تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«هنر و مکانیسم پنهان»

«هنر و مکانیسم پنهان» مجومه مقالات بابک روشنی‌نژاد است که در ۱۵۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث منتشر شده است.

آیدین آغداشلو در مقدمه‌ای که بر این کتاب نوشته، آورده است: «آن‌چه برای فرهنگ معاصر ما ضرورت دارد، نگاه دقیق و کاونده این سو و سمت است به چشم اندازهای آن سو؛ نگاهی که بتواند رخدادهای جهان را درست و گسترده و هوشمندانه تماشا و بررسی کند.»

وی افزوده است: «اما شاید به خاطر انبوه عظیم میراث فرهنگی و هنری جهانی که در پیش‌رو و پشت سر داشتیم، تنها فرصت کردیم تا ترجمه کنیم، تا بدل‌سازی کنیم، تا بیاموزیم چگونه می‌توانیم با چشمانی عاریتی جهان را نگاه کنیم و این طور شد که کوهی از ترجمه از خود باقی گذاشتیم و تالیف دست اول در کار ما سهم ناچیزی پیدا کرد.»

«هنر و مکانیسم پنهان» مجموعه مقالات آقای روشنی نژاد در فاصله ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۶ در سه حوزه نقاشی، سینما و موسیقی است.


نویسنده سعی کرده است در این مقالات، به رابطه میان نثر و ساخت نوشتاری با موضوع مورد بررسی توجه کند و تناسب میان این دو را در نظر داشته باشد.

وی درباره عنوان کتاب می‌نویسد:‌ «عنوان «هنر و مکانیسم پنهان» در مقاله‌های این کتاب، حضوری تماتیک دارد. از طرف دیگر، معتقدم که یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت و ارجمندی هنر به سبب حضور مکانیسمی است که در ژرفای آن پنهان شده است و کارکردی معرفتی دارد و می‌تواند فهم آدمی از جهانش را دگرگون کند.»

«گذر از امر حاضر، سینمای آندری تارکوفسکی»، «مرگ قهرمان، موسیقی لودویک فون بتهوون»، «نقاشی حرفه نامطمئن»، «تصاویری از هزار تو، چند یادداشت درباره فیلم رم فدریکو فلینی»، «پالپ فیکشن و هنر کمپ»، «جایی به نام داگ ویل» و... از جمله مقالات این کتاب است.

قیمت این کتاب، ۵۵۰۰ تومان است.

«درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی»

«درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی» نوشته فتح‌الله بی‌نیاز از سوی نشر افراز منتشر شده است.

آقای بی‌نیاز در این کتاب، رمان و داستان کوتاه در ایران را مورد آسیب‌شناسی قرار داده است.

در بخش نخست کتاب «درآمدی بر داستان‌نویسی و روایت‌شناسی»، مباحث مربوط به داستان‌نویسی، از جمله تعریف و ماهیت داستان، ساختار پلات و داستان، بررسی شده و در فصل دوم، ۱۳ موضوع درباره روایت‌شناسی مورد بحث قرار گرفته است.


در بخش‌های دیگر کتاب نیز روایت مدرنیستی و پست‌مدرنیستی تحلیل شده و در بخشی مجزا هم واژگان تخصصی ادبیات داستانی معنا شده‌اند.

پایان‌بخش این کتاب، تعلیقاتی است که به مباحثی چون تکنیک سیال ذهن، حدیث نفس و... پرداخته شده است.

فتح‌الله بی‌نیاز تاکنون چند رمان و مجموعه داستان کوتاه منتشر کرده است که آخرین رمان او «ترجیع‌بندی برای شاعران جوان» جایزه‌ تکنیکی‌ترین رمان‌ سال را از آن خود کرد و برای دریافت جوایز ادبی اصفهان و ادبیات متفاوت (واو) نامزد نهایی شد.

بی‌نیاز دبیر جایزه‌ مهرگان ادب است و تاکنون در جوایز ادبی زیادی داوری کرده است.

«رخداد»

سومین شماره ماهنامه اینترنتی رخداد با موضوع زنان منتشر شد.

بنا به نوشته سایت رخداد، در این شماره که به بهانه هشتم مارس و روز جهانی زن منتشر شده، مقالاتی درباره زنان و جنبش آنها از نگاه فلسفی و سیاسی مورد بحث قرار گرفته است.

