تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

سفر لاریجانی به سودان برای حمایت از البشیر

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز جمعه، وارد سودان شد.
به گزارش، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سفر به منظور نشان دادن حمایت ایران از عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، صورت گرفته‌است.

دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه، دو روز پیش حکم بازداشت عمر البشیر را در رابطه با مناقشه دارفور و به اتهام جنایت علیه بشریت و نیز ارتکاب جنایات جنگی صادر کرد.

این دادگاه رئیس جمهور سودان را متهم به طراحی برنامه قلع و قمع، غارت و تجاوز جنسی در جریان مناقشه شش‌ساله دارفور کرده‌است.

علی لاریجانی در بدو ورود خود به فرودگاه خارطوم، حکم دادگاه لاهه علیه رئیس جمهور سودان را «نشان‌دهنده حاکمیت تفکر آمریکایی» دانست و افزود: «صدور این حکم نشان می‌دهد که آمریکا قصد دارد روش‌های پیشین خود را در دور جدید ادامه دهد.»

یک هیأت پارلمانی و ابراهیم الظاهر، رئیس مجلس ملی سودان که برای شرکت در کنفرانس حمایت از فلسطین در تهران به سر می‌برد نیز علی لاریجانی را در این سفر همراهی می‌کنند.

رئیس مجلس ایران «حمایت همه‌جانبه ایران از سودان» به عنوان یک کشور «دوست و برادر» را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس ایران در آستانه آمادگی برای سفر خود به سودان در مورد حکم دادگاه لاهه گفته‌بود «از منظر حقوقی این مساله هیچ معنای عقلی ندارد.»

علی لاریجانی روز پنج‌شنبه نیز صدور حکم بازداشت عمر البشیر را «ماجراجویی اخیر آمریکا و برخی کشورهای بزرگ در مورد کشور برادر، سودان» توصیف کرده و آن را «دسیسه‌ای برای منفعل ساختن» سودان دانست.

رئیس مجلس ایران همچنین «حمایت همه‌جانبه ایران از سودان» به عنوان یک کشور «دوست و برادر» را اعلام کرد و صدور این حکم را یک «صف‌بندی ناحق» نهادهای بین‌المللی علیه سودان نامید.

کنفرانس حمایت از فلسطین که طی روزهای گذشته در تهران برگزار شد نیز از رئیس جمهوری سودان حمایت کرده‌است و در سفر علی لاریجانی به خارطوم، نمایندگانی از کشورهای مختلف حاضر در کنفرانس از جمله سوریه، فلسطین، لبنان، اردن و یمن وی را همراهی می‌کنند.

مناقشه دارفور میان نیروهای دولتی سودان و گروه عرب تحت حمایت دولت، موسوم به جَنجَوید از یک سو، و شبه نظامیان شورشی آفریقایی‌تبار از سوی دیگر در جریان است.
در مناقشه منطقه دارفور در غرب سودان، تا کنون ۳۰۰ هزار نفر کشته و دو میلیون نفر آواره شده‌اند.

رئیس جمهور سودان در این پیوند، با پنج مورد اتهام در زمینه جنایت علیه بشریت و دو مورد اتهام در زمینه جنایات جنگی روبه‌روست.

مقامات مختلف ایرانی طی دو روز اخیر نهادهای بین‌المللی را به خاطر آن‌چه «عدم پیگرد قانونی جنایتکاران اسرائیلی» و کشتارهای آمریکاییان در عراق می نامند، فاقد صلاحیت برای صدور حکم بازداشت عمر البشیر دانسته‌اند.

در همین رابطه:
ایران حکم بازداشت البشیر را محکوم کرد

Share

نظرهای خوانندگان

سفرش با لاریجانی و یک مشت بیکار مثل خود و خرجش از ما ملت. حساب بی حساب. چرا این بشر بعنوان نماینده انتصابی شهر قم حتی یکبار هم که شده به قم که فاصله ای با مجلس ندارد سفر نمی کند؟؟ ایا یک باصطلاح رییس جمهور انتصابی کافی نیست که مدام با جیب خزانه مملکت همراه گروهی زیاد در حال گشت وگذار است و پخش شعار؟؟

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

در حالی که در روزهای نسل کشی در غزه مردم در جای جای جهان علیه اسراییل تظاهرات کرده و دولتمردانش را در شعارهایشان جنایتکار خطاب می کردند دادگاه لاهه علیه البشیر حکم صادر می کند.
جز این است (که با کمال تاسف) اقلیتی زورمند بر نهادهای بین المللی چنگ انداخته و با برقراری استبدادی در سطح بین الملل آرمانشهر خود رو جایی می دونه که هر صدای مخالفی رو در هر جای جهان با سرب داغ جواب بدهد و هیچ صدایی جز در حمایت از خودش به گوش نرسد.

