تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«دموکراسی»

«دموکراسی» نوشته برنارد کریک با ترجمه پویا ایمانی در ۲۰۰۰ نسخه از سوی نشر مرکز منتشر شد.

در درآمد این کتاب آمده است: «باید در هر مدعایی که مفهومی از دموکراسی را بهترین مفهوم برای تمام فصول معرفی می‌کند، تردید کنیم و نیز ضرورت انتخاب یک شکل از پیش آماده دموکراسی به جای شکل دیگر را به طعنه بنگریم و با این حال، باز باید دست به انتخاب بزنیم، حتا اگر گزینشمان نادرست باشد.»

نویسنده در بخش دیگری از کتاب می‌نویسد: «باید میان دموکراسی همچون مجموعه‌ای از ترتیبات نهادی، همخوانی برقرار باشد. این امر را وقتی می‌توانیم به بهترین نحو مشاهده کنیم که هم، تاریخ ارزش‌ها و هم تاریخ نهادهایی را که دموکراتیک خوانده شده‌اند، مدنظر قرار دهیم.»

به باور کریک، «همواره باید به یاد داشته باشم که ما اصطلاحی را به کار می‌بریم که در بیشتر جوامع و در قسمت اعظم تاریخ بشری هیچ معنایی نداشته است و با این که بیشتر دولت‌های دنیای مدرن احساس نیاز می‌کنند تا خود را دموکراتیک بنامند، اغلب در مرز و یا فراسوی حدود خارجی کاربرد اصلی و تاریخی این اصطلاح جای می‌گیرند.»


در این کتاب، سه حکایت نسبتا متفاوت به موازات هم جریان دارند؛ نخست دموکراسی همچون نظریه دولت، دوم، دموکراسی به مثابه مجموعه ترتیبات نهادی یا دستگاه‌های قانونی و سوم، دموکراسی همچون شکلی از رفتار.

در بخش دیگری از کتاب نویسنده پرسیده است که آیا می‌توان افراد را برای یک نظام دموکراتیک تربیت کرد؟ و در پاسخ به این پرسش، نوشته است: «از چشم‌انداز حکومت‌ها، مشکل شهروندان آزاد این است که حکومت هیچ‌گاه به طور کامل مطمئن نیست که آنان این آزادی را چگونه به کار خواهند بست؟»

مطالب این کتاب در فصل‌های «کلام و عمل»، «نقطه‌ای که از آن آغاز کردیم»، «جمهوری‌خواهی و دموکراسی»، «چنین گفت آقای دوتوکویل»، «دموکراسی و پوپولیسم»، «شرایط دموکراسی مدرن» و «شهروندی دموکراتیک» در اختیار علاقمندان قرار گرفته است.

قیمت این کتاب، ۳۹۰۰ تومان است.

«همه نوع تعمیرات دماغ پذیرفته می‌شود»

«همه نوع تعمیرات دماغ پذیرفته می‌شود» نوشته نقی سلیمانی از سوی نشر نیلوفر در ۱۶۵۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب که به عمران صلاحی تقدیم شده است، به نوشته نویسنده، قرار بوده از سوی آقای صلاحی در مجموعه بعدی طنزآوران امروز قرار بگیرد که با درگذشت عمران، فرصت آن فراهم نیامد.

فهرست مطالب این مجموعه شامل «همه نوع تعمیرات دماغ پذیرفته می‌شود»، «آنی»، «جناب سیب! منتظر نیوتن بود»، «رئیس خط»، «پپه»، «آدامس امپراتور»، «گلدان پشت پنجره»، «وقتی که ماه ریفی از خربزه بود»، «کفش‌هایی به رنگ پوست سنجد»، «خل بازی‌های خلبان اتوبوس هوایی»، «خاله زهرای نی‌نی علی» و «ویلبر رایت پاشکسته» است.


«همه نوع تعمیرات دماغ پذیرفته می‌شود» و «رئیس خط» پیش‌تر در روزنامه شرق و بقیه، اینجا و آنجا در مجموعه‌های متفاوت منتشر شده‌اند. اما نویسنده در این مجموعه، آنها را برای بزرگسالان گردآوری کرده است.