«تاملی درباب مرزهای عشق و سیاست» نوشته صالح نجفی، «چه زمانی بدن‌ها سیاسی می‌شوند؟» نوشته علی عباس‌بیگی، «مساله زنان» از نادر فتوره‌چی، «سیمای یک بدن تهی» از آرش ویسی، «کلی‌گرایی و اعلامیه حقوق زنان و شهروندان» از مراد فرهادپور، «مبحث زن» نوشته جواد گنجی، «آیا جنبش زنان ممکن است؟» نوشته امیرهوشنگ افتخاری‌راد، «در این نوشته صحبتی از زن نیست» از باوند بهپور، «در پاسخ به در این نوشته صحبتی از زن نیست» از مانیا پاکپور، «ولگا، دختر آنوش» نوشته ارسلان ریحان‌زاده، «فمینیسم یا سیاست؟ بله لطفا!» نوشته امید مهرگان، «کوارتتی برای سازهای زرگری» از علی قلی‌پور، داستان «تسبیح آزادی» نوشته بارانه عمادیان، «دو قطعه از اخلاق صغیر» نوشته تئودور آدورنو، عناوین و نام نویسندگان این شماره از مجله اینترنتی رخداد هستند.

این مجله به صورت فایل پی.دی.اف ‌در رخداد قابل دسترسی است.

کتاب‌های چاپ شده در غرب

«آن‌چه در‌باره‌شان سکوت کرده‌ام»

دکتر آذر نفيسی نويسنده‌ای است که با نوشتن رمان «‌لوليتا خوانی در تهران» نامش در غرب بر سر زبان‌ها افتاد اما دوستداران ادبيات در ايران او را به خاطر تسلط‌اش بر شيوه نوين نقد ادبی و نقدهايی که بر رمان ناباکوف و رمان‌های ديگر نوشته، به ياد می‌آورند.

بعد از «لوليتا‌خوانی در تهران» که نوعی رمان اتوبيوگرافيکال از زندگی خانم نفيسی و خاطراتش در تهران بعد از انقلاب بود، اينک رمان ديگری از اين نويسنده و منتقد ادبی در بازار اروپا و آمريکا توزيع شده به نام «‌آن‌چه در‌باره‌شان سکوت کرده‌ام.»


اين کتاب نيز در واقع خاطرات دوران کودکی خانم نفيسی و شرح زندگی خانواده‌اش در ايران است که هر دو دوره قبل و بعد از انقلاب را در بر می‌گيرد.

خاطرات شخصی خانم نفيسی چون در بستر رويدادهای سياسی پرآشوب ايران بيان می‌شود، لحن و باری سياسی دارند.

اين رمان تصويری تاريخی از زندگی يک خانواده مرفه و تحصيل‌کرده در کوران حوادث سياسی مختلف ايران است که در نهايت به انقلاب اسلامی می‌انجامد.

در اين کتاب، آذر نفيسی از مادرش (نزهت) می‌گويد که شوهر اولش را دو سال بعد از ازدواج از دست داد و زندگی‌اش با پدر آذر (احمد نفيسی) نيز هميشه با تنش همراه بوده است به گونه‌ای که وقتی پدر آذر که شهردار تهران بود، به اتهام تلاش برای سرنگونی شاه به زندان می‌افتد، وی اميدوار است بلکه اين موضوع باعث حل اختلاف بين پدر و مادر او شود.

نفيسی با زبانی صريح از تجربه‌های تلخ دوران کودکی‌اش، از آزارهای جنسی که ديده‌ و از ازدواج‌های ناموفقی که در ايران و آمريکا داشته، روايت می‌کند.


آذر نفیسی

کتاب نفيسی در عين حال به رابطه نزديک و پر از تضاد او با مادر مقتدر و سلطه‌جويش که وکيل چپ‌گرای ‌مجلس شورای ملی بود، می‌پردازد.

بخش‌های پايانی کتاب شرح زندگی نويسنده در غربت و مرگ پدر و مادرش در وطن در تنهايی است.
آذر نفيسی، از سال ۱۹۹۷ در آمريکا اقامت دارد و استاد انيستيتوی سياست خارجی در دانشگاه جان هاپکينز است.

