تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

فعالان حق زن: به راه خود ادامه می‌دهیم

بیش از ۶۰۰ فعال حقوق زن اعلام کردند که «به راه روشن خود برای کسب برابری و آزادی» در ایران ادامه خواهند داد.

این بیانیه که به مناسبت هشتم مارس روز جهانی زن صادر شده، تاکید کرده است که افزایش «تلاش، ایستادگی، حفظ امید و جستجوی راه‌های نو» جنبش زنان ایران را در مبارزه با برخی مشکلاتی که گریبانگیر جامعه ایران است، یاری خواهد داد.

در این بیانیه همچنین آمده است که جامعه ایرانی در شرایط کنونی دچار «تضاد و بحران‌های جدی» شده است و این «تضاد‌ها» تنش‌های بسیاری را بر جنبش زنان و مبارزات کسب حقوق برابر تحمیل کرده است.

به اعتقاد صادرکنندگان این بیانیه «نبود فضای حرکت و فعالیت‌های مدنی و جلوگیری از هرگونه اعتراض و انتقاد از سوی کنشگران این جنبش در سطح ملی سبب شده که این تنش‌ها ابعادی گسترده و عمیق‌تر به خود بگیرد.»

«جامعه ایرانی در شرایط کنونی دچار «تضاد و بحران‌های جدی» شده است و این «تضاد‌ها» تنش‌های بسیاری را بر جنبش زنان و مبارزات کسب حقوق برابر تحمیل کرده است»

فعالان حقوق زن در در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که «ملتی که با تبعیض، نابرابری، خفقان و تهدید مرگ روبرو می‌شود، بی‌شک نمی‌تواند زندگی شرافتمندانه‌ای را تجربه کند.»

در بخش دیگری از این بیانیه تصریح شده است که «مشکلات و گرفتاری‌های زنان ایرانی به حدی است که بازگفت همه آن‌ها در یک بیانیه، به راستی غیرممکن است.»

بیانیه این افراد در حالی منتشر می‌شود که مقام‌های پلیس روز گذشته مانع از برگزاری چند مراسم به مناسبت روز زن در برخی شهر‌های ایران شده‌اند.


این مراسم‌ها از سوی گروهی از فعالان حقوق زن ترتیب یافته بود که با دخالت نیرو‌های پلیس برگزار نشد.

زنان ایران طی سال‌های اخیر با فشار‌های زیادی از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه هستند.
هم‌اکنون چهار فعال حقوق زن در زندان‌های ایران در حال سپری کردن محکومیت‌های خود هستند.

این زنان به خاطر برخی فعالیت‌های برابری‌طلبانه در ایران بازداشت و محاکمه شده‌اند، اما قوه قضاییه اعلام کرده که این افراد به جرم «اقدام علیه امنیت ملی» زندانی شده‌اند.

از آغاز به کار کمپین یک میلیون امضاء در ایران (از ۵ شهریور ۱۳۸۵ تا کنون)، ۴۵ عضو این کمپین بازداشت، سه نفر بدون بازداشت به دادگاه فراخوانده شده و نزدیک به ۱۵ نفر احضار و مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

Share


در همین رابطه:
بزرگداشت روز جهانی زن در ایران

نظرهای خوانندگان

«آيت الله طالقاني گفت:در مورد حجاب اجبار در كار نيست!»
از آخرين خطبه آيت الله طالقاني چه مي‌دانيد؟!
فوریه 22, 2009 با اميد حسيني

در تاريخ مبارزات انقلاب اسلامي افراد زيادي وجود دارند كه متاسفانه عمدا و يا سهوا آنها را فراموش كرده‌ايم. يكي از اين مردان بزرگ، آيت الله طالقاني است. مرحوم آيت الله طالقاني از جمله شخصيت‌هايي است كه بعد از گذشت سی سال هنوز به درستي او را نشناخته‌ايم. در همه اين سالها عادت كرده‌ايم كه او را فقط در سالروز برگزاري اولين نماز جمعه تهران بشناسيم و يادش را گرامي بداريم.

