تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

«زنان در شورای امنیت نماینده داشته باشند»

هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست کمیسیون مقام زن در نیویورک، درخواست کرد که زنان، نماینده‌ای با حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، معصومه طاهری دیر امور بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفته است که نماینده زنان در شورای امنیت باید نماینده واقعی و با قدرت و اختیارات ویژه باشد، نه اینکه مقامی ظاهری و نمادین داشته باشد.

این برای نخستین بار است که مقام‌های ایران درخواستی مبنی بر عضویت زنان در شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌کنند.

خانم طاهری که یکی از پنج عضو هیئت شرکت کننده ایرانی در نشست کمیسیون مقام زن در نیویورک است، افزوده است: «باید نگرش جهانی در موضوعات زنان با ساز و کارهای واقعی و کارآمد تغییر کند.»

به گفته این نماینده ایران، یکی از ساز و کار‌های تغییر نگرش جهانی نسبت به موضوع زن «انتخاب نماینده واقعی زنان در شورای امنیت با حق وتو است.»

ایران می‌گوید که نماینده زنان در شورای امنیت باید نماینده واقعی و با قدرت و اختیارات ویژه باشد، نه اینکه مقامی ظاهری و نمادین داشته باشد

پنجاه و سومین نشست کمیسیون مقام زن، از ۱۳ اسفند ماه در سازمان ملل در نیویورک آغاز شده و دو هفته ادامه دارد.

کمیسیون مقام زن، زیر مجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل است. این شورا در سال ۱۹۴۶ در قطعنامه‌ای تصویب کرد که یک کمیسیون موقتی در خصوص زنان تشکیل شود.

۴۵ عضو این کمیسیون بر اساس تقسیم جغرافیایی انتخاب می‌شوند و هر سال نیز موضوعی را برای رایزنی و بحث در نشست سالانه‌ تعیین می‌کنند.

طی سه سال گذشته این برای نخستین بار است که هیئتی از ایران در این نشست شرکت می‌کند.

پیشنهاد عضویت زنان در شورای امنیت سازمان ملل در حالی از سوی ایران مطرح می‌شود که تهران در سال‌جاری موفق نشد عضو غیردائم این سازمان شود.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)