«آن‌چه‌ در‌باره‌شان سکوت کرده‌ام» نوشته آذر نفيسی را انتشارات رندم هاوس با قيمت ۲۷ دلار منتشر کرده است.

«لذت‌های وحشت»

لذت‌های وحشت (The Pleasures of Horror) عنوان کتابی است از متيو هيلز در‌باره ادبيات و سينمای وحشت و تاثيری که تماشا کردن و خواندن اين آثار بر بيننده و خواننده باقی می‌گذارد.

اين کتاب به سه بخش تقسيم شده است:
در بخش اول با عنوان «تئوريزه کردن لذت وحشت»، نويسنده به اين موضوع می‌پردازد که چگونه آثار وحشتناک در برخی زمينه‌های فرهنگی بی‌ارزش محسوب شده، اما در برخی ديگر از جايگاه والايی برخوردارند.

در بخش دوم نويسنده سياست‌های فرهنگی فيلم‌های وحشتناک معاصر را مورد بررسی قرار می‌دهد. بخش سوم با عنوان «ماورای وحشت ژنريک»، سينمای وحشت در دنيای امروز و تحول آن بر اساس تحولات فنی سينما و جلوه‌های ويژه، مورد تجزيه و تحليل قرار می‌گيرد. بخش چهارم نيز به سينمای وحشتناک پست مدرن اختصاص دارد.


کتاب «‌لذت‌های وحشت» با ترکيب طيف وسيعی از نمونه‌های بصری و ادبی، با رويکردی تئوريک، يکی از جالب‌ترين آثاری است که در زمينه سينمای وحشت نوشته شده است.

متيو هيلز، نويسنده کتاب، استاد مطالعات فرهنگی، رسانه‌ای و ژورناليسم در دانشگاه ولز کارديف است.
«لذت‌های وحشت» را انتشارات کانتينيوم با قيمت ۲۷.۹۹ پوند منتشر کرده است.

«صدا و موسيقی در فيلم و رسانه‌های بصری»

«صدا و موسيقی در فيلم و رسانه‌های بصری- نگاه انتقادی» عنوان کتابی است که به تازگی انتشارات کانتينيوم در بريتانيا آن را منتشر کرده و به بررسی کاربرد صدا و موسيقی در سينما، تلويزيون و رسانه‌های جديد می پردازد.

اين کتاب، مجموعه‌ای از سی مقاله است که تعدادی از برجسته‌ترين متخصصان و پژوهشگران اين شاخه از سينما و رسانه‌‌های تصويری آن را نوشته‌اند و با ويرايش و زير نظر گريم هارپر تدوين شده است.

تاريخ تکنولوژی صدا نوشته مايک ايلين، انتقال به صدا نوشته مارينا برک، صدای فيلم و شاعرانگی سکوت نوشته دس او راو، موسيقی بازی‌های ويدئويی نوشته سايمن وود، لايت موتيف نوشته استن لينک، موسيقی شب، موسيقی در فيلم‌های وحشت نوشته پيتر هاچينگز و سينما وريته، راکيومنتری، و مستند راک نوشته ماريون لئونارد و رابرت استرچن از جمله مقاله‌های اين کتاب پرحجم و ارزشمند است.

مقاله‌هايی در‌باره کاربرد صدا در سينمای کشورهای مختلف جهان از کره گرفته تا ايتاليا، فرانسه و هند، بخش ديگر اين کتاب را تشکيل می دهد.

هم‌چنين مقاله‌های منحصر به فردی در باره آهنگسازان برجسته سينما مثل برنارد هرمن، جان ويليامز، فيليپ گلس و جان بری از قسمت‌های ديگر اين کتاب‌اند.

گريم هارپر، رمان‌نويس و استاد نويسندگی خلاقه در دانشگاه بنگور بريتانياست. از او تا کنون کتاب «‌آموزش نويسندگی خلاق» و رمان‌های «‌رقص ماه» و «‌نقشه کوچک جهان» منتشر شده است.

«صدا و موسيقی در فيلم و رسانه‌های بصری» با قيمت ۹۰ پوند از سوی انتشارات کانتينيوم منتشر شده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)