اين سكوت و این ناديده گرفتن و این فراموشي، باعث شده است آدمهايي كه احيانا هيچ شباهت كرداري و رفتاري با او ندارند، از اين موقعيت سوء‌استفاده كنند و طالقاني را آنگونه كه خود مي‌خواهند به ما معرفي ‌كنند. تا جايي كه امروز هر كسي كه به نوعي مي‌خواهد دشمني‌اش را با جمهوري اسلامي و رهبران انقلاب نشان بدهد، حرفها و خواسته‌هايش را از زبان مرحوم آيت الله طالقاني بيان مي‌كند! هركسي كه مي‌خواهد مخالفتش را با حجاب توجيه كند، اسم طالقاني را مي‌آورد. هر كسي كه مي‌خواهد آزادي را به فتنه و آشوب و هرج و مرج تفسير كند، از طالقاني خاطره تعريف مي‌كند! و يا آن منافقان مزدور هم وقتي مي‌خواهند بر جنايات بي‌شمار خود سرپوش بگذارند، از «پدر طالقاني» دم مي‌زنند.

و درست به همين خاطر، شايد تكراري‌ترين جمله‌اي كه امروز در دنياي نت از مرحوم طالقاني پيدا مي‌شود، همان تيتر معروفي است كه «آيت الله طالقاني گفت:در مورد حجاب اجبار در كار نيست!» و يا جملاتي كه درباره آزادي و مردم و مردمسالاري مي‌گويند، گويي آيت الله طالقاني هيچ خواسته ديگري جز اينها نداشته. گویی آیت الله هیچگاه مفسر قرآن نبوده، آیات قرآن را نمی دانسته، احکام مربوط به جهاد و قصاص و حجاب را نمی دانسته! در اين ميان، سكوت و سياست حاكم بر رسانه‌هاي ما هم مزيد بر علت شده تا ما طالقاني را آنگونه كه بود نشناسيم و فقط دل به شايعات و دروغ‌ها و تفاسير ديگران بدهيم. (نظر دختر آيت الله طالقاني را درباره حجاب و جمله پدر، اينجا بخوانيد)

-- ساقیان ، Mar 9, 2009

با درود به زنان فداکار و مبارز ایرانی. ٨ مارس را به همه شما عزیزان تبریک گفته و از صمیم قلب آرزوی موفقیت برای شما مادران، خواهران، همسران و دوستان در این مبارزه را خواهانم.
درود بر شما باد.
با عشق و دوستی،
ایرج،

-- Iraj ، Mar 9, 2009

اگر مردانگی این است که به حقوق مادرم،خواهرم،همسرم،زنان وطنم توهین شود،من رسما از نظر حقوقی از مردانگی(مرد ایدئولوژیک)،استعفا میدهم،
تا زمانی که برای زنان وطنم حقوقی برابر با مردان در نظر گرفته نشود، من بعنوان مرد، در مقابل آنان احساس حقارت می کنم. ارتباط آزاد و بر اساس احترام به حق تصمیم زنان را لازمهٌ دوستی و برسمیت شناختن فضیلت هایشان می دانم. از اینکه برایشان راه حل مرد محور بیابم گریزانم و عطای چنین
مردانگی ای را به لقایش می بخشم.

-- میرزا ، Mar 9, 2009

چه می گویید آ قای سالقیان،
مگر معنای تقیه را نمیدانید؟
خمینی هم از این حرفها زیاد میزد. دست بردارید از این ماست مالیها و عوام فریبیها.

----- تقیه خمینی ------------

مقامات روحانی شیعه قصد ندارند خودشان در ایران حکومت کنند. در ایران اسلامی علما خودشان حکوت نخواهند کرد و فقط اظر و هادی امور خواهند بود. حکوت مملکت در همه مراتب خود تحت نظارت و ارزیابی و انتقاد عمومی خواهد بود.
آبان ۱۳۵۷

-- بیدارگر ، Mar 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)