در بخشی از داستان «همه نوع تعمیرات دماغ پذیرفته می‌شود»، آمده است: «دکتر قاف کمی خرافاتی بود. به نظر او دماغ آدمی، جهت زندگی‌اش را تعیین می‌کرد و در چرخه سرنوشت، زاویه دید و جهت زندگی هر کس را مشخص می‌کرد. دماغ، جهت و فلش زندگی آدم‌هاست.»

بیشتر آثار نقی سلیمانی در رده سنی کودکان و نوجوانان است. وی تاکنون موفق به دریافت چندین جایزه از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شده است.

قیمت این کتاب، ۳۵۰۰ تومان است.

«دیوانه در مهتاب»

مجموعه داستان «دیوانه در مهتاب» نوشته حمیدرضا نجفی از سوی نشر چشمه در ۲۰۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب شامل سه داستان «هیچ»، «مادر» و «فیل شمالی» است.

نجفی علاوه بر نویسندگی، مترجم هم هست. اولین رمان او، «کوچه صمصام» نام داشت که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شد. نخستین مجموعه داستانش با عنوان «باغ‌های شنی» نیز جایزه بنیاد گلشیری را به خود اختصاص داد.


«هیچ» داستان اول کتاب به چهار بخش تقسیم شده است.
در بخشی از این داستان می‌خوانیم: «حسن زاپاتا، سلطان موتور دزدها، در سن سیزده سالگی بالاخره تحویل کانون اصلاح و تربیت شد و حالا چهل و سه، چهار، پنج، معلوم که نمی‌شد. آخر یعنی پنج سال پیش چهل سالش بود. خودش گفته بود. می‌گفت یک کلام چهل...هیبت نخراشیده‌ای داشت و علاقه‌اش به زاپاتا که لقبش بود. حالا چرا رفته بود توی کوچه بن‌بست؟ با خودم گفتم: شریک، همه یک روز پیر می‌شن، حتی زاپاتا.»

قیمت این کتاب، ۱۵۰۰ تومان است.

تازه‌های نشر در غرب:

«طلسم شده به وسیله زیبایی»

«طلسم شده به وسیله زیبایی یا آلفرد هیچکاک و زنان اصلی‌اش» عنوان کتابی است نوشته دانلد اسپوتو که با قیمت ۲۵ پوند و نود وپنج پنس از سوی نشر هارمونی بوکز در بریتانیا منتشر شده است.

اسپوتو در این کتاب به رابطه هیچکاک با بازیگران زن محبوبش می‌پردازد از تیپی هدرن گرفته تا کیم نواک و جنت لی.

اسپوتو از جمله نویسندگانی است که بر روی زندگی نامه چهره‌های مشهور سینمای جهان از بازیگر گرفته تا کارگردان کار کرده و تا‌کنون بیوگرافی‌های جذابی در باره آن‌ها از جمله در‌باره پرستون استورجس و الیزابت تایلور منشر کرده است. وی به شخصیت هیچکاک و دنیای او بسیار علاقمند بوده و تا‌کنون آثار متعددی در‌باره این کارگردان خلاق و برجسته سینما منتشر کرده است.

کتاب «‌هنر آلفرد هیجکاک» حاصل چندین گفت و گوی او با هیچکاک بود که در سال ۱۹۷۶ منتشر شد.

هفت سال بعد، پس از درگذشت هیچکاک نیز وی کتابی در‌باره او منتشر کرد با عنوان‌: «‌سویه تاریک یک نابغه» که به زندگی و آثار هیچکاک می‌پرداخت.

و حال در کتاب «‌طلسم شده به وسیله زیبایی»، اسپوتو به ارتباط هیجکاک با بازیگران زن زیبای سینما که در فیلم‌های او بازی کرده‌اند، می‌پردازد.


ظاهراً بیشتر زنانی که هیجکاک به آن‌ها علاقمند بود، زنانی با موهای بلوند بوده‌اند. در این کتاب از زبان تیپی هدرن می‌شنویم که بعد از بازی در فیلم پرندگان، چگونه هیچکاک به داشتن رابطه جنسی با او علاقمند بوده و او را تهدید کرده که اگر امتناع کند، سابقه حرفه‌ای او را خراب خواهد کرد، اما با این حال او تسلیم هیچکاک و خواسته‌های او نشده است.

