تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کمک یک تریلیون دلاری گروه ۲۰ به اقتصاد جهان

سران بزرگ‌ترین قطب‌های اقتصادی جهان برای کمکی یک تریلیون دلاری به اقتصاد بحران‌زده جهان به توافق رسیدند.

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌ان، این توافق شامل اصلاح نظام بانکی بین‌المللی و تزریق بیش از هزار میلیارد دلار به سامانه مالی جهان می‌شود.

توافق میان کشورهای موسوم به «گروه ۲۰» امشب پنج‌شنبه طی اجلاسی در شهر لندن حاصل شد. گروه ۲۰ از ۱۹ کشور مهم اقتصادی جهان به اضافه اتحادیه اروپا تشکیل شده‌است.

بنا بر این توافق، قرار است برای کمک به کشورهایی که با بحران اقتصادی روبه‌رو هستند ذخایر مالی صندوق جهانی پول با سه برابر افزایش به ۷۵۰ میلیارد دلار برسد.
۲۵۰ میلیارد دلار دیگر صرف تقویت تجارت جهانی خواهد شد.


سران هیأت‌های گروه ۲۰ در ساختمان اِکسِل لندن

اجرای تحریمات علیه پناهگاه‌های مخفی مالیاتی و برقراری مقررات سخت‌گیرانه‌تر مالی در جهان از دیگر تعهدات گروه ۲۰ در این اجلاس بود.

در طرح شش‌ماده‌ای مورد توافق میان کشورها، مواردی چون اعتمادسازی مالی و جلوگیری از حمایت‌های بی‌رویه دولتی از اقتصادهای داخلی خود که مانع از رقابت و تجارت آزاد جهانی می‌شود نیز دیده می‌شود.

ذخایر مالی صندوق جهانی پول قرار است با سه برابر افزایش به ۷۵۰ میلیارد دلار برسد

بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز امروز در مقاله‌ای در روزنامه گاردین با هشدار نسبت به رکود شتابنده در اقتصاد جهان، از تلاش خود جهت موفقیت اجلاس لندن خبر داده‌بود.

بنا بر تعریف رسمی، رکود جهانی اقتصاد زمانی روی می‌دهد که میانگین رشد اقتصادی جهان از ۳ درصد کم‌تر باشد. بر پایه این تعریف، اقتصاد جهان در سال ۲۰۰۹ وارد دوران رکود شده و پیش‌بینی‌ها بیانگر رشد اقتصادی حدود نیم درصد در سال جاری هستند.
این رکود تا کنون باعث کاهش فزاینده مصرف، تعطیلی گسترده صنایع، کاهش صادرات و بیکاری گسترده در جهان شده‌است.

واکنش‌ها به نتیجه اجلاس

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، اجلاس امروز لندن را «نقطه عطفی در مسیر بازسازی اقتصادی» نامید و آن را یک رویداد تاریخی توصیف کرد.

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا اظهار داشت که «یک تعمیر سریع» برای اقتصاد جهانی وجود ندارد ولی تعهدی در میان کشورها دیده می‌شود تا هر کار لازم را در جهت بازسازی انجام دهند.

بنا بر گزارش‌ها، باراک اوباما در رسیدن کشورهای حاضر به توافق در زمینه مهار پناهگاه‌های مالیاتی نقشی اساسی ایفا کرده‌است.
نقش مثبت رئیس جمهور آمریکا در این اجلاس با ستایش رهبران آلمان و فرانسه روبه‌رو شد.

کمی پس از پایان اجلاس، «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» فهرستی سیاه از کشورهایی که «از همکاری با اجلاس خودداری کرده‌اند» منتشر کرد.
بنا بر این فهرست، کشورهای مالزی، فیلیپین، اروگوئه و کاستاریکا هیچ تعهدی در جهت بهبود اقتصاد جهانی تقبل نکردند.

توافق گروه ۲۰ کمی پیش از پایان روز کاری بازارهای بورس اروپا حاصل شد و این باعث جهش در شاخص‌های اصلی این بورس شد. ارزش دلار نیز امروز نسبت به روز گذشته مقداری افزایش یافت.

گروه ۲۰ قرار است در ماه سپتامبر برای بازرسی روند پیشرفت طرح‌ها، نشست دیگری در نیویورک برگزار کند.

بنا بر گزارش‌ها، در جریان برگزاری اجلاس لندن، صدها نفر از مخالفان نظام سرمایه‌داری، با تجمع در خیابان‌های مجاور به محل برگزاری اجلاس به تظاهرات علیه گروه ۲۰ پرداختند.

کشورهای موسوم به گروه ۲۰ عبارتند از:
آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلمان، اتحادیه اروپا، استرالیا، اندونزی، ایالات متحده آمریکا، ایتالیا، برزیل، بریتانیا، ترکیه، چین، روسیه، ژاپن، عربستان سعودی، فرانسه، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و هند.

Share


در همین رابطه:
اوباما: بحران اقتصادی باید فوری حل شود

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)