-- احسان پژوهنده ، Mar 6, 2009

سودان
جالب است که احمد خاتمی در توجیه جنایات دارفور می گوید چرا غزه را بررسی نکردند
به فرض که عزه را رها کرده باشند آیا دلیلی برای فراموشی دارفور است
کجای کاریم ما فقط ضد غرب؟

-- محمد-ی ، Mar 6, 2009

هر جا یک چهره منفور و اراذل اوباش بین المللی پیدا میشود رژیم ایران هواداری انها را میکند و اقایان کاسه داغتر از اش میشوند.
کبوتر با کبوتر باز با باز.

-- Nam ، Mar 6, 2009

دوستان، یک ساعتی است که خبر درگذشت یک زندانی سیاسی در زندان، سرتیتر خبرهای خیلی از سایت‏ها است. وقتی این خبر را تصادفا در سایت بامداد خبر دیدم، بلافاصله به شما سر زدم که تایید و خبر بیشتری بگیرم. اما هنوز بعد از یک ساعت، در سایت شما انگار که هیچ اتفاق نیفتاده است. چرا؟

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

آقای خامنه ای از ترس صدور حکمی دیگر علیه خودش و رفسنجانیش و دیگر روحانیون و گماشته هایشان علی اردشیرخان لاریجانی برای پشتیبانی عمر البشیر به سودان فرستاده. فقط از از این ترس است، و گر نه اگر همین عمر البشیر در ایران بود خامنه ای تا حالا صد بار او را اعدام کرده بود. این عمر البشیر کپی سودانی همین عبدالملک ریگی خودمان است. فقط در راس یک کشور است و با استعانت از عمر ابن خطاب و علی دست آدم کشیش بسی استوار تر است.

-- بدون نام ، Mar 6, 2009

ما فکر می کردیم علی لاریجانی از ملیچک خوش فکر تر است این که برادر همات شغال است . آخه وقتی تمام دنیا یک نفر را متهم می کند با چه عقلی ار او حمایت می کنید . مگر اینکه از جنس خودتان است وبس . به نظر می رسد بیشتر نگران خودشان هستند . نوبت بعدی سران ایران

-- محسن l ، Mar 6, 2009

خسته نباشید

چرا خبر مرگ امیر حسین حشمت ساران را پوشش نمی دهید؟

-- هاتف ، Mar 6, 2009

سفر لاریجانی به سودان برای حمایت از یک جنایتکار...

-- Arash ، Mar 7, 2009

واقعا بی شرمانه ست!

-- فرزاد ، Mar 7, 2009

- از ديدگاه جمهوري ولايت فقيه كشته شدن 1500 نفر در غزه توسط اسرائيل، جنايت است، ولي كشتار بيرحمانه ده ها هزار نفر و آوارگي دو ميليون نفر از مردم دارفور توسط يك جاني دوست و برادر آنها هيچ اشكالي ندارد.
البته از يك حكومت ضد بشري انتظاري جز اين نيست.

-- رضا ، Mar 7, 2009

- آقاي پژوهنده، خيلي از حاكميت اقليت زورمند و استبداد در سطح جهان دم مي زنيد. روساي شما هم از زورگويي قدرتهاي بزرگ مي نالند. پس تكليف اين ملت كه گرفتار زورگوييهايي ولايت فقيه و هواداراني مثل شما هستند چيست؟
زورگويي در همه جا غلط است، نه آنكه روساي شما و شما به شادمانگي و با فراغ خاطر حق تعيين سرنوشت را از مردم ايران سلب كنيد و هيچ ايرادي نداشته باشد ولي در بيرون از ايران زورگويي آن هم عليه حكومتهاي ديكتاتوري مثل جمهوري اسلامي بد باشد.
بالاخره روزي نوبت ستمگران بر ملت ايران و نوچه هاشان هم خواهد رسيد!! آنهايي كه حق طبيعي مردم را از آنها سلب كرده اند.

-- رضا ، Mar 7, 2009

من براي تمامي ملت ايران متاسفم........................

-- بهار ، Mar 7, 2009

دادلاه لاهه معتبرترین دادگاه بینالمللی جهان است.جنایات قرون وسطائی نیروهای تحت حمایت عمر البشیر که ملهم از آموزههای صدر اسلام هستند در تاریخ ثبت شدهاند.حکم این دادگاه از افتخارات منشور حقوق بشر است.باید امیدوارباشیم این حکم تا نتیجه نهائی دنبال شود.آقای نیکفر در یکی از کتابهایش به اعمال ضد انسانی البشیر بصورت موجز اشاره کردهاست.از رادیو زمانه درخواست میشود در این زمینه بیشتر کار کند. دوستتان دارم.احمد

-- احمد ، Mar 7, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)