تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

استقبال از حضور موسوی در انتخابات
سرمقاله امروز روزنامه اعتمادملی با عنوان «باید تبریک گفت» با اشاره به ویژگی‌های شخصیتی و مدیریتی میرحسین موسوی در دوران نخست وزیری، به اهمیت کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «در روزهایی که فشارهای اقتصادی و نظامی بر کشور تحمیل شده بود و تحت تاثیر آن فضا برخی از مسوولا‌ن کشوری پیشنهاد می‌کردند که اعلا‌م شود کشور در شرایط بحرانی به سر می‌برد، آقای موسوی با این پیشنهاد مخالفت کرد و با تدبیر دوره بحران را پشت سر گذاشت. بنابراین می‌توان گفت که ایشان مدیری قوی و کارآمد بود.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «هنگامی که ایشان نخست‌وزیر بود جمع زیادی از نیروهای محافظه‌کار (اصولگرایان امروز) به‌شدت با او مخالفت می‌کردند و وقتی قرار بود بنابر دستور امام(ره) مجلس به ایشان رای اعتماد دهد ۹۹ نفر از محافظه‌کاران به او رای مخالف و ممتنع دادند و در عین حال امام(ره) در مقابل چنین رفتاری تاکید کرد که با این افراد ملا‌مت نشود ولی مراقب باشند که این جریان در مقابل دولت سنگ‌اندازی نکنند، هرچند که تا آخرین لحظه فعالیت نخست‌وزیری آقای موسوی این جریان سنگ‌اندازی کردند و ایشان تا آخرین روز با تدبیر در مقابل این سنگ‌اندازی‌ها مقاومت کرد.»

سرمقاله نویس اعتمادملی ادامه داده است: «مهندس موسوی همواره برای فعالیت حزبی و تشکیلا‌تی اهمیت قائل بود. ایشان هرچند در عرصه مدیریت حضور داشت ولی قسمتی از وقت خود را صرف فعالیت سیاسی قانونمند در روزنامه جمهوری اسلا‌می و دفتر سیاسی حزب جمهوری اسلا‌می می‌کرد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «نه‌تنها حضور مهندس میرحسین موسوی به عنوان مدیری کارآمد و قوی مبارک است، بلکه باید گفت که قطعا جمع زیادی از نیروهای مومن و خط امامی(ره) به‌ویژه نسل دوم انقلا‌ب برای حضور در صحنه انتخابات از حضور ایشان استقبال می‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

توان تخریب گرفته شد
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «فضای تازه سیاسی با ورود میرحسین» نیز به بهانه اعلام حضور مهندس موسوی در انتخابات نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «طی ماه‌های اخیر چهره‌های اصلاح‌طلب و در راس آنها، نامزدهای انتخاباتی متعلق به این جناح بر لزوم وحدت و سعی در عدم تفرقه در آرای مردم و حضور گسترده همه اقشار جامعه در انتخابات به کرات سخن گفته‌اند. ضمن این‌که هماهنگی در این جناح بیشتر از جناح مخالف اصلاحات به چشم می‌خورد.»

این روزنامه ادامه داده است: «سابقه و کارنامه میرحسین موسوی چنان درخشان است که توان تخریب از رسانه‌های آماده به خدمت گرفته شده است. با این حال باید منتظر اظهارنظرهای عجیب و غریب و بهانه گیری‌های تازه بود.»

سرمقاله نویس مردمسالاری در ادامه آورده است: «از سوی دیگر، بسیاری از اصولگرایان واقعی می‌دانند که راه برون‌رفت از مشکلات فعلی، حضور چهره‌ای چون میرحسین موسوی است. این امر باعث شده بود که در زمان طرح موضوع دولت وحدت ملی، بعضی از اصولگرایان آن را طرحی برای رویارویی با محمود احمدی‌نژاد تحلیل کردند. در واقع این طرح اگر چه ذاتا برای چنین مقابله‌ای طراحی نشده، اما نتیجه‌ای جز این نداشته و ندارد!.»

متن کامل سرمقاله

بی‌توجهی به قانون، بزرگ‌ترین خطر
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد هم با عنوان «در حاشیه اعلام نامزدی موسوی ‌‌ریشه اصلی مشکلات امروز»، دلایل تاکید اصلاح‌طلبان بر قانون‌مداری را بررسی کرده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «در هفته‌های اخیر، نگرانی فزاینده‌اصـولـگرایان از احتمال پیروزی اصلاح‌طلبان، همچون پرده‌ای ضخیم در برابر چشمان واقع‌بین گروهی از آنها قرار گرفته و آنها را از دیدن واقعیات محروم ساخته است. شاید هم پرده‌ای وجود ندارد و آن نگرانی، به مثابه قفلی محکم بر دهان اصولگرایان منتقد دولت عمل می‌کند.»

به نوشته آفتاب یزد، «اکنون با نگاهی به بیانیه انتخاباتی میرحسین موسوی و تلفیق آن با مجموعه اظهارنظرهای او در یک ماه اخیر، می‌توان به این نکته پی برد که «مدیر دوره سختی‌ها» و «نخست وزیر دوره نفت ۵ و ۷ دلاری» به مطالعه کامل شرایط امروز پرداخته و اصلی‌ترین علت فرصت‌سوزی‌ها را کشف کرده است. میرحسین موسوی معتقد است بی‌توجهی به قانون، بزرگ‌ترین و جدی‌ترین خطری است که امروز و فردای کشور را تهدید می‌کند.»

این روزنامه می‌افزاید: «در یک کلام به نظر می‌رسد پافشاری کاندیداهای اصلاح‌طلب از جمله موسوی بر لزوم قانون‌مداری، تنها یک تاکید خشک حقوقی نیست بلکه آنها با مطالعه دقیق، ریشه ضعف‌های موجود را شناسایی کرده‌اند و اکنون به دنبال آن هستند تا قانون‌مداری را به عرصه مدیریت بازگردانند و از این طریق مشکلات کشور را با راهکارهایی حل کنند که نه توسط یک جمع محدود - و معمولاً دستور‌پذیر- بلکه به وسیله مجموعه‌ای از منتخبان مردم تهیه و تصویب شده است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «امت واحد»

سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «فرصت همگرایى»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «چه کسی چراغ‌ها را خاموش کرد؟»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «بازنده هسته‌ای کیست؟»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «اعتراف تاریخی ولی دیرهنگام»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «تنگنای مجلس برای تامین منابع بودجه»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)