تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    
روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی ایران اعلام کردند:

«حمایت از حکم جلب عمرالبشیر»

۱۳۶ روزنامه‌نگار و فعال مدنی در ایران از صدور حکم جلب عمر‌البشیر رئیس جمهوری سودان از سوی دادگاه لاهه حمایت کردند.

روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی ایران اعلام کرده‌اند که حکم دادگاه لاهه برای پیگیری فاجعه‌ انسانی رخ ‌داده در دارفور سودان و محاکمه‌ مسببان این جنایت، «سبب شادی انسان‌های آزادی‌خواه، صلح‌طلب و نوع ‌دوست» سراسر جهان شده است.

در نامه این افراد که ۱۳۶ امضاء دارد و خطاب به قضات دادگاه لاهه نوشته شده، آمده است که آنها گروهی از روزنامه‌نگاران مستقل و غیردولتی و فعالان حقوق بشر در ایران هستند که از حکم جلب رئیس جمهوری سودان حمایت می‌کنند.

این در حالی است که مقام‌های ایران به صدور این حکم به شدت اعتراض کرده و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با سفر به سودان مراتب حمایت جمهوری اسلامی از رئیس جمهوری سودان را به اطلاع عمرالبشیر رسانده است.

با این حال فعالان مدنی در ایران در نامه خود آورده‌اند که صدور این حکم «سبب دل‌گرمی فعالان حقوق بشر شده است.»

این روزنامه‌نگاران اظهار داشته‌اند که عمرالبشیر در قبال مرگ بیش از ۳۰۰ هزار انسان و آوارگی سه میلیون تن دیگر «مسئول» است و باید پاسخ‌گوی نقش خود در کشتار مردم دارفور باشد.

روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی ایران اعلام کرده‌اند که حکم دادگاه لاهه‌، «سبب شادی انسان‌های آزادی‌خواه، صلح‌طلب و نوع ‌دوست» سراسر جهان شده است

در این نامه همچنین آمده است که حکم جلب رئیس جمهوری سودان از سوی دادگاه لاهه «امیدهای تمامی باورمندان به منشور حقوق بشر را زنده کرد.»

دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه حکم بازداشت عمرالبشیر را ۱۴ اسفندماه سال‌جاری به جرم «جنایت علیه بشریت» صادر کرده است.

دادگاه کیفری بین‌المللی، عمر البَشیر را به«طراحی برنامه قلع و قمع، غارت و تجاوز جنسی» در جریان مناقشه شش‌ساله دارفور متهم کرده ‌است.

دولت سودان در پی صدور این حکم، دستور تعطیل چند نهاد بین‌المللی و سازمان امدادرسان غیر دولتی در دارفور را صادر کرده ‌است.

به گزارش سازمان ملل متحد، از آغاز مناقشه دارفور در سال ۲۰۰۳، بیش از ۳۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. تخریب صدها روستا و آوارگی میلیون‌ها نفر از دیگر پیامدهای این نزاع است.

آغاز این مناقشه زمانی رخ داد که گروهی از شورشیان اقلیت آفریقایی‌نژاد دارفور، نسبت به آنچه «تبعیضات حکومتی و حمایت حکومت سودان از اکثریت عرب این کشور» می‌دانند، دست به اسلحه بردند.

Share


در همین رابطه:
ایران حکم بازداشت البشیر را محکوم کرد
حکم بازداشت عمرالبشیر صادر شد

نظرهای خوانندگان

به امید روزی که محاکمه‌ مسببان بدبختی مردم و جنایتکاران را در ایران ناظر باشیم!
ناظری،

-- Nazeri ، Mar 17, 2009

علت حمایت نظام جمهوری اسلامی از حاکم سودان کاملا واضح است چون میدانند که اگر این نوع محاکمه رایج شود در اولین فرصت نوبت سران جمهوری اسلامی خواهد بود..چوب را که بلند کنی گربه دزده فرار میکنه

-- حسن ، Mar 17, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)