تاریخ انتشار: ۱۴ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«ضبط محموله عازم سوریه، غیر قانونی است»

ایران ضبط محموله کشتی عازم سوریه را «فاقد هر گونه مبنای حقوقی» نامید و اتهام شورای امنیت در این رابطه را «کاملاً بی پایه و اساس» دانست.

کشتی مونچه‌گورسک که با پرچم قبرس حرکت می‌کرد مدتی پیش از سوی اسرائیل متهم به حمل سلاح برای نوار غزه شده و از سوی سازمان ملل وادار به توقف شده‌است. محموله آن نیز ۲۵ بهمن‌ماه امسال توسط مقامات قبرس تخلیه شده‌است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، محمد خزاعی، نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز پنج‌شنبه، بیانیه‌ای در این خصوص و به عنوان سند شورای امنیت منتشر کرد.

در این بیانیه، اتهامات شورای امنیت به ایران در مورد کشتی مونچه‌گورسک «دارای انگیزه‌های سیاسی» توصیف شده‌است. همچنین ایران به خاطر آن‌چه «غیر قانونی بودن توقیف این کشتی و تخلیه بار آن» نامیده، حق درخواست جبران خسارت از طرق مقتضی را برای خود محفوظ دانسته‌است.

ایران: برنامه هسته‌ای ایران از حیطه کاری شورای امنیت خارج است

شورای امنیت سازمان ملل، ماه گذشته، اعلام کرد که محموله ایرانی عازم سوریه در کشتی مونچه‌گورسک با یکی از قطع‌نامه‌های سال ۲۰۰۷ شورای امنیت مغایرت دارد.
شورای امنیت سازمان ملل در آن قطع‌نامه ایران را به خاطر آن‌چه «سرپیچی از توقف غنی‌سازی اورانیوم» نامیده مورد تحریم تسلیحاتی قرار داده‌است.

ایران در بیانیه دیروز خود بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و از این رو مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای خود را «کاملاً‌ خارج از حیطه کاری و دستور کار شورای امنیت سازمان ملل» عنوان کرده‌است.

در بخش دیگری از این بیانیه نیز «دخالت شورای امنیت در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران و نیز اقداماتی که شورا در این خصوص اتخاذ نموده» «غیر قانونی» دانسته شده‌است.

اسرائیل همواره ایران را متهم می‌کند که محموله‌هایی تسلیحاتی برای اسلام‌گرایان غزه می‌فرستد. ایران این اتهام را رد می‌کند و حمایت خود از سازمان حماس را تنها «پشتیبانی معنوی» توصیف می‌کند.

Share


در همین رابطه:
تخلیه محموله کشتی عازم غزه در قبرس
توقف کشتی ایران در نزدیکی آب‌های غزه

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)