شاید شنیدن این حرف‌ها و افشای این‌گونه اطلاعات در‌باره زندگی خصوصی هیچکاک، به درک بهتر دنیای فیلم‌های او و روان‌کاوی دقیق‌تر شخصیت‌های مرد او و گرایش‌های بیمارگونه آن‌ها به زنان (مثلاً در فیلم روانی یا پنجره عقبی) یاری رساند.

به اعتقاد اسپوتو، درک درست هیچکاک و دنیای فیلم‌های او میسر نخواهد بود، مگر این‌که به «‌سویه تاریک» زندگی او نیز نظر افکنده و از مقدس جلوه دادن او بپرهیزیم.

به نوشته اسپوتو، این کتاب، داستان مردی تنهاست که در زندگی‌اش هرگز شاد نبوده و دوستی نداشته است.
کتاب به ما می‌گوید که رفتار هیچکاک با زنان بازیگرش همیشه یکسان نبوده. وی بازیگرانی مثل جون فونتین (بازیگر فیلم ربکا) را که شخصیت ضعیف‌تری داشته‌اند، آزار داده، اما در مقابل با زنان قدرتمندی چون اینگرید برگمن، رفتار احترام‌آمیزی داشته است.

تا‌کنون در‌باره شیفتگی هیچکاک به کیم نواک و رابطه پشت پرده آن‌ها خصوصا در زمان ساخته شدن «‌سرگیجه»، مطالب زیادی نوشته شده، اما برای نخستین بار است که مطالبی در‌باره بازیگران زن دیگر هیچکاک مثل گریس کلی، جنت لی، اوا مری سنت، ترزا رایت و جون فونتین منتشر می‌شود.

«زنان عشایر ایران»

زندگی عشایر و قبایل ایرانی، همیشه برای نویسندگان و جهانگردان خارجی جذاب بوده و در سفرنامه‌های شرق‌شناسان غربی که به ایران سفر کرده‌اند، می‌توان مطالب زیادی در‌باره آنان، سنت‌ها و آداب و رسوم آن‌ها و کوچ‌های دسته جمعی‌شان، پیدا کرد.

اما کتاب زنان «عشایر ایران» نوشته جولیا هونگ که به تازگی از سوی نشر آی بی توریس منتشر شده، از کتاب‌های معدودی است که به وسیله یک شرق‌شناس زن غربی، در‌باره زنان عشایر ایرانی منتشر می‌شود.
این کتاب که حاصل دیدار و مشاهدات نزدیک خانم هونگ از ایران و ایل قشقایی است، مثل اغلب نوشته‌های شرق‌شناسانه با نگاهی کنجکاوانه به زندگی زنان ایل قشقایی نوشته شده است.


نویسنده با تمرکز بر روی دسته کوچکی از زنان قشقایی، نشان می‌دهد که آن‌ها چگونه خود را با تغییرات و تحولات اجتماعی سریع پیرامون‌شان هماهنگ می‌سازند، در عین حال که سعی می‌کنند، ارزش‌ها، باورها و سنت‌های فرهنگی قبیله‌ای و هویت قومی خود را حفظ کنند.

این کتاب برای کسانی که در دانشگاه‌های غرب در زمینه «‌انسان شناسی»، «‌قوم‌نگاری»، «‌جنسیت و زنان» و «‌خاورمیانه و ایران» مطالعه می‌کنند منبع ارزشمندی است.

نویسنده در فاصله سال‌های بین ۱۹۹۱ تا ۲۰۰۴ دوران کودکی و نوجوانی‌اش را به همراه مادرش لوئیس بک که انسان‌شناس آمریکایی است، در میان ایل قشقایی زندگی کرده است. وی فارغ‌التحصیل «‌انسان شناسی» از دانشگاه ییل آمریکاست.

کتاب «‌زنان عشایر ایران» نوشته جولیا هونگ با قیمت ۵۲ پوندو پنجاه پنس از سوی انتشارات آی بی توریس در بریتانیا منتشر شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)