تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

«لابی صهیونیسم پشت پرده دارفور»
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «لاهه، مواجهه نظامى با مقاومت آفریقا» در واکنش به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی در خصوص دستگیری عمر البشیر رهبر سودان، نوشته شده است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «حکم دادگاه لاهه هلند علیه حسن عمر البشیر رهبر سودان درست در بحبوحه بحث شکست رژیم صهیونیستی از مقاومت فلسطین در جریان جنگ ۲۲ روزه مطرح شده است.»

نویسنده سرمقاله افزوده است: «دادگاه لاهه مدعی است به حمایت از حدود ۳۵ هزار تن مقتول، ۷/۲ میلیون نفر آواره و ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری که به دلیل گرسنگی و فقر جان باخته‌اند، حکم به بازداشت عمرالبشیر داده است. این در حالی است که گفت شورشیان منطقه دارفور یک جریان تجزیه‌طلب بوده اند و با صراحت از آن حرف می‌زدند و مقابله یک دولت با تجزیه‌طلبی و شورشگری کاملاً قانونی و مشروع است و هیچ دولتی نیست که تجزیه‌طلبی را تحمل کند.»

سرمقاله نویس کیهان ادامه داده است: «در دادگاه لاهه نماینده‌ای از دولت سودان حضور نداشته است و «اوکامپو» دادستان این دادگاه مدعی است از «اطلاعات» بیش از ۱۰۰ شاهد استفاده کرده است. اما، این اطلاعات را چه کسانی داده‌اند و شاهدان چه کسانی‌اند؟ دادستان این را افشار نکرده است. ولی بعضی از محافل نزدیک به این دادگاه از فعالیت فراوان یک لابی صهیونیستی برای مستندسازی علیه اقدام امنیتی خارطوم در دارفور پرده برداشته‌اند..»

این روزنامه در ادامه آورده است: «نکته دیگر این است که موج مخالفت کشورهای اسلامی، عربی، آفریقایی، کشورهای غیرمتعهد و حتی مخالفت بعضی از کشورهای عضو شورای امنیت سازمان ملل نشان داد که زمان به کارگیری سازمان‌های بدنامی نظیر «دادگاه لاهه» در معادلات منطقه خاورمیانه سپری شده است.»

متن کامل سرمقاله

تحلیل انگیزه‌های اصولگرایان
سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «خدا امیدتان را ...‌!‌» به تحلیل چرایی جلوگیری از سخنان کاندیداهای اصلاح‌طلب در روزهای اخیر، پرداخته است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «تا چندی پیش، حمایت بی‌چون و چرای رسانه‌های عمومی از دولت احمدی‌نژاد و چشم و گوش بستن آنها بر ضعف‌های غیرقابل انکار در این دولت، سوژه‌ای بود که انتقاد فعالان سیاسی اصلاح‌طلب را به دنبال داشت. اما ظاهرا همه آن تبلیغات بی‌اثر بوده است و اکنون، هر روز بر نگرانی فراکسیون دولتی اصولگرایان و حامیان رسانه‌ای آنها افزوده می‌شود.»

این روزنامه ادامه داده است: «این گروه، با تنی خسته از تلاش‌های تبلیغاتی چهار ساله و روحیه‌ای ناامید به خاطر بزرگ ‌نمایی‌های بی‌حاصل، در تدارک راه‌های موثرتری هستند که بتواند آنها را به هدف خود یعنی تزیین عملکرد دولت در برابر چشمان مردم برساند. اما ظاهرا هرچه که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک‌تر می‌شوند امیدها کم‌رنگ ‌تر و ناامیدی‌ها، آزاردهنده‌تر می‌شود.»

سرمقاله نویس آفتاب یزد آورده است: «تحولات یک هفته گذشته و ممانعت‌های بی‌سابقه از سخن گفتن دو چهره سرشناس اصلاح‌طلب با مردم را تنها می‌توان در راستای این امید اصولگرایان ارزیابی کرد که «اگر نمی‌توانیم بر آرای رئیس‌جمهور موردنظر خود بیفزاییم لااقل از روند کاهشی آرای او جلوگیری کنیم.» اما ای کاش این شجاعت در میان طیف ویژه اصولگرایان وجود داشت که با صراحت، به انگیزه‌های خود اعتراف می‌کردند.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از بی‌توجهی به آینده
سرمقاله روزنامه سرمایه هم با عنوان «برداشت زیاد آینده‌نگری را تضعیف کرد» درباره برداشت‌های بی‌رویه دولت نهم از حساب ذخیره ارزی است.

سرمقاله نویس این روزنامه در ابتدا آورده است: «فلسفه تشکیل حساب ذخیره ارزی این است که نفت یک ثروت ملی است و ما باید آن را در اختیار نهادی قرار دهیم که این ثروت را به درآمد تبدیل کند و به گونه‌ای عمل کند که آیندگان بتوانند از عواید آن استفاده کنند.»

به نوشته سرمایه، «متاسفانه در این سال‌ها از منابع طلایی که می‌توانستیم در توسعه و رشد و شکوفایی کشور استفاده کنیم، برداشت و از این منابع در بخش بودجه عمومی و مصرف استفاده کرده‌ایم و این موضوع تنها منجر به متورم‌تر شدن بودجه عمومی کشور شده است. در واقع حل مشکل حال حاضر کشور را به آینده‌نگری برای نسل‌های آینده ترجیح داده‌ایم.»

سرمقاله نویس سرمایه در ادامه آورده است: «کویت و عربستان از ۸۰۰ تا یک هزار میلیارد دلار در حساب ذخیره و ذخایر خود سرمایه دارند و این کشورها قرار است مانند نروژ عمل کنند، یعنی تنها از سود حاصل از این حساب استفاده کنند و این در حالی است که ما حسابی داریم که اگر تعهدات آن را در نظر بگیریم، مانده آن منفی است یا مانده کمی دارد و نمی‌توان روی آن حساب باز کرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «تنظیم رابطه دولت و شرکت ملی نفت»

سرمقاله روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «خطر انحراف مجدد در سیاست‌گذاری پولی»

سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «فرضیه‌های دولت اصلاحات و دولت نهم در باب توسعه و عدالت»

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «به نام اعراب به کام اسرائیل!»

سرمقاله روزنامه اعتمادملی با عنوان «آستانه تحمل پایین»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)