تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نشست فعالان مدنی در اعتراض به بازداشت‌ها

تعدادی از فعالان مدنی در اعتراض به تداوم بازداشت‌ها در ایران نشستی در منزل یکی از دانشجویان زندانی برگزار کردند.

این نشست روز گذشته به دعوت «کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه» و در منزل نریمان مصطفوی، یکی از دانشجویان بازداشت شده برگزار شد.

آقای مصطفوی پس از مراسم «تدفین تعدادی از شهدای گمنام» در دانشگاه امیر کبیر به همراه چند تن دیگر از فعالان دانشجویی این دانشگاه در منزل خود بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.

حبیب‌الله پیمان، محمد توسلی، عیسی سحر‌خیز، عباس عبدی، سعید حجاریان، عبدالله نوری و مصطفی تاج‌زداه از جمله شرکت‌کنندگان در این نشست بودند که برخی از آنها طی سخنانی به تداوم فشار‌ها بر فعالان مدنی در ایران اعتراض کردند.

در این نشست همچنین نامه سرگشاده «کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه» به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه خوانده شد.

در این نامه از بازداشت تعدادی از دانشجویان در شهرهای تهران، شیراز و همدان اظهار تاسف شده است.


این کمیته همچنین افزوده که برخورد امنیتی و قضایی با صاحبان گرایش‌های مختلف اعتقادی، مذهبی و قومی در ایران طی ماه‌های اخیر شدت گرفته است.

به اعتقاد صادر کنندگان این نامه، بازداشت گروهی از دراویش گنابادی، بهائیان و اقلیت‌های مذهبی در ایران نقض «حقوق ذاتی و قانونی تعداد زیادی از شهروندان» است.

در این نامه از آقای شاهرودی خواسته شده است که «برای جلوگیری از نقض حقوق شهروندان و ملزم کردن مقامات دادستانی، انتظامی و امنیتی به رعایت موازین دادرسی عادلانه منطبق بر قوانین اساسی و عادی» اقدامات لازم را انجام دهد.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران، نهاد‌های حقوق بشری می‌گویند که فشار‌ها بر فعالان مدنی در جمهوری اسلامی افزایش یافته است.

براساس گزارش‌هایی که طی سه سال گذشته نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشر منتشر کرده‌اند، وضعیت حقوق‌ بشر در ایران رو به «وخامت» گذاشته است.

در مقابل مقام‌های جمهوری اسلامی با رد چنین گزارش‌هایی، این نهاد‌ها و کشور‌های غربی را متهم می‌کنند که در برخورد با مسائل حقوق بشری رفتاری «دوگانه» دارند.

Share

نظرهای خوانندگان

آنچه هرگز بجایی نرسد فریاد است.باید توجه داشت که تمامی حوادثی که درجامعه به وقوع می پیوندد بادستور رهبری واطلاع ایشان صورت میگرد نامه سرگشاده «کمیته پیگیری بازداشت‌های خودسرانه» به آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه کاری ازپیش نخواهد بردچون هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضاییه معلول است وازخودهیج اختیاری ندارد.چه خوب بودکه عامل مخاطب قرارگرفت نه معلول

-- ملکی ، Mar 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)