازه ای نبود که با او بحث کنم در این زمینه، به زبان انگلیسی به او اعتراض کردم که در ابتدا گفت که فقط به عربی حرف باید بزنم، من هم گفتم سخنان به این حساسی را وقتی سرکلاس مطرح می کنی باید جواب هم بشنوی و بعد برای چندین دقیقه به انگلیسی بحث کردیم. در نهایت به اینجا رسید حرفش که چون این خلیج بین ایران و کشورهای عربی است. پس باید عربها مجازباشند به شکل خلیج ع.ر.ب.ی خطابش کنند. من هم گفتم اسامی تاریخی را نمی شود با این استدلال سطحی عوض کرد. اگر اینطور باشد ما هم از این به بعد بجای دریای عمان می گوییم دریای ایران چون بین ایران و عمان است...جالب اینکه این استاد ما اردنی هم بود و موضوع قاعدتن ربطی به او نداشت .من فکر می کنم بایستی این مسائل را با این اعراب عمیقن متعصب (واقعا از ما ایرانی ها به مراتب متعصب ترند) بسیار جدی گرفت و همه مسئولیت را متوجه حکومت نکرد. البته از آقای احمد خاتمی هم بایستی تقدیر کرد برای این سخنان قاطعشان.

-- از انگلیس ، Apr 4, 2009

ففط خلیج عربی ،حرف اضافی هم ممنوع.

-- hamoon ، Apr 5, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)