تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

پاسخ به انتقادها با دفاع از احمدی‌نژاد
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «همراهان ناهمراه!» به انتقادها درباره تفرقه‌افکنی این روزنامه در میان اصلاح‌طلبان پاسخ داده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «این روزها برخی از مدعیان اصلاحات که آرزوهای قبلی خویش برای تفرقه‌افکنی در میان اصولگرایان را بر باد رفته می‌بینند و از سوی دیگر، در اردوگاه موسوم به اصلاحات با درگیری‌ها و اختلافات فراوانی روبرو هستند، به منظور پنهان کردن ماجرا، روزنامه کیهان را به تلاش برای تفرقه‌افکنی در جبهه اصلاحات متهم می‌کنند!.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «مدعیان اصلاحات خاتمی را- با عرض پوزش از ایشان- مانند گذشته «شاه سلطان حسین»! «مرد شنا در استخر»! «تدارکاتچی»! «فاقد انسجام فکری» و... می‌دانند، ولی بر این باورند- نمی‌گوئیم به کسانی قول داده‌اند!- که می‌توان او را فریب داد مثل گذشته، و مدیریت کرد، مثل حالا!»

سرمقاله نویس کیهان ادامه داده است: «درباره مهندس موسوی نیز باید گفت آقای خاتمی اشتیاق فراوانی دارد که مهندس به حمایت از او برخیزد و با استفاده از سوابق قبلی ایشان، سابقه نه چندان قابل دفاع خود در دوران اصلاحات را تا حدودی ترمیم کند و از سوی دیگر مهندس موسوی حاضر نیست سابقه قبلی خود را با حمایت از خاتمی به هدر بدهد.»

این روزنامه در ادامه آورده است: «و اما علی‌رغم همه اختلافات و سردرگمی‌ها در جبهه اصلاحات تمامی نامزدهای این جبهه در یک نقطه با یکدیگر اتفاق نظر کامل دارند و آن مقابله با احمدی‌نژاد است. یعنی دقیقاً همان خواسته‌ای که دشمنان بیرونی با همه توان دنبال می‌کنند.»

متن کامل سرمقاله

تقدیر از تصمیم مجلس درباره یارانه‌ها
سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «حکایت اقتصاد ما و تصمیم درست مجلس» به دفاع از تصمیم مجلس در حذف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «دلیل حساسیت افکار عمومی بر بودجه امسال، تصمیم دولت برای اجرای برنامه تحول اقتصادی با اولویت پرداخت نقدی یارانه‌ها در سال آینده بود که البته با رای منفی مجلس این موضوع منتفی شد. البته نگرانی مردم بیش از هرچیز به علت نامشخصی و عدم شفافیت قانونی با این درجه اهمیت و با چنین گستردگی حوزه اثرگذاری برای آنان است.»

این روزنامه ادامه داده است: «آقای احمدی‌نژاد قبل از سفرشان به چند کشور آفریقایی، نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس نوشتند و ضمن منفک ندانستن ماهیت لوایح هدفمندی یارانه‌ها و بودجه ۸۸ خواستار آن شدند که نحوه کار مجلس به گونه‌ای باشد که یا این دو لایحه همزمان تصویب شوند و یا لایحه هدفمندی یارانه‌ها از دستور کار خارج شود.»

سرمقاله نویس مردمسالاری در ادامه آورده است: «با چه ابزاری یک نامه توانست اینگونه چرخش‌های ۱۸۰ درجه‌ای ایجاد کند و در پشت این نامه چه نوع تعاملاتی مستتر هستند را نمی‌دانیم. اما مطمئنا خواسته آنان این است که جراحی اقتصاد توسط افرادی قابل و کاردان و با روشی انجام گیرد که مستندات تخصصی متعارف و مستدلی داشته باشد.»

متن کامل سرمقاله

توصیه‌های انتخاباتی به اصولگرایان
سرمقاله روزنامه رسالت هم با عنوان «فرمول همگرایی اصولگرایان»، راه‌های پیروزی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده را بررسی کرده است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «برخی از منابع آگاه از تصمیم نهایی اصولگرایان برای انتخابات آینده در تعطیلات نوروز امسال خبر می‌دهند. فرایندهای زیردستی ائتلاف بین اصولگرایان ناظر به گفتمان عدالت و پیشرفت، دغدغه‌های انتخاباتی رهبر فرزانه انقلاب، پایش و ارزیابی منصفانه عملکرد دولت اصولگرا و بررسی قبض و بسط پایگاه اجتماعی دولت نهم در حال تکامل است.»

به نوشته رسالت، «به طور طبیعی فرمول همگرایی گروه‌های سیاسی مشتمل بر ۵ مرحله است که پله اول آن بدون تردید مفاهمه با یکدیگر است، تا جریانات مختلف حرف‌ها و بروندادهای یکدیگر را نفهمند، نمی‌توان بنای ائتلاف را پایه‌گذاری نمود.»

این روزنامه می‌افزاید: «تجارب ادوار گذشته موجب بلوغ سیاسی گروه‌های مختلف اصولگرا شده است. بررسی میزان قبض و بسط پایگاه اجتماعی دولت نهم با توسل به یک نگاه واقع‌بینانه به نظرسنجی‌ها و آمارهای کاملا معتبر و علمی مقدور است. اگر چه افزایش محبوبیت یک دولت غرض نهایی هیچ رئیس جمهور در نظام اسلامی نبوده و نیست اما افزایش پایگاه اجتماعی احمدی‌نژاد بدون تردید یک امتیاز بزرگ برای وی محسوب می‌شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «سایت‌های شرمندگی!»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «دوباره ملی کردن صنعت نفت ایران»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «توسعه ICT و مبنای مقایسه»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «تعامل دو جانبه در مسائل منطقه ای و جهانی»

سرمقاله روزنامه سرمایه با عنوان «متمم دولت برای تامین بودجه واردات بنزین»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فریبکاری در شرم‌الشیخ»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)