تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

خشم اردوغان از کاندیدای دبیرکلی ناتو

مخالفت ترکیه با کاندیدای دانمارکی ریاست ناتو، باعث شد تا رهبران ناتو،‌ امروز جمعه دبیرکل جدید انتخاب نکنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آندرس فوگ راسموسن، نخست‌وزیر دانمارک به طور خصوصی نامزدی خود برای تحویل گرفتن مقام ریاست سازمان ناتو را اعلام کرده‌است ولی خشم نخست‌وزیر ترکیه از او باعث به تعویق افتادن انتخاب او شده‌است.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نشست دوروزه‌ای در استراسبورگ فرانسه و شهر کِهل آلمان برگزار کرده‌است.

نخست‌وزیر ترکیه، رجب طیب اردوغان، نسبت به عدم کامیابی آندرس فوگ راسموسن در برچیدن یک شبکه کُردی مستقر در دانمارک که با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک.) مرتبط است ابراز خشم کرده‌است.
همچنین دیدگاه نخست‌وزیر دانمارک به مسئله کاریکاتور مناقشه‌آمیز حضرت محمد باعث مخالفت اردوغان با ریاست وی شده‌است.

ماه گذشته دادستان‌های دانمارکی با مقامات ترکیه ملاقات کردند تا در مورد نگرانی آنکارا از ادامه کار شبکه کرمانجی‌زبان «روژ تی‌وی» با این مقامات صحبت کنند. ترکیه این شبکه تلویزیونی مستقر در دانمارک را متهم به حمایت از تروریسم می‌کند و توضیحات دادستان‌های دانمارکی را در این رابطه کافی نمی‌داند.

مسئله دوم مورد اشاره طیب اردوغان یعنی کاریکاتور حضرت محد، کاریکاتوری است که در سپتامبر ۲۰۰۵ در یک روزنامه دانمارکی انتشار یافت و باعث خشم مسلمانان در کشورهای مختلف شد. آندرس فوگ راسموسن با اشاره به حق آزادی بیان در دانمارک از انتشار این کاریکاتور حمایت کرده‌است.

طیب اردوغان که در همایشی در لندن سخن می‌گفت در مورد کاندیداتوری آقای راسموسن گفت: «کسانی که نتوانسته‌اند تاکنون در برقراری صلح سهمی داشته‌باشند چه‌طور می‌توانند در آینده چنین سهمی داشته باشند؟ ما در این مورد تردید داریم و نظر شخصی من در این مورد منفی است.»

دوره ریاست سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، برای دبیرکل کنونی آن یعنی سیاستمدار هلندی یاپ دهوپ شفر، ۳۱ ماه ژوئیه به پایان می‌رسد.

این‌که آیا ترکیه از حق وتوی خود برای جلوگیری از انتخاب نامزد بعدی دبیرکلی ناتو استفاده خواهد کرد یا نه هنوز مشخص نیست.

سازمان ناتو که از سال ۱۹۴۹ و با هدف دفاع جمعی در واشنگتن پایه‌گذاری شده هم‌اینک می‌کوشد با کمک ایران به مهار اوضاع در افغانستان و پاکستان بپردازد. از این‌رو این ائتلاف در حال حاضر نسبت به نحوه دیدگاه کشورهای مسلمان به سازمان خود حساسیت زیادی دارد.

Share

نظرهای خوانندگان

با سلام به شما. خواستم عرض کنم که شبکه کوردی « روژ tv » در بلژیک مستقر است نه در دانمارک . این شبکه از طریق ماهواره دانمارکی پخش می شود.
موفق باشید

-- کاردو ، Apr 3, 2009

دوست گرامی،‌کاردو، با آن‌که استودیوی تولید برنامه‌های روژ تی‌وی در بلژیک است ولی مقر اصلی آن در کپنهاگ دانمارک قرار دارد. سپاس از توجه شما.

-- زمانه ، Apr 4, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)