تاریخ انتشار: ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«گوئرنیکا» در لندن

نمایشگاهی از آثار گوشکا مکیوگا نقاش و مجسمه‌ساز لهستانی به مناسبت هفتادمین سال نمایش تابلوی مشهور «گوئرنیکا» شاهکار پابلو پیکاسو هنرمند بزرگ اسپانیایی در گالری وایت چپل لندن برپا می‌شود.

۷۰ سال پیش، یعنی در ۱۹۳۹ در گرماگرم جنگ داخلی اسپانیا، تابلوی «گوئرنیکا» اثر پیکاسو برای حمایت از مبارزات جمهوری‌خواهان اسپانیا علیه حکومت فاشیستی فرانکو در گالری وایت چپل لندن به نمایش گذاشته شد.

حق ورودی گالری یک جفت چکمه بود که بازدیدکنندگان برای مبارزان ضد فاشیست به گالری اهدا می‌کردند.

پیکاسو تابلوی «گوئرنیکا» را در واکنش به بمباران شهر گوئرنیکای اسپانیا در ۲۶ آوریل ۱۹۳۷ کشید. در این بمباران که به وسیله خلبان‌های آلمانی انجام شد، هزاران تن از مردم بی‌گناه کشته و مجروح شدند.
تابلوی «گوئرنیکا» برای همه مردم جهان یادآور کابوس جنگ و تاثیر تراژیک آن است.


گوئرنیکا

اینک گوشکا مکیوگا که در آثارش از پیکاسو الهام گرفته و به سبک کوبیسم نقاشی می‌کشد و مجسمه می‌سازد، به این مناسبت، کارهایش را در گالری وایت چپل به تماشا گذاشته است.

به علاوه تابلوی فرشینه‌ای که ژاکلین دی لا بائوم به سفارش نلسون راکفلر و با همکاری پیکاسو از روی «گوئرنیکا» بافته است نیز در این نمایشگاه به نمایش درمی‌آید.

راکفلر این تابلو را در سال ۱۹۸۵ به سازمان ملل هدیه کرد و از آن تاریخ تا امروز بر دیوار تالار شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک به عنوان یادآور کابوس جنگ و درسی عبرت‌انگیز برای سیاستمداران جهان نصب است.


گوشکا مکیوگا

در سال ۲۰۰۳ هنگام سخنرانی کالین پاول وزیر امور خارجه آمریکا و جان نگروپونته در کنفرانس مطبوعاتی درباره سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، این تابلو که در پس‌زمینه قرار داشت، با پرده آبی پوشانده شد.

اما مسئولین دفتر جورج بوش روز بعد در توجیه آن اعلام کردند که به خواسته گروه تلویزیونی این کار را کردند، چون آنها نمی‌خواستند تصویر کله اسب در تابلو «گوئرنیکا» بالای سر کالین پاول باشد.

گوشکا مکیوگا نیز به همین مناسبت، تابلویی کوبیستی از کالین پاول به سبک پیکاسو کشیده که در این نمایشگاه، به نمایش درمی‌